lauantai 7. joulukuuta 2024

Kahden kynttilän merkitys

Eilisen juhlapäivän johdosta FB:n Suomen historian harrastajien ryhmässä käytiin keskustelua ikkunalla poltetun kahden kynttilän merkityksestä. Joku linkitti asiallisen Seuran artikkelin, jossa oli sekä taustaa että huomautus siitä, ettei juhlavalaistus ollut tapana vielä itsenäisyyden ensimmäisinä vuosina eikä ohjeistuksen alkaessa määritelty kynttilöiden määrää. Keskustelussa oli minusta mielenkiintoista se, että määrällä ja tavalla haluttiin nähdä juhlistamista ja yhtenäisyyden ilmaisemista symbolisempi tarkoitus. Että yksi kynttilä tarkoittaisi kotia ja toinen isänmaata. Tai että pidemmän juhlavalaistusperinteen sijaan tapa pitää yhdistää sortokauden protestivalaistukseen. Tai jääkäriliikkeen merkkivaloihin.

Kynttilöillä ja niiden määrällä on erilaisia merkityksiä eri tilanteissa. Tein pikaisen sanomalehtihaun ja hetken aikaa piti pohtia seuraavaa kaskua.

Kuuluisa, mutta hyvin itara kenraali istui illalla pöytänsä ääressä ajutanttinsa kanssa. Ajutantti tahtoi niistää kynttilää, mutta oli liian hätäinen ja sammutti sen. "Missäpä olette", sanoi kenraali, "oppineet sillä lailla kynttilöitä niistämään?" Pikaisesti vastasi ajutantti: "Teidän ylhäisyytenne, siellä, kussa kaksi kynttilää paloi pöydällä". Kenraali ymmärsi näitten sanain merkityksen ja oli vaiti. (Tampereen Sanomat 8.11.1870)

Avainsana oli itara. Kaksi kynttilää kertoo varakkuudesta, jota näytetään ainakin juhlapäivinä. Sekä vieraanvaraisuudesta jo kauan ennen jääkäriliikettä.

Etenkin Kajaanin oloista 1830- ja 1840-luvuilla saa kirjeistä elävän kuvan. 1834 hän kertoo konseptikirjassaan esim. miten kaupungin herrat iltansa kuluttavat. Jos yksi tuli illalla vieraisiin, niin oli tapana sytyttää kaksi kynttilää palamaan ja alkaa totivalmistuksia. »Sill' aikaa kävelevät kaupungin muut herrat löytöretkellä kaupungilla. He kävelevät joko yksikseen tai kaksittain tahi kaikki yhdessä nähdäkseen missä tuli kirkkaimmin loistaa. Jos jossain nähdään kahden kynttilän loistavan, niin se on majakka, joka ei voi harhaan johtaa. Niinpä luovitaan sivu caput bonae spein, joka on kadunkulma tai portti ja niinpä tuossa tuokiossa kaikki ovat yhdessä, siellä mihin yksi ensin sattui tulemaan. Kun ensin tulin Kajaaniin ja olin tapaan tottumaton, luulin että nämä ihmiset vainuvat toti-hajun, kuten koirat metsänriistan. Sillä minun oli vaikea käsittää miten he muuten niin nopsasti tiesivät tulla sinne missä totikannu oli esillä.» (Historiallinen aikakauskirja 4/1913)

Juhlavalaistuksen kuvauksissa 1800-luvulla ei usein mainita kynttilöiden määrää. Yksi poikkeus on Dominique Wawnin muistelma Reminiscences, jossa hän kuvaa 1880-luvun puolivälin Helsinkiä.

There was no gas or electric lighting in Helsingfors, all was lamps and candles, and on fete days, such as the Emperor's Nameday all houses would be illuminated with three candles in each window, and an exceedingly effective decoration it was.

Olennainen osa juhlavalaistusta on juuri yhtenäisyys ja lähes kaikilla oli mahdollisuus osallistua.

”Kieltolain hautajaiset” vietettiin eilen. Niin maailma muuttuu. Neljännesvuosisata sitten tämä laki otettiin riemulla ja ilotulituksilla vastaan. Eduskunnan vanhoista pöytäkirjoista luimme äsken kauniin kertomuksen silloisesta innostuksesta. Erään helsinkiläisperheeu kellarikerroksessa asusti pihan perällä vanha varaton mummo, jonka asunnon ikkuna oli vasten korkeaa kiviaitaa. Viimeisillä rahoillaan oli mummo ostanut kaksi kynttilää ja pani ne ikkunalle palamaan hyväksytyn kieltolain kunniaksi. Sen näkivät sattumalta naapurit ja lausuivat: "Mitä höpsit ja kulutat kynttilöitä, eihän niitä kukaan näe, kun ikkunasi on päin kiviaitaa." 

Tähän mummo vastasi: "Ei tarvitsekaan kenenkään nähdä. Yksinäni ja äänetönnä olen kantanut viinan kodilleni tuoman surun ja yksinäni myöskin juhlin kieltolakia." (Suomenmaa 31.1.1932)  

Kieltolain riemuitsemisesta on monta muutakin tekstiä. Sen sijaan itsenäisyyden yhtenäisestä juhlinnasta valolla oli valittamista Vaasasssa vielä vuonna 1936.

Mutta sitte on toinen asia Ittenäisyyspäivän vietosta: se on yleinen juhlavalaistus illalla. Nyt se oli vajavaista ja sekaista. Esimerkiksi kaupunginvirastotalot olis aina ittenäisyyspäivän iltana juhlavalaistava. Väkeä on silloin paljo kävelyllä ja runsas juhlavalaistus kohottaa mieltä. 
 
Juhlavalaistus täälä Vaasas ennen sortovuosina on jääny mieleen erityysesti isänmaallisen mielen ja juhlan merkkinä. Muistan kun täälä Vaasas otettihin vastaan uusi vuosisata 1900, Uudenvuoden yönä kaupungin kirkon edustalla. Silloin oli jo alkanu Poprikoffin aika. Vaasalaiset kerääntyivät klo 12 yöllä kirkon erustalle, veisattiin Isänmaan virsi ja matalaskin majas laitakaupungilla paloi sinä iltana kynttilä ikkunalla isänmaallisen mielen osoituksena ja vastalauseena venäläistä sortovaltaa vastaan. Silloin oltiin kaikin yhtä kansaa: ruattalaaset, suomalaiset ja työväenliike. Mutta kyllä me oomma siinä asias, Suomen ittenääsyyres, nytkin yhtä kansaa, niin että Itsenäisyyspäivä on koko kansan yhteinen suuri juhlapäivä, jolloin olis syytä kehittää juhlavalaistuksesta Itsenäisyyspäivänä yleinen tapa. 
 
Yleiset rakennukset, valtion ja kunnan talot, kansakoulut j.n.e. käykööt erellä ja yksityiset kukin omasta puolestaan tehköön parhaansa. (Vaasa 10.12.1936)

perjantai 6. joulukuuta 2024

Tutkimusta itsenäisyytemme historiasta

Perinteiseen tapaan (aik. 20232022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2017, 2016, 2014, 2013, 2011) blogissa huomioidaan isänmaan itsenäisyyden juhlapäivä listaamalla edellisen itsenäisyyspäivän jälkeen löytyneitä avoimesti ja digitaalisina saatavilla olevia opinnäytteitä Suomen itsenäisyyden ajasta (lopettaen epämääräisesti bloginpitäjän lapsuus-/nuoruusvuosiin). Linkitys on käsityötä, joten jos joku ei pelitä, suosittelen googlausta.

Kuvituksena tänä vuonna avoimeen käyttöön avatusta Vapriikin kuvakokoelmasta vuodelta 1937 otos "Lapset pienoislippuineen kaupungintalon portailla itsenäisyyspäivänä" (CC BY 4.0).

Itsenäisyyden alusta
Vuoden 1918 jälkeen
Sota-aika
Paluu rauhaan
Modernisoituva Suomi

torstai 5. joulukuuta 2024

Karannut ja kadonnut ylioppilas

Yrjö Kotivuoren ylioppilasmatrikkelista selviää, että turkulaisen kellonsoittajan Mikael Modigin poika Michael oli perusteellisesti katedraalikoulua käytyään päässyt Turun akatemian kirjoihin keväällä 1794. Tuolloin hän käytti sukunimeä Modén, joka voitiin kirjoittaa myös muotoon Modeen. 

Marraskuun lopussa 1794 vietetyissä häissä tapettiin porvarin poika Johan Kerkolander ja enemmän tai vähemmän selvästi syyllinen oli 19-vuotias Michael Modeen, joten hänet etsintäkuulutettiin painetulla kuulutuksella läänin laajuisesti. Tekstin mukaan Michael oli keskipitkä, hänellä oli tummanruskeat hiukset ja kulmakarvat, vaaleat ja finniset kasvot, joissa pienet siniharmaat silmät sekä pitkä, kapea ja terävä nenä. Michael puhui sekä ruotsia että suomea. Karkuun lähtiessään hänellä oli päällään paita, mustat kangashousut, valkoiset villasukat, mustat nahkakengät ja mustasta kankaasta damaskit (stibletter), mutta ei hattua tai myssyä.

Turun hovioikeus päätti 13.10.1796 julistaa Michael Modénin lainsuojattomaksi koko valtakunnassa. Tästä annettiin painettu kuulutus 28.10.1796.

Ilmeisesti Michael oletettiin kuolleeksi tai paluutaan ei enää odotettu, sillä isänsä perukirjaan ei nimeään merkitty. Paon aikaan vain 8-vuotias pikkuveljensä Elias sai ylioppilasopintonsa tehtyä ja papinvihkimyksenkin.

keskiviikko 4. joulukuuta 2024

Minkä nykyaikaisista mukavuuksista mieluimmin omistaisit?

 

Lastenlehti Pääskysen lukijoilta kysyi nimimerkki Aamuntorkku sata vuotta sitten "Minkä nykyaikaisista mukavuuksista mieluimmin omistaisit? Miksi?" Ja lukijat vastasivat innokkammin kuin moneen muuhun vakiopalstan kysymykseen:

  • Lentokoneen! Asun näet niin kaukana muista ihmisistä, että lentokone ohsi hyvä ja tarpeellinen olemassa. Kirjenikkari. 
  • Hyvät kumitossut. Ovathan ne välttämättömät »mukavuudet» juoksussa, eikä minulla niitä ole. Pilven veikko.
  • Tahtoisin omistaa kirjapainon. Gräs Garnov.
  • Tankin, sihä sen perään voisi laittaa semmoiset rattaat, että sopisimme koko Suomen pääskyläiset niihin. Huhtikuun Tellervo.
  • Valtamerihöyrylaivan, sihä minussa on vähän merimiehen vikaa. Raumlaine. 
  • Andros pikamoottorin, joka 18 solmun nopeudella kiidättelisi minua kohti aavoja ulappoja. Merilokki. 
  • Mieluimmin omistaisin radion, sihä se tuottaisi meille monta hauskaa iltahetkeä muiden maiden viestejä kuunnellessa. Syksynkukka. 
  • Voi kuinka mielelläni omistaisin sellaisen puhelimen, jolla näkee kenen kanssa puhuu! Viviikka. 
  • Sähköllä kuumennettavan kattilan. Olen innokas kahvin kannattaja. Altklug. 
  • Tietysti tahtoisin omistaa radion. Olisihan niin mukavaa sen avulla kuunnella soitto- ja lauluesityksiä sekä läheltä että kaukaa. Sirpa Sinitähti. 
  • Nojatuolin, »Laiskanlinnan», sillä luonnostani olen laiska ja nyt kesällä, kun ei ole läksyjä, en viitsi muutakaan työtä tehdä, vaan makailen nurmella, puunjuurella kirja kourassani. Karti Nenäkäs.
  • Mieluimmin omistaisin polkupyörän, sihä olisihan hirveän hauskaa pyöräillä. Hyrrä.
  • Kyllä radiokin olisi hyvä, mutta voi jos minulla olisi moottoripyörä. Rampampuli. 
  • Autopa tietenkin! Ajattele vaan, miten ihanalta tuntuisi istuutua autoon ja ohjata sitä itse minne vain tahtoo! Sinisilja. 
  • Pikalaskukone. Sillä laskusta minulle tavallisesti tulee nolla, ja muuten olen niin kamalasti hidas ammatissani. Märchen Elisabeth.
  • Ilmalaiva, sillä silloin voisi kuvitella itseään linnuksi. Tuittu.
  • Pölynimijäkoneen. Silloinhan ei tarvitsisi pyyhkiä pölyjä. Pöpö. 
  • Voi, moottorilla käyvän potkukelkan, sillähän voisin mennä vaikka Petsamoon. Pikku Pulu.
  • Elävätkuvat, sihä mielelläni istuisin siellä kaiket illat. Katy. 
  • Ah ja voi, jos radio mull' ois, / niin silloinpa huoleni puhaltaisin pois, / sill' laulua, soittoa kuullessain / mä unohdan muut, sitä kuulen vain. Ropo. 
Pääskynen 13-14/1924
  • Puhelimen. Olisi ihanaa saada koska hyvänsä puhella ystäviensä kanssa. Vilukissa.
  • Moottorin ompelukoneeseen, kun se säästää paljon aikaa ja on helppo käyttää. Lenase-Peter.
  • Sähkölennätin olisi mukava sentähden, että saisin oikein usein sähköttää ystävälleni, joka asuu kaukana. Sissi.
  • Omistaisin auton, sihä sillähän pääsee pitkät matkat väsymättä. Tuulispää. 
  • Valokuvauskoneen, koska silloin voisin ottaa paljon hauskoja valokuvia ja lähettää mistä onnistuneimmat rakkaalle Pääskyselle! Mammanmirri. 
  • Murheellisella mielellä ollessani saan lohdutusta pianosta, sentähden pidän sitä hyödyllisimpänä keksintönä. Yön kuningatar. 
  • Lentokoneen. Sillä olisi niin hauska liidellä »halki ilmojen, yli kattojen». — Varmasti veisin sinutkin, Aamutorkku, mukaan, ja pääsisit niin kovasti, että unohtaisit »torkkumisen»! Tummaruusu.
Aiempia vastaavia kopioi... poimintoja

tiistai 3. joulukuuta 2024

Ilmestynyt: Oskar Rancken ja arabialaiset rahat

Kalmistopiirin joulukalenterissa ilmestyi eilen kirjoitukseni Oskar Rancken ja arabialaiset rahat. Se perustuu jälleen 1800-luvun suomalaisiin sanomalehtiin. Oppina tekemisestä jäi se, että työläydestä välittämättä kannatti tehdä hakuja pidemmältä ajalta ja, tietenkin, erilaisilla sanoilla.

Kalmistopiirin toimituksen FB-saate kirjoitukselle kuului:

1800-luvulla elänyt professori Oskar Rancken (1824–1895) oli aktiivinen kansanperinteen kerääjä, muinaistutkija ja muinaismuistojen suojelun puolestapuhuja.
Vuonna 1866 Ahvenanmaan Jomalan Hammaruddanista löytyi hopearahakätkö, joka sisälsi mm. arabialaisia dirhemejä. Ne päätyivät Ranckenin haltuun hänen ostaessaan ne Pohjanmaalta palaavalta työmieheltä. Hän dokumentoi löydöt ja herätti julkista keskustelua muinaismuistojen suojelemisen tärkeydestä – aikana, jolloin aihetta ei vielä säädelty kunnolla lainsäädännössä.

maanantai 2. joulukuuta 2024

Emil Wikströmin sulanut teos

Päivälehti 4.2.1893
Päivälehti raportoi 8.1.1893:

Lumiryhmä, kuvaava hallaa, tulee niinkuin tunnettu naisyhdistyksen toimesta rakennettavaksi teaatteriesplanaatiin. Sen muodostelee taiteilija Wikström. Puutyön tekee Vera Hjeltin tehdas. Työhön ryhdytään huomenna ja pitäisi sen olla parin viikon perästä valmiina yleisön nähtäväksi.

Kyseessä ei ollut kulttuurikarnevaali vaan rahankeruuhanke Pohjanmaalla ja Pohjois-Karjalassa nälästä kärsiville.  Samaan tarkoitukseen oli Edelfelt maalannut Porilaisten marssin, jota näytettiin maksua vastaan samoin kuin Eero Järnefelt Jyväskylän kirkon alttaritaulua (Laatokka 4.2.1893).

Emil Wikström muisteli yli neljä vuosikymmentä vuotta myöhemmin Pekka Karungille, että 

Jokaisena päivänä laski lämpömittari kahteenkymmeneen pakkasasteeseen ja siitäkin alle. Minäkin taisin olla joinakin päivinä yhtenä jääpatsaana. Sulatin vedessä ensin lumen hyhmäksi ja tällä hyhmällä muovailin sitten patsaan. Apunani oli muuan mies - hän työskenteli tavallisissa oloissaan kuvanveistäjä Stigellin ateljeessa - ja hänen kanssaanhan sitten koko "rustingin" valmistimme. (Seura 51/1936)

Patsaan suuruudesta kysyttäessä Wikström vastasi

- Suuri se oli - itse hyistä hallaa esittävä nainen oli kenties kolme kertaa luonnollista kokoa ja alhaalla ruispeltoaan suojelevat ihmiset - nainen, mies ja lapset - olivat suunnilleen elävien ihmisten mittaisia.

Keskustelu oli käynnistynyt valokuvasta, jonka painokuvan (mikrofilmin?) digitointi ei tarjoa kovin selvää näkymää. 

sunnuntai 1. joulukuuta 2024

Joulukuun jumalanpalveluksissa luetut lait

Kansalliskirjaston digitointeihin kuuluu Yhteenweto njistä kuning. asetuxista, plakateista, kirjoituxista ja päätöxistä, iotka sarnastoleista pitä kirkoisa, osittain ylitze koko waldakunnan, ja osittain erinomaisisa paikkakunnisa ylösluettaman, ynnä tiedon kansa, millä ajalla wuodesta, njin myös paikkakunnasa, josa ylöslukeminen kustakin asetuxesta tapahtuman pitä. Hänen kuning. maj:tins armollisimman käskyn jälken kokoonpandu ja präntistä ulosannettu (1800). Tästä siis selviää ikivihreät tekstit, joita papit joutuivat toistuvasti lukemaan ja seurakuntalaiset kuuntelemaan. Kaiken muun kuulutettavan ohella.

Marraskuussa luettujen mittojen jatkoksi joulukuussa kuunneltiin Kuning:sen Maij:tin Armollinen Asetus, Mittaretten rangaistuxen kowendamisesta, jotka tawataan petollisudella Mittamisesa, sijtä 1 p. Lokakuusa 1752. Eksoottisempi on Kuning:sen Maij:tin ja Waldakunnan Kommerse-Kollegiumin Julistus, Sikain Harjasten kokoilemisesta ja myymisestä Harjantekiäin Embetille. Annettu Stockholmisa s. 27 p. Syys-Kuusa 1770. Lisäksi luettiin "ainoastans nijsä paikkakunnisa, kusa Aljo-Poroja löytywät" Kuning:sen Maij:tin Armollinen Asetus niiden rangaistuxesta, jotka salaisesti ja luwattomasti ambumat ja tappawat muiden Aljo-Poroja, sijtä 21 päiw. Elo-Kuusa 1766.

En tiedä olenko koskaan nähnyt tai koskenut sianharjakseen. Jostain syystä oli tarpeen määrätä näille kiinteä hinta, joka sitten pysyi samana vuosikymmeniä. 

Julitustuksen motivointina esitetään, että harjantekijäin ammattikunta tarvitsi välintään 40000 naulaa eli lähes 20 tuhatta kiloa sian harjaksia. Näiden piti myytäessä olla "puhdistamattomia ja ainoastans kimppuihin kootuita". Tämä oli niin olennaista, että se toistettiin, kun todettiin, ettei irroittamistavalla ollut merkitystä: "taikka kalttamisella eli ilman ja ettei yhtän puhdistamista tarwita, wan sijnä on kyllä, että ne heidän  juurinens ja kimpuisa yhtensidotut edestuodan". Paljonkohan yhden sian harjakset painoivat?