Tiistaisella Tukholman keikalla palasin Gamla Stanista pohjoiseen Medeltidsmuseetin kautta. Sinne houkutteli vuoden loppuun esillä oleva vaihtuva näyttely Återskapat 1471, joka esitteli paikallisen keskiajan elävöittäjäryhmän S:t Olofs Gille toimintaa. Ikäänkuin finaali koko syksyn teemalle (turkulaiset, Iloinen joutsen, tieteen tekijät).
Näyttelyssä esitellyt harrastusteemat olivat siis pitkälti tuttuja. Ekassa kuvassa näkyy lasten vaatteita ja oikealla seinällä keskiaikaisen koristetekstiilin rekonstruktio.
Vuonna 1471 Tukholmassa taisteltiin Brunkebergetillä eli mukana oli myös sotilasvarustelua.
Sekä tietenkin käsityöt kuten lankojen värjäys
Ja neulakinnastekniikka, jonka variaatioista kuvattu video palautti mieleen, miksi se ei ollut minun juttuni.
Kauttaaltaan tuotiin esiin sitä, mihin tietoon elävöityksessä käytetyt esineet perustuvat. Jalkineiden vitriinissä oli arkeologisiin löytöihin perustuvia kenkiä, joista kuvassa vasemmalla oleva koristelu saapikas ja kenkä keskellä.
Naisten huntujen alla oli kuvataiteen esikuvia.
Myös miesten huopahatut olivat taiteessa esiintyviä eli saivat näyttelyn koodituksessa vihreän liikennevalon. Sen olivat saaneet myös kuvassani olevat olkihatut, mutta niiden oikealla puolella oli esimerkkejä, jotka eivät läpäisseet autenttisuuskriteeristöä. Muissakin asetelmissa oli vastaavasti maallikon silmiin uskottavaa tilpehööriä, jossa oli kuitenkin jotain vikaa: ei lähteitä, vääriä materiaaleja, väärää tekniikkaa. Toivottavasti kävijät jaksoivat tekstejä lukea, niitä oli paljon.
Harvemmin elävöityksissä on esillä sänky. Ryijytäkeistä vakuutettiin olleen mainintoja jo Vadstenan luostarin asiakirjoissa. Ottaen huomioon esiintymät 1500-luvun Kokemäen kuninkaankartanon tileissä, ei epätodennäköistä. Mutta sekä ali- että päällilakana?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti