lauantai 7. syyskuuta 2024

Vuosina 1899-1900 hävinnyt Helsinki

"Häviävän Helsingin" käsite ei syntynyt Signe Branderia vuonna 1906 palkatessa vaan jo 1890-luvulla sanomalehdet noteerasivat uuden tieltä purettuja rakennuksia. Ei tosin kovin nostalgisessa sävyssä. 

- Paraillaan revitään Aleksanterinkadun varrella n:o 13 olevaa vanhaa kaksikerroksista puurakennusta. Saman kohtalon alaisiksi joutuvat muutkin samalla tontilla olevat vanhat rakennukset, sillä niiden omistajat, veljekset Lundqvist, rakennuttavat niiden sijalle upean nelikerroksisen liikepalatsin. (US 13.1.1899) Julkisella huutokaupalla myytiin eilen turkkuritoiminimi J. F. Lundqvistin omistaman kulmarakennuksen, Aleksanterink. 13, toinen kerros ja osti sen levyseppä K. A. Palmen 882 markasta. Kauppaan ei kuulunut kattolevy, linoleumimatot eikä sähköjohdot ja kruunut. Rakennus on purettava ensi maaliskuun alussa ja otetaan siitä rakennusainetta erääseen huvilaan, joka hra Palménille rakennetaan Oulunkylään. (US 22.2.1900)

- T. k.:n 23 p:nä myydään huutokaupalla Suomen valtion laskuun neljä puutaloa Elisabetinkadun 13:ssa ja ovat mainitut rakennukset revittävät ja poisvietävät. Tontille tulee rakennettavaksi komea koulurakennus ruotsalaista reaalilyseota varten. (US 13.1.1899)

Päivälehti 12.3.1899

- Paraallaan puretaan kadunpuoleista rakennusta tontilla n:o 9 Uudenmaankadun varrella. Suurta nelikerroksista kivirakennusta ruvetaan sitte samalle paikalle rakentamaan. (US 14.3.1899)

- Paraikaa puretaan Korkeavuorenkadun ja Pikku Roobertinkadun kulmassa (Korkeavuorenkatu 27) olevaa vanhempaa kaksikerroksista puutaloa, jonka sijaan tulevana kesänä rakennusmestari P. Halosen johdolla rakennetaan ajanmukainen viisikerroksinen kivitalo kiinteistöosakeyhtiö Marsille. (US 7.4.1899)

- Nelikerroksisen kivirakennuksen aikoo hovineuwos K. A. Weckström rakennuttaa tontille n:o 2 (osoite n:o 1) Rikardinkadun varrella, jossa vanhoja puurakennuksia parhaillaan puretaan. (US 21.6.1899) Daniel Nyblinin otoksessa (HKM) näkyy kirjastontalon naapurina pieni talo.

- Noin vuosi takaperin tuomittiin, kuten tiedetään, Kjällmansonin 4-kerroksinen kivitalo tontilla n:o 9 Kirkkokadun varrella purettavaksi, sen perustus kun oli niin huono, että talon pelättiin hajoovan. Viime kesän alkupuolella purettiinkin talo perustuksiaan myöten. Sen jälkeen perustus paalutettiin ja paalujen päät peitettiin betonkikerroksella sekä rakennettiin tälle vakavalle pohjalle uusi niinikään nelikerroksinen talo, joka nyt on niin pitkälle valmistunut, että kattoa jo on ruvettu tekemään. (US 12.12.1899)

- Villensaunan tontilta ruvetaan ensi torstaina, helmik. 1 pnä, purkamaan pois vanhoja saunarakennuksia tilan valmistamiseksi uuden suomalaisen teaatteritalon perustöitä varten. Eilen jo tuosta vanhasta rakennuksesta, jota viime aikoina rautatietorin torikauppiaat ovat käyttäneet varastoaittanaan, siirrettiin tavarat pois ja korjattiin talteen ovet ja akkunat ja muut vielä käytettävät kapineet. (Päivälehti 30.1.1900)

- Vanhoja pieniä puurakennuksia P. Makasiinikadun ja Fabianinkadun n:o 17:n kulmassa olevalla tontilla, jonka kiinteistöosakeyhtiö "Fabianinkatu 17" omistaa, puretaan paraikaa. Niiden sijaan rakennetaan 5-kerroksinen kivitalo, jonka pohjakerrokseen tulee myymälähuoneistoja.[...] Vanhat puurakennukset ovat myydyt huutokaupalla ja siirretään muualle. Makasiininkadun puolella oleva enempi rakennus pystytetään uudestaan Santahaminassa kesähuvilaksi laivaston kapteenille Ivoskevitshille ja suuremman rakennuksen on tilanomistaja E. von Schantz Tapaninkylästä ostanut. (US 11.3.1900)

- Tontille n:o 17 Yrjönkadun varrella tulee rouva M. L. Kronqvistia varten rakennettavaksi nelikerroksinen kivitalo, johon sitä paitsi tulee erityinen pohjakerros. Tontilla olevat kaksi puurakennusta puretaan. (US 13.5.1900) A. E. Rosenbröijerin otoksessa  (HKM) Yrjönkatu 15:n naapurina on edelleen puutalo, joka jää puun taakse. 

- Eilen myytiin julkisella huutokaupalla Mikonkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa oleva palovakuutusyhtiö Pohjolan omistama kaksikerroksinen rakennus kauppias J. Eklundille 2,641 mkasta. Ensi kerroksen peililasiruudut myytiin erikseen 30 mkasta kappale. - Rakennus puretaan kesäkuun alussa. (US 17.5.1900)

perjantai 6. syyskuuta 2024

Rautakauden kuninkaiden vetovoimasta

Pari päivää sitten FB:n historiaryhmässä kuvitettiin kysymys Historien on Sverige -ohjelmasta leikatulla kartalla. Toisin kuin ohjelman katsottuani pelkäsin, sitä ei oltu ymmärretty väärin, vaan ohjelman viestin mukaisesti "sukujen ja pikkukuninkaiden hallitsemiksi pikkuvaltioiksi". Kysyjä halusi tietää, mitä historiantutkimuksen antia nykyisen Suomen alueen läikille. Vastasin:

Historiantutkimus ei suuremmin kommentoi esihistoriaa, sillä siitä ei ole kirjallisia lähteitä.
Katsoin sarjan alkujaksot jo viime joulukuussa, joten en muista mitä lainattu kartta esittää, mutta ilmeisesti pysyvää eli maataloutta harjoittavaa asutusta vuoden 500 tienoilla. Se ei esitä yhtä ja samaa kulttuuria, vaikka ainoasta sinisestä väristä voisi niin kuvitella.
Eli Suomessa oli rautakaudella tiheämmin porukkaa länsirannikoiden jokilaaksoissa. Kun maata omistettiin, todennäköisesti syntyi hierarkioita ja yhteiskuntaan toimintasääntöjä. Nämä yhteisöt eivät muutu hienommiksi tai paremmin määritellyiksi, jos hierarkian päälimmäistä kutsutaan kuninkaaksi.

Superkivaahan olisi, jos tietäisimme enemmän, mutta kun ei.

Toisaalta, jos haluamme kuvitella jollakin olleen merkittävää valtaa, pitää hyväksyä myös ajatus, että muilla oli valtaa vähemmän tai ei yhtään. Yritin kesällä lukea Martin Anderssonin kirjaa Från trälar till tjänstefolk. Legofolk i Sverige 1250–1600. En päässyt loppuun, mutta ehdin saada tajuntani räjäyttävän lukukokemuksen. Olin heijastanut menneisyyteen tuntemani palkkatyöläisyyden ikään kuin se olisi aina ollut olemassa. Paljon todennäköisempää kuitenkin oli, että Suomen "pikkuvaltioissa" peltotöitä tehtiin ruokapalkalla ja jollain tavalla maahan sidottuina. 

Ja sanat "valtio" ja "kuningas" herättävät aivan vääriä mielikuvia rautakauden yhteiskunnasta. Eikä tässä ole kyse (vain) Suomen jälkeenjääneisyydestä vaan yleisestä meiningistä Euroopassa. Tähän puolestaan heräsin totisemmin kuunnellessani podcastia, jossa Christian Raffensperger markkinoi kirjaansa Rulers and Rulership in the Arc of Medieval Europe, 1000-1200. Lyhyt lainaus: "titles in the medieval world were flexible and I think fungible things and we as moderns are really stuck on structure and form and or organization".

torstai 5. syyskuuta 2024

Luin ohuen oppaan kansaistieteilyyn



Entisenä ITE-historiantutkijana viime päivinä markkinoitu opas kansalaistieteilijöille kuullosti tutustumisen arvoiselta. Olin kyllä (muistaakseni) selannut vuonna 2022 ilmestynyttä Kansalaistieteen opasta tutkijalle, mutta en innostunut ainakaan blogikirjoitukseen. 

Sinustako kansalaistieteilijä? Aloittelijan opas oli tullut tiistaiaamuun 3.9.2024 mennessä ladatuksi kahdelta eri paikastaan yhteensä 48 kertaa. Sivuja on vain kuusi, joten viitsin lukea kaikki sanat. Opin, että
Kansalaistiede on tieteellistä tutkimusta, jossa kansalaiset osallistuvat aktiivisesti esimerkiksi aineistojen keräämiseen, tulkintaan sekä tietoon perustuvaan päätöksentekoon. [...] Kansalaistieteilijällä tarkoitetaan tutkimuksen tekoon osallistuvaa maallikkoa, eli henkilöä, jolta
ei edellytetä aiheen koulutusta. Kansalaistieteilijät voivat olla alan harrastajia tai aktiiveja.

Mahdollisuus "vaikkapa käsinkirjoitettujen historiallisten dokumenttien ja kirjeiden tulkintaan" mainitaan, mutta huomattavasti yleisempää osallistumista arkeologisiin kaivauksiin ei. Ohjataan kylläkin kirjaamaan "mökkipihalta löytynyt muinaisesine" Ilppariin, joka on tutkijoiden tätä varten luoma palvelu. Tutkijavetoisuus on olennaista, sillä määritelmän mukaan Tämä kansalaistiede on "tieteellistä tutkimusta". Sukututkija tai paikallishistorianharrastaja ei siis ole kansalaistieteilijä, vaikka akateemisissa tutkimuksissa on viittauksia tuotoksiinsa, kuten geni.com-profiileihin.

No, tämän tiesin toki ennestään. Opin kuitenkin jotain. Sana tieteilijä kuullosti korviini oudolta, mutta Kielitoimiston sanakirjan mukaan sen merkitys on ihan asiallisesti "tutkija, tiedemies, -nainen, tieteenharjoittaja."

keskiviikko 4. syyskuuta 2024

Käkisalmen alkeisopiston kovia kokenut vahtimestari

J. S.:n koulumuistelmassa saa rehtoria enemmän tilaa Käkisalmen alkeisopiston vahtimestari.

Syksyllä pelasimme palloa koulun pihapermannolla ja sotkimme vahtimestarin potattihalmeen semmoiseksi, ett'ei sitä maksanut vaivaa paljon kuokkiakaan. Vahtimestarina oli meillä vanha, väkäleuka eukko, joka oli kyllä hyvä muuten, mutta ei antanut oikein telmää. Poikien kesken häntä kutsuttiin "Säpsykäksi." Nimi johtui varmaan siitä, että tuolla ämmällä oli tapana hyvin äkisti, säpsähtämällä, rynnätä esille, milloin haukkumaan, milloin torumaan ja räyhäämään niin tuiki tuiman näköisenä, että luuli itse paholaisen eukon olevan edessään.

Emme me sentään kovinkaan peljänneet tuota ämmää, vaikka se niin itseänsä pörhisteli ja lupasi mennä rehtorille kaipaamaan. Sitä enemmän teimme vaan kiusaa ja huusimme: "hei, pojat, katsokaa kun vahtimestari nousee messuamaan". Kun vahtimestari aina rappusilta tuli huutamaan: "pois pojat potattimaalta," niin me huusimme: "kas johan se taas vahtimestari alkaa messuta.“ Tuo sitä vähän pisti vihaksi, sillä kohta hän vetäysi koikkaansa ja tirkisteli ikkunansa läpi poikien hommia.

Voimistelutunnilla kun oikein "virallisesti" löimme palloa voimisteluopettajamme johdolla, niin sattui usein että pallo singahti akkunaan, joka tietysti meni tuhkan hienoksi. Kerrankin sattui niin mukavasti, että pallo singahti läpi vahtimestarin akkunan ja päälle päätteeksi vielä vahtimestaria otsaan. Silloin se vahtimestari sai tuoliltaan sellaisen keikauksen lattialle, ett'ei sitä toistakaan samanlaista liene sittemmin enää saanut. Kaksi päivää oli ämmä raukka maanut vuoteen omana, niin oli säikähtänyt. Tuo keikaus kun meitä sitten nauratti. Siinä olisi voinut huonostikin käydä meille, jos se olisi sattunut muuna aikana, mutta "virallisena" ei siitä sen kummempaa tullut.

Kun vahtimestari toipui, niin oli sitten meille niin kovin äkänen, että oli silmät repiä päästä. Hän luuli nimittäin, että me koiruuksissamme heitimme pallon hänen otvaikka se meiltä meni aivan vahingossa

Eikä tässä kaikki.

Alkoivat päivätkin tulla jo kovin lyhkäisiksi, ettei ollut paljon päivää ollenkaan.

Näinä pimeinä aikoina me pelottelimme vahtimestariamme, milloin milläkin.

Kerrankin menimme kouluun hyvin aikaseen aamusella, muistaakseni kello 7.

Koulukartanomme vinnillä kuin tiesimme olevan vahtimestarin miesvainajan vaatteita, hattuja y. m., niin päätimme tehdä pienen kepposen.

Kaksi tovereistamme meni vinnille ja pukivat päälleen vahtimestarin miesvainaan housut ja palttoon, sekä ottivat kepin käteensä kumpikin. Näissä pukimissa he tulivat alas ja näyttivät niin hullunkurisilta tuossa aamuhämärässä, että olisi toista voinut luulla „Hopergin“ äijäksi ja toista hänen palvelijakseen.

Toisella — tuolla "Hopergin" äijän kaltaisella — oli hyvin korkea, pölystä likaantunut ja kymmeneen sykkyrään rutistunut vanha sylinterihattu päässä, toisella oli tavallinen hattu, niinkuin palvelijalla tuleekin olla.

Näissä tamineissaan saatoimme toverimme luokkaan ja aloimme tuumia, kuinka tuo kepponen on pantava toimeen.

Päätettiin pyytää vahtimestaria sytyttämään lamppuja luokkaan, kun oli vielä kovin pimeä. Yksi pojista meni vahtimestaria noutamaan, toiset menivät piiloon, kuka mihinkin, paitsi noita kahta noissa hullunkurisissa tamineissaan, jotka kävivät luokkaan istumaan.

Hetken kuluttua tulikin vahtimestari kynttilä kädessään, mutta huomattuaan nuo oudot miehet alkoi vahtimestarin polvet tutista ja kyntteli putosi lattialle, joka sekin puolestaan peljästytti häntä, niin että ämmä pahanen alkoi huutaa ja voivotella: „joko nyt paholaiset ovat vallalla, vai mitkä kummitukset ne tuolla penkillä istuvat. Voi, voi! Herran jesta, hyi, kuin ovat ilkeän näköisiä." Karkuun ämmä yritti lähteä, vaan kaatui lattialle ja alkoi huutaa peljästyksissään niin paljon, kun vaan jaksoi.

Nyt tuli jo meillekin hätä käteen ja hiivimme ulos yksi toisemme perästä, ett'ei vahtimestari kerkeäisi nähdä. Nuo tuntemattomatkin toverimme näkivät parhaaksi pötkiä tiehensä.

Kadulle päästyämme nauroimme niin makeasti, että oli vatsa haljeta.

Vahtimestari loikoi vaan lattialla ja päivitteli, mihin ne tuntemattomat miehet joutuivat, kun niitä ei näkynytkään.

Viimein tuli vahtimestari siihen luuloon, että hänen silmänsä olivat pettäneet, eihän niitä tainnut ollakkaan vaikka se ihan näytti, että tuolla penkillä istui kaksi pahan näköistä miestä.

Laitoimme toverimme, sen saman pojan, joka kävi vahtimestaria tulta sytyttämään pyytämässä, tiedustelemaan, minkälaisella tuulella eukko on; mutta ei tuo eukko ollutkaan enään millänsäkään äsköisestä säikähdyksestään, vaan sanoi silmänsä valehdelleen ja pettäneen häntä.

Kumminkin näki vahtimestarin kasvoista, että oli sillä ollut jommoinenkin hätä.

Kun toverimme palasi luoksemme tuolta tarkastusretkeltään, niin läksimme aivan uusina miehinä kouluun.

Nuo mustatkin „paholaisen kalttaiset“ körtykset olivat muuttuneet kahdeksi koulutoveriksemme ja kaikki oli taas ennallaan.

Vaatteet veimme vinnille entisille paikoilleen, joten kaikki oli järjestyksessä, niinkuin piti ollakin. Kauan aikaa muistelimme vielä tuota somaa kepposta ja nauroimme vahtimestarille, kun hän selitteli, minkälaisen ihmeen hän näki. Me vaan sanoimme: „kyllä se oli itse paholainen palveliansa kannsa, joka tuli ottamaan vahtimestaria valtakuntaansa, mutta kun vahtimestari alkoi siunailla itseään ja huutaa avukseen ihmisiä, niin paholaisen täytyi lähteä karkuun“.

Lieneekö vahtimestari uskonut selitystämme, tahi epäilikö hän meitä tuon kepposen tekijöiksi, oli meidän vaikea tietää, mutta hyvin totisen näköiseksi vaan vahtimestarimme sittemmin muuttui; eikä enään meitä haukkunutkaan niin paljon, kuin ennen tuota tapausta hänellä oli tapana tehdä.

Nöyrästi kuletteli „Säpsykkä“ meille juomavettä, näyttäen juurikuin olisi pelännyt, että jos tuo paholainen tulee toisen kerran, niin se sukkelaan viepikin hänet mukanaan.

Leukakin näytti vahtimestarilta pidenneen jotakuinkin tuon tapauksen jälkeen.

(*) Hajanaisia pätkiä kouluajoilta. Itä-Suomen Sanomat 6., 8. & 11.6.1895

tiistai 3. syyskuuta 2024

Opettajan sijaisen kiusaamista Käkisalmessa

Nimimerkki J. S.:n muistelmassa (*), joka eilen saatiin sijoitettua Käkisalmeen on vielä yksi ajoituksen mahdollistava yksityiskohta. Kevätlukukautena Lilla-Maisteri

"heitti" viftaamisensa ja ryhtyi oikein todella virkansa toimittamiseen. Ottipa vielä virkavapauttakin kuukaudeksi ja oli aikeessa suorittaa tutkintoa Helsingissä, mutta ei siitä taitanut sen valmiimpaa tulla. Virantoimittajana oli yksi lyhytnäköinen pappi, ...

Virkavapaudet tavattiin viranhakujen tapaan ilmoittaa sanomalehdissä. Kevätlukukaudelle tällaista tietoa ei löydy, mutta lilla-Maisteri sai virkapautta alkusyksyksi 1889 sijaisenaan pastorinapulainen A. Hälvä (Päivän uutiset 12.7.1889) sekä alkusyksyksi 1891, jolloin töitään hoitivat pastori A. Palmroth ja liikunnanopettaja A. R. Aarnio (Wuoksi 8.8.1891). Jos a) löysin kaikki ilmoitukset, b) J. S. sijoitti virkavapaan väärään lukukauteen ja c) tietäisin kumpi papeista on lyhytnäköinen, selviäisi ajankohdan lisäksi se, kumpi miehistä tuli kiusatuksi

... jolle tehtiin niin paljon kiusaa lyhytnäköisyytensä tähden, että sitä on mahdoton kaikkea paperille piirtää.

Kerrankin karkasimme koululta — pappi opetti silloin yksinään molempia luokkia — ja olimme melkein koko tunnin pallonlyönnissä. Pappirukka huuteli ja huhuili poikia, juosten pitkin mäkiä, mutta ei vaan poikia näkynyt ei kuulunut. Tulimmehan me viimein luokalle, mutta ihmettelimme kun kello jo oli noin paljon.

Äkäinen se pastori oli meille, mutta sanoimme hänelle, mistäs me tiesimme, kun ei ole itsellä kelloa.

(*) Hajanaisia pätkiä kouluajoilta. Itä-Suomen Sanomat 6., 8. & 11.6.1895


 


maanantai 2. syyskuuta 2024

Neljä opettajaa ja seitsemän oppilasta

Itä-Suomen sanomat julkaisi 6., 8. ja 11.6.1895 nimimerkki J.S.:n muistelman Hajanaisia pätkiä kouluajoilta. Se ajoittuu "Noin puolikymmentä vuotta, ehkäpä vähän enemmänkin taaksepäin ajassa" eli jollain tarkkuudella 1880-luvun loppupuolelle. Koulussa "pienessä K:n kaupungissa" oli "kaksi luokkaa ja opettajia oli neljä". Oppilaita oli yhteensä 7. Valtion rahoilla pyörivää koulua kutsuttiin "Alkeiskouluksi".

Missä tällainen koulu on voinut sijaita? Kurkistin digitoituihin tilastojulkaisuihin. 

Tilastollinen osoitus Suomen alkeisopistojen tilasta ja vaikutuksesta lukuvuonna 1885–1886: Neljän opettajan kouluja ovat Uusikaupunki (26 oppilasta), Rauma (11), Maarianhamina (14), Käkisalmi (5), Pietarsaari (28), Tornio (21).

Tilastollinen katsaus Suomen alkeisopistojen tilaan ja vaikutukseen lukuvuonna 1886–1887: Maarianhamina (12 oppilasta), Uusikaupunki (25), Rauma (12), Käkisalmi (7), Sortavala (9), Kotka (24)

Tilastollinen katsaus Suomen alkeisopistojen tilaan ja vaikutukseen lukuvuonna 1887–1888: Maarianhamina (13 oppilasta), Uusikaupunki (25), Rauma (18), Lappeenranta (19), Käkisalmi (11), Sortavala (13), Kotka (18)

Ei aukoton todiste, mutta Käkisalmi on hyvin todennäköinen ehdokas ottaen huomioon, että muistelma julkaistiin Lappeenrannassa. Käkisalmen kaksivuotisen alkeisopiston oppilasmäärää päiviteltiin julkisesti esimerkiksi syksyllä 1885, jolloin "tuli vain 1 uusi oppilas kolmen entisen lisäksi. Ja kun näistäkin yksi aikoo erota, niin jää koko kouluun siis kaikkiaina 3 oppilasta."(Inkeri 6.9.1885) Oppilasmäärä oli myöhemmin taas tasan 7 oppilasta (Wuoksi 18.1.1890).

J. S.:n kertomuksen nimetön alkoholisoitunut "lilla-maisteri" esiintyy nimen kanssa alkeisopistossa syksyllä 1891 aloittaneen Santeri Nuotion (s. 17.7.1876) muistelmassa (*). Lilla-maisteriksi on toki voitu aina kutsua koulun nuorempaa opettajaa, mutta Nuotion mainitsema mies oli koulussa opettajana 1887-92, joten kyse on melko varmasti samasta henkilöstä. 

Muutaman  valtiokalenterin avaus paljastaa, että viralliset neljä opettajaa oli usein kutistunut kolmeen. Esimerkiksi vuonna 1886 rehtori Henrik Wilhelm Renqvist opetti matematiikkaa, luonnontieteitä, kalligrafiaa ja laulua. Uskonnon, historian, maantiedon, suomen ja ruotsin opettajan paikka oli vapaana ja sitä hoiti tilapäisesti ylioppilas Kaarlo August Törnqvist (myöh. Atte Tarjanne). Liikuntaa opetti Adolf Reinhold Rosengren (myöh. Aarnio). 

Henrik Wilhelm Renqvist
Renqvististä Nuotio antaa pitkän todistuslausunnon, joka alkaa seuraavasti:

Tästä miehestä, koko 10-vuotiselta oloajaltaan Käkisalmessa en koskaan ole kuullut pienintäkään moitteen sanaa. Jo hänen kookas, komea ryhtinsä, hieno, arvokas käytöksensä ja rehti katseensa, herätti tuntemattomienkin huomiota ja kunnioitusta häntä kohtaan. Kun tähän niin edustavaan ulkomuotoon yhtyivät vielä monipuoliset hengenlahjat, kuten tinkimätön rehellisyys, tarmokkuus, uhrautuva innostus kaikkeen jalostavaan, vaatimattomuus, kiintymys oppilaittensa huolenpitoon ja yleensä muut ylevän sielun ominaisuudet, niin tuskinpa koulun johtoa olisi voitu antaa parempiin käsiin. Oppiaineisiinsa koetti Renqvist aina herkällä innollaan syventyä mitä juurtajaksaisimmin selityksin ja taululle piirtämin kuvioin. Varsinkin pääaineisiinsa, geometriaan ja algebraan kykeni hän antamaan niin selvää neuvontaa, että ihme oli, ellei kuka sitä käsittänyt.  (Käkisalmelainen 1.11.1954)

Toisessa osassa muistelmaa Nuotio kirjoittaa:

Vielä muutama vuosi sitten, manalle mennyt rehti koulutoverini, kansakoulun johtajaopettaja Juho Natanael Vainio kysyi minulta sairasvuoteellaan Porissa: ”Oletko Santeri tavannut sellaista, kaikkien rehtorina suosimaa miestä, kuin Renqvist-rehtorimme? Minä en ainakaan.” Yhtyessäni asiassa täydellisesti häneen sukeutui keskenämme, mieleinen pitkä puhelu Renqvististä. (Käkisalmelainen 1.12.1954)

(*) "Käkisalmen lasimestarit" ja muita koulumuistoja viime vuosisadan loppukymmeneltä (Käkisalmelainen 1.11.1953), Syntyperäisen käkisalmelaisen onnellinta elämänaikaa I (1.1.1954), II (1.2.1954), III (1.3.1954), IV (1.4.1954), V (1.5.1954), VI (1.6.1954), VII (1.7.1954), VIII (1.8.1954), IX (1.9.1954), X (1.10.1954), XI (1.11.1954), XII (1.12.1954)

sunnuntai 1. syyskuuta 2024

Syyskuun jumalanpalveluksissa luetut lait

Kansalliskirjaston digitointeihin kuuluu Yhteenweto njistä kuning. asetuxista, plakateista, kirjoituxista ja päätöxistä, iotka sarnastoleista pitä kirkoisa, osittain ylitze koko waldakunnan, ja osittain erinomaisisa paikkakunnisa ylösluettaman, ynnä tiedon kansa, millä ajalla wuodesta, njin myös paikkakunnasa, josa ylöslukeminen kustakin asetuxesta tapahtuman pitä. Hänen kuning. maj:tins armollisimman käskyn jälken kokoonpandu ja präntistä ulosannettu (1800). Tästä siis selviää ikivihreät tekstit, joita papit joutuivat toistuvasti lukemaan ja seurakuntalaiset kuuntelemaan. Kaiken muun kuulutettavan ohella.

Syyskuussa oli ilmeisesti kaikilla parempaakin tekemistä, sillä ainoa vuosittain luettava lakiteksti oli "Kuning:sen Maij:tin Armollinen Asetus ja Käsky, Postin kuljettamisen Rauhattomutta ja estämistä wastaan Waldakunnasa sijtä 14 p. HelmeKuusa 1752." Seurakunnan vanhimmat olivat siis jo kymmeniä kertoja kuulleet, että

kuinga walituxet owat monesta Maan-paikasta usiasti sisälle tulleet, että ajattelemattomat matkustawaiset, ja myös Yhteinen-Kansa ei ole tahtoneet andaa Postinpitäjälle ja Postinajajalle Postia kuljettaisa yhtäkän osaa tiestä, ehkä he owat Postisarwella merkin andaneet, waan sitä wastaan, ja erinomattain, koska tiet owat olleet ahtaat sywän lumen tähden, uhanneet, häpiällisillä sanoilla soimanneet ia lyöneet heitä; 

Postia kuljettaneen postisarven soiton kuulleen ja rintamerkin nähneen piti antaa "puoli tietä" kulkutilaa tai hän joutuisi maksamaan sakkoa 10 hopeataalaria.