lauantai 8. huhtikuuta 2023

Täydennysosia karhuista Keuruulla

Sanomalehdessä Keuru-Pihlajavesi-Multia julkaistiin syksyllä 1929 kahdeksan osaa Abraham Aaltion (1847-1930) enimmäkseen lukkari-isältään Abram Andelin (1813-1868) kuulemia tapahtumia. Osassa 4 otsikolla "Vielä karhuista ja susistakin" (2.10.1929) tulivat vastaan karhun vuonna 1770 tappamat isännät, joista kirjoitin tänne blogiin sanomalehden pohjalta. Oli mielenkiintoista tietää, että "vielä näihin aikoihin saakka on kulkeutunut kertomus tästä kaameasta kuolemasta, jota näkemässä ei ollut yhtäkään todistajaa." Aaltiolla tosin oli erityinen syy muistamiseen: "mainituista henkilöistä oli Gabriel Yrjönpoika, Ylä-Häkkisen isäntä, esi-isäni neljännessä polvessa".

Samassa kirjoituksessa oli mukana myös kesyjä karhuja, joista äskettäin julkaisin trilogian (Kesyjä karhuja, Kesy karhunpentu Kytäjän kartanossa ja Pappilan karhu).

Keuruun pappilassa oli aljo karhu, joka vapaana kuljeskeli pitkin pappilan pihamaata ja kirkkokangasta. Se oli 1700-sataluvun lopussa tahi viime vuosisadan alussa. Siihen aikaan tulivat kirkkomiehet jo lauantai-iltana pitkistä matkoista kirkolle eväitten kanssa. Ja eväisiin kuului tavallisesti myös viinapullo. Kuten edellä olen maininnut, on karhu hyvin perso viinalle ja kävikin niin, että pappilan karhu oppi myös maistelemaan viinaa. Ensiksi antoivat kirkkomiehet sille leikillään pulloistaan ryypyn ja pari, mutta karhu oppikin tietämään kirkkomiesten viinapullopaikat kirkkoaittojen alla ja muualla ja miesten ollessa kirkossa, haeskeli viinapulloja, avasi korkin ja kulautti sisällyksen suuhunsa. Tästä oli seurauksena, että karhu kirkonmenon aikaan oli usein täydessä humalassa kulkien hoiperrellen kirkkokangasta, lyöden käpäliään yhteen, heittäen härkäpyllyjä ja tanssien. Se olisi kaivannut sopivaa ohjausta käytöksensä parantamiseksi, sillä se oli, kuten nykyään laissa sanotaan: ”nähtävästi humalassa”. Mutta poliisiakaan ei siihen maailman aikaan ollut ja ei ollut terveellistäkään mennä kuljettelemaan päihtynyttä karhua kauluksesta, sillä se olisi saattanut tehdä liian äkäisen vastarinnan. Ja niin sai se kekkalehtia kirkonaikaan humalaisena. Sillä oli sihen jonkunlainen etuoikeus. Jos joku muu sen teki, pantin hänet viipymättä rangaistukseksi jalkapuuhun. Mutta menepäs rankaisemaan karhua jalkapuulla.

Carl Larssonin kuvitusta kirjaan
Nya sannsagor för ungdom

Lapsuudessani kuljetettiin joskus kesyjä karhuja ihmisten nähtävänä paikasta paikkaan. Myös kotonani Antilassakin kävi näitä karhuntanssittajia. Kerran muistan, kuinka isäni kaatoi kivikuppiin viinaa ja antoi sitä pihamaallamme kahdelle kesylle karhulle. Karhut joivat viinan hyvin ahneesti, tulivat iloiselle tuulelle, tanssivat, taputtelivat käpäliään ja irvistelivät iloisesti kaikkien ja erikoisesti meidän lapsien suureksi huviksi, vetäen lopuksi keskenään väkikalikkaa.

perjantai 7. huhtikuuta 2023

Keisarin Suomeen antamia mitaleita 1835-36

Kultaisen "Hyödyn hyväksi" -mitalin sai keisarilta seppäoltermanni Löfgrén kiitoksena edellisten katovuosien aikana Oulun läänissä antamastaan avusta. (FAT 9.3.1835 ja? 14.4.1838)

Museovirasto, CC BY 4.0
Vastaavasta avusta katovuosien aikana sai kultaisen mitalin myös kauppias Toropoff Heinolassa. (FAT 7.11.1835) Kyseessä lienee Alexander Toropoff, jonka kotitalossa toimii nykyään Heinolan taidemuseo. Varmasti kyseessä on Johan Lindhin vuoden 1840 paikkeilla maalama mies, sillä kaulassa oleva kultamitali on oikeassa nauhassa ja muotokuvaan liittyy nimi Toropoff.

Hopeisen hengenpelastusmitalin saivat kauppakirjanputäjä Benedikt Brenner ja laivajungmanni Fredrik Holmström, jotka olivat pelastamassa viaporin linnoituksen lähistöllä hukkumassa olleita renkejä Eklund, Lambi ja Nilsson. (FAT 8.3.1836)

Haminalainen kauppias Jacob Willström sai katovuosien aikana antamastaan avusta kultaisen "hyödyn vuoksi" -mitalin (FAT 8.4.1836)

Hopeisen "hyödyn vuoksi" -mitalin ansaitsivat talollinen Johan Mattsson Silwast ja poikansa Henrik Johansson Silwast eläinlääketieteellisistä tiedoistaan ja ahkeruudestaan karjatautien hävityksessä. (FAT 8.4.1836) Valitettavasti uutisoinnissa ei mainita miesten kotipitäjää. Hiski-haun ja googlauksen perusteella vahvimmat kandidaatit ovat Lapinjärveltä, jonka Silfvast-tila tunnetaan Sibeliuksen esi-isien kotina. Rippikirjan 1834-44 sivulla 348 Norrbyn Sillvastas-tilan toista osaa isännöi lautamies Johan Mattson (s. 4.4.1786) ja hänellä on poika Henric Johansson (s. 15.10.1810). Genissä Johanin arvona on herastuomari, mikä ei varsinaisesti todista eläinlääketieteellisestä osaamisesta, mutta pitkästä arvostuksesta, joka sopii mitalin haun vaivaan. 

Helsinkiläinen kauppakirjanpitäjä Johan Stier sai kultaisen hengenpelastusmitalin vaarannettuaan oman elämänsä pelastaessaan hukkumassa olleita kaupunginvouteja Ingman ja Malmstén. (FAT 13.4.1836)

Uudenkaupungin laivuri Henrik Erholm pelasti kesäkuun 1836 myrskyssä Ahvenanmaalta Merikarviaan matkalla olleen kaljaasi Wandringsmannen miehistön, vaarantaen oman elämänsä. Tästä hyvästä hän sai kultaisen hengenpelastusmitalin. (FAT 8.10.1836)

Postikuljettajat Eckerössä, talollisten pojat Johan Mattsson, Matts Mattsson, Olof Olofsson ja Carl Magnus Mattsson sekä rengit Olof Olofsson, Jan Ericsson, Anders Magnus Andersson ja Matts Olofsson pelastivat postin jäälautalta 17.12.1835 ja saivat kukin 100 ruplaa. Hopeisen mitalin tapahtuneesta ansaitsi Ruotsin laivaston konstaapeli Rörström. (FAT 11.10.1836)  

Kuten koko sarjassa, lähteenä ovat sanomalehtihaut. Mikko Kuitulalta saamani tiedonannon mukaan arkistomateriaalia voisi hakea Kenraalikuvernöörinkanslian arkistosta.

torstai 6. huhtikuuta 2023

Videon vetovoima historian kertomisessa?

Tiistaina kävin Espoon puolella Hanasaaren kulttuurikeskuksessa kirjajulkistuksen houkuttelemana. Selvisi, että Mårten Hårdstedtin uutuusteos Finlands svenska historia on tiivistys SLS:n 2010-luvulla (suomeksikin) julkaistusta tutkimussarjasta Suomen ruotsalainen historia. Hårdstedtin esityksestä ja sitä seuranneesta paneelikeskustelusta ei irronnut mitään kirjoittamista, mutta tilaisuuden aloittanut sanoi jotain mielenkiintoista. (Pahoitellen, etten noteerannut henkilötietojaan.)

Nimittäin, että Hanasaaren YouTube-kanavalla videot Suomen ja Ruotsin historiasta olivat saaneet 200 tuhatta (tms.) katselua. Mikä tietenkin kuullostaa komealta, jos ei roiku Youtubessa jatkuvasti. Kuten minä. Mutta ennen numeroiden kontekstointia, tarkistetaanpa niiden paikkaansapitävyys. Pientä käsityötä, mutta tällaista tein pari vuotta työkseni, joten meni vanhasta muistista.

Tulokset olivat mielenkiintoisia useilla tavoilla. Ensinnäkin puhujan väite stemmasi julkisiin näyttölukuihin, mutta erikoisella tavalla. Kyseessä oleva videoproduktio julkaistiin alunperin syksyllä 2019 ruotsiksi ja suomeksi 20 videon sarjana. Kerätessäni alkuperäisten pätkien pienehköjä lukuja tilanne näytti tosi heikolta, kunnes etenin yhteenvetoihin. Lokakuussa 2020 julkaistu Suomen ja Ruotsin historia on lähtenyt pyörimään lähes 155 tuhatta kertaa. Huomattavaa eroa muihin videoihin selittänee joku markkinointiaktiviteetti. Koosteen kesto on puolitoista tuntia, joten veikkaan, että huomattavasti harvempi on katsonut sen loppuun asti. 

Läpikäynnissä selvisi myös se, miksi videot olivat tulleet "äskettäin" uudestaan tilaussyötteeseeni. Kyseessä oli uudelleenjulkaisu, joka oli puhuttu riikinruotsilla! Sillä eihän ruotsalaiset suomenruotsia kuuntele? 

Kieliversiot yhteenlaskien saadaan kokonaiskuva, joka satunnaisuuden ja YouTube-algoritminkin huomioonottaen kertoo jotain historian jaksojen vetovoimasta tai vetovoimattomuudesta.

Vihdoin luvattuun kontekstointiin. Valtaosa videoista on siis saanut kieliversiot yhteenkin laskettuna alle 2500 katselua (tai tarkemmin sanottuna katselun aloitusta). Jos tätä vertaa tietokirjallisuuden myyntilukuihin, saavutettavuus on huomattavan hyvä. Mutta jos vertailukohdaksi ottaa englanniksi puhutun YouTube-videon kanavalla, jossa on jatkuva "esiintyjä edellä" tuotanto, luvut ovat surkeita.  Esimerkiksi tuore video Lapuanliikkeestä keräsi kanavalla Irish in Finland: History, Myths & Culture 17 tunnissa 1420 katselua. Kahdessa kuukaudessa saman kanavan video ristiretkistä on kerännyt 2207 katselun aloitusta, mitä voi (ilahduttavasti) verrata siihen, että Mårten Hårdstedtin samasta aiheesta på svenska pitämä esitys på Svenska Historiedagarna 2019 on tallenteena saanut lähes 3500 katsojaa.

Rehellisyyden nimessä lukuja pitää myös tietenkin verrata omaan kevään 2021 Päivän lehti -kokeiluuni. Luvut ovat minimaalisia verrattuna Hanasaaren pätkiin eikä eroa todellakaan selitä aika vaan ammattitaito. Tai ehkä aihe? Kunhan ehdin, kokeilen vielä Helsingin historiaa.

Kiinnostuitko siitä, mitä YouTuben syövereissä on? Soittolistoillani pääsee suoraan historiaan.

keskiviikko 5. huhtikuuta 2023

Näkökulmia elämän lähtökohtiin

Oli kaksi talonpoikaa yhdessä kylässä, joista toinen talon tavaroineen isältä perinyt, toinen työllä ja säästäväisyydessä tyhjästä alkain talon omistajaksi tullut. Vaan vielä maanki omistajana puuttu hänellä alussa voimaa, niin peltojansa muokata, jotta olisivat aina täydeksi vuoden tarpeeksi kasvaneet. Niin kerran kävi rikkaalta läheiseltänsä lainaa kysymään. Tämä, heti itseänsä toiseen verraillen ja paljoki parempana pitäen, sano "miksi et muokkaa maitasi ja toimita asioitasi minun mukaan. Etkö näe, minkälaisen kasvun perin minä pelloiltani?" Toinen vastasi tähän: "Hyvä purresta puhua, venehestä vettä juoa". (Mehiläinen 5/1836)

"Ainako on äänesi nuin käriänä?"
"Ompa se kyllä"
"Pienuuestako se on ollut laskeuksissa?"
"Saivat minun paremmallani ollessa keväillä aina lohipatoja kahlaamaan. Siitä mulla ääni turmeusi."
"Mikä oli pakko ruveta siihen koiran virkaan (kahlaajaksi)?"
"Henki on eläkkeen poika." (Mehiläinen 12/1836)

Työ tekevän, kisa näkevän. "Kyntämistä niin vaikiaksi työksi hoetaan - sano kerran pieni varsa - minä tässä olen kaiken päivän äitini kera vakoa kävellyt, en koko työtä minänä pidä." "Niin toki oletki, vastasi emo, kävellyt, et kyntänyt; siinä se erotus, lapseni." (Mehiläinen 6/1836)

Olemma kuulleet mainittavan muutamasta seurakunnasta, jossa oli senlainen keskinäinen välipuhe ja suostumus toimeen saatu, ettei kenenkän naida, ennen jonkun vähän tavaraa koottuansa, jolla voisi vähintäi vuoden elää. Eikä saanut kukaan huoneesensa ottaa niitä, jotka tätä suostumusta vaston naimisiin menivät. Emme tiedä, lie'kö toko oikein sovelias semmoinen suostumus ollut, vaan se on tiedoksemme tullut, että samassa seurakunnassa oli tavallista vähemmin köyhiä ja kerjäläisiä. Ja semmoisista sulhasmiehistä ei enää kuultu konsa puhuttavan, joilla oli: Lainalakki, lainatakki, lainakintahat käessä, lainakihlat kintahissa. (Mehiläinen 12/1836)

Valmis vaivanen sotahan, kernas köyhä kuolemahan. Vaivasella sotaan lähtiessä ei ole kodista ja tavoista suurta huolta, jotka itsen poissa ollessa voisivat vihollisen käsiin joutua eli ilman menettyä. Sentähden onki köyhäin kansakuntain kaikkina aikoina nähty olleen mieluisia, urhollisia sotioita, vaan rikkaaksi tultua entisen urhollisuutensa menneen. (Mehiläinen 8/1836:)

tiistai 4. huhtikuuta 2023

Sysmän Suurkylän kartanon naisia

Sysmän Suurkylän kartano oli vuoden alkaessa somemyrskyssä rajun remonttinsa takia (Ilta-Sanomat & Iltalehti). Remonttia edeltävää tilaa voi katsella Urbex_Artun videolta, mutta tämän kirjoituksen aiheena ovat päärakennuksessa 1800-luvulla liikkuneet naiset.

Kartanon emäntänä 1830-luvun alkaessa oli Marie Fredrika Wikman, joka oli syntynyt 31.8.1785. Geni-profiilissaan on kaksi vaihtoehtoista tietoa siitä, keneltä hän peri kartanon. Vasta perinnön ja/tai hoidettavien sukulaisten kuoleman jälkeen löytyi aviomieheksi kapteeni  Pehr Wilhelm Schulman.  Koska Marie Fredrika oli häitä 18.10.1831 vietettäessä jo yli 45-vuotias, pari jäi lapsettomaksi. Omien lapsien sijaan kartanoon koottiin kasvatteja. Yksi näistä oli viisivuotiaana isättömäksi jäänyt Sofia Adolfina Soldan (s. 21.6.1828), joka oli Marie Fredrikan sisarentytär. 

Sofian tytär Tilma Hainari kirjoitti lehteen Uutta kylvöä 1922, että 
Erityisellä rakkaudella kertoi äiti meille kasvattiäidistään, tuosta viisaasta naisesta, joka hoiti suurta maatilaansa Hämeessä ja oli paikkakuntansa taloudellinen ja henkinen johtaja. »Moster Maria oli oikea naisasianainen» sanoi äiti vanhoilla päivillään. »En minä turhaan asettanut häntä teille, lapseni, esikuvaksi». 

Maria Fredrika kuoli vuonna 1841 ja miehensä vuonna 1846. Kartano siirtyi testamentilla Maria Fredrikan veljelle Gabriel Detlöf Wikmanille. Tämä toi mukanaan emännäksi Anna Haberzettelin (s. 1824), joka jäi leskeksi jo syksyllä 1857. Kartanossa kanssaan asui mamselli Carolina Fredrika Sofia Holmstén (s. 8.3.1821). (RK Sysmä 1851-60 II, s. 694) Tämä oli menettänyt kappalaisisänsä kuusivuotiaana Luhangassa ja äitinsä Kristina Elisabeth Hassel kuoli Sysmässä 28.12.1834. Todennäköisesti muistitieto siitä, että Carolina Fredrika Sofia oli yksi Marie Wikmanin holhoteista pitää paikkansa.

Muistitieto on jälleen Tilma Haimarilta, joka asui kaksi kouluvuottaan 1877-79 Helsingissä Annan ja Fredrikan taloudessa. Haimarin aineistosta Tyyli Tuulion kirjoittamassa elämäkerrassa Tilma Haimari. Karjalan tytär (1952) kerrotaan, että Fredrique-täti puhutteli leskieverstinnaa tädiksi,

mikä arvo kuului Suurenkylän emännälle, mutta Fredrique-täti oli johtava henkilö näistä kahdesta, hän määräsi kerta kaikkiaan yhteiset kannanotot, olli sitten kysymyksessä ruoka tai vaatteet, Hufvudstadsbladetin kirjoitukset tai kirkkoherra Bengelsdorffin saarnat, joita kuulemaan he vaelsivat niin verkalleen, että nuoren Tilman täytyi kulkea edestakaisin pysyäkseen tahdissa. Anna-täti ei koskaan lausunut mielipidettään ennen kuin Frederique oli ilmoittanut omansa. He pukeutuivat aivan samalla tavoin - paitsi että kookkaammalla Frederiquella oli liivissään yksi nappi enemmän kuin Annalla. Anna-tädille kuului kuitenkin se kunnia, että hän ensimmäisenä - tasan viittä vaille seitsemän - astui huoneestaan ja asettui kahvipöytään, johon Mari tasan seitsemältä toi kahvipannun ja kerman ja Frederique samanaikaisesti kahvikupit ja sokerirasian. Koulutytölle tämä minuutilleen määrätty päiväjärjestys tietenkin oli oivallisena kasvatuksena täsmällisyyteen. 

Tyttöromaanin henkilöiksi sopiva tätipari kohteli kodin nuorta suojattia erittäin herttaisesti. Hän sai asua ruokasalissa, missä hänellä oli oma väliseinällä erotettu soppensa. Hänen ruoastaan, vaatteistaan ja viihtymyksestään pidettiin huolta tavalla, joka liikutti häntä vielä vuosikymmenienkin kuluttua. Vähäisintähään nuhdetta tai epäystävällistä sanaa ei jäänyt hänen mieleensä. (s. 35-36) 

maanantai 3. huhtikuuta 2023

Maria Elisabet Langin elämästä

Maria Elisabet syntyi Helsingissä 6.5.1730. Isosisko Ulrika oli 5 vuotta vanhempi ja isoveli Petter kolme vuotta vanhempi. Pikkusisko Anna Sophia syntyi syksyllä 1733, mutta kuoli alle vuoden ikäisenä. Pikkuveli Claesin syntyessä Maria Elisabet oli jo melkein viisivuotias. Samana keväänä Helsinki jäi taakse ja perhe muutti Turkuun.

Voitto Ahonen on selvittänyt artikkelissaan Kirkkomaalari Claes Langin vaiheet (Genos 63(1992), s. 42-49, 60) perheen isän Claes Langin elämää ja töitä. Molemmista veljistä tuli maalareita, joten on melko todennäköistä, että myös tytöt osallistuivat jollain tavalla maalaustöihin. Maalejahan ei ostettu valmiina kaupasta.

Turku Itu* 5/- -
Charta öfver Stapel Staden Åbo, KA
Maria Elisabet oli vain kymmenvuotias menettäessään äitinsä 11.5.1740. Viisi vuotta myöhemmin eli 15.10.1745 hän ja sisaruksensa saivat äitipuolekseen Maria Hasselbergin. Perhe asui Mätäjärven korttelissa tontilla, joka Gadolinin kartassa on merkitty numerolla 190. Talouteen liittyi Ruotsista tullut maalari Jonas Bergman, joka mentyään 19.10.1749 naimisiin Maria Elisabetin isosiskon kanssa, perusti omaan talouden toisaalle.

Maria Elisabetin löysi Hämeentieltä tai toisaalta Turussa kauppias Michael Lexen ja hään vietettiin 17.1.1754. Esikoistytär syntyi 4.1.1755 ja sai nimen Maria Ulrica. Poika Johan Claes syntyi 1.10.1757, mutta ei elänyt kauaa kasteensa jälkeen. Kolmas Turussa kastettu lapsi oli 10.6.1759 syntynyt Carl Fridric.  

Dahlströmin kortiston perusteella Michael Lexenin talous meni vahvasti miinukselle vuoden 1758 paikkeilla (kortti, kortti). Maria Elisabetin äitipuolen tavaratkin olivat selvityksissä mukana (kortti). Lexenin asioita käsiteltiin myös oikeudessa koskien asiakirjaa, johon liittyi iso rahasumma (kortti, kortti, kortti, kortti). Kesken tämän tilanteen Maria Elisabeth menetti isänsä, joka kuoli 71-vuotiaana 13.7.1761.

Dahlströmin kortiston perusteella Michael Lexenin tilanne ei näytä ollenkaan niin pahalta kuin Turun tuomiokapitulin arkiston kuninkaallisessa kirjeessä, joka oli päivätty 5.5.1762 (E I 9:35, 67). Se käsitteli Maria Elisabethin hakemaa avioeroa, jota oli perusteltu Lexenin raastuvanoikeudessa saamalla kuolemantuomiolla. Sen seurauksena Maria Elisabet oli joutunut lapsineen taloudelliseen ahdinkoon ja lisäksi rehellinen väki vältteli hänen seuraansa niin kauan kuin hän oli sidoksissa mieheensä. Jos tulkitsin kirjeet, joista jälkimmäinen on päivätty 9.8.1762, oikein, niin nämä perustelut eivät riittäneet avioeron myöntöön.

Lexenistä ei ole havaintoja vuoden 1762 jälkeen. Pari vuotta Maria Elisabetin tukena saattoi olla äitipuoli, joka pyöritti maalarinverstasta, jossa työskenteli ainakin ulkomaillakin kouluttautunut Claes-veli (kortti, kortti, kortti). Äitipuoli ehti ennen kuolemaansa solmia uuden avioliiton ruukkumaakari/kaakeliuunimestari Carl Deutschin kanssa 9.9.1763. Avioliitto ei kestänyt kuin puoli vuotta ja tontti 190 jäi Deutschille. Claes kuoli joulukuussa 1764.

Ahonen tietää, että Maria oli tuomittuna kehruuhuoneeseen vuonna 1766, mutta kohtalostaan tämän jälkeen ei ole tietoa. Isosiskonsa Ulrica kuoli 45-vuotiaana 9.3.1770 Turussa ja Petter eli vain kymmenen vuotta kauemmin. 

sunnuntai 2. huhtikuuta 2023

Menneisyyden teille ei ole paluuta

Eilen verkko oli täynnä aprillipiloja. 


Mannerheimintien peruskorjaus tiedotti: "Mannerheimintie ennallistetaan Turuntieksi – hevoskärrykaistat, kaasuvalot ja hiekkapinta takaisin. Salaiset katusuunnitelmat julki! Mannerheimintie on päätetty ennallistaa 1800-luvun asuun! Näkyvimpänä muutoksena Mannerheimintien asfaltti poistetaan ja kadun pinta muutetaan historiaa kunnioittaen hiekkapintaiseksi. Jalkakäytävät päällystetään nupu- ja mukulakivillä... ". 

Minähän otan kaiken turhan tosissani, joten kommentoin: "Eli Hakasalmen huvilan kohdalle palautetaan tämä mutka? Liittyykö tämä Kansallismuseon remonttiin?" ja liitin mukaan oheisen Kaupunginmuseon kokoelmiin kuuluvan kartan, jossa vuonna 1845 suunniteltu oikaisu on kyllä jossain vaiheessa tehty, sillä ei Manskussa tuota "Gamla landsvägenin" mutkaa nyt ole. Vuonna 1852 suoristus näyttää olevan olevan jo tehtynä.

Oikaisukartassa ei ole paljoa paikannusaineksia, mutta mittakaavan perusteella oikaisu on alkanut vähän nykyisen Eteläisen Hesperiankadun eteläpuolelta ja jatkunut hieman Hakasalmen huvilan eteläpuolelle. Vanhan tielinjan lähes suorakulmainen käänne on reilut sata metriä oikaistusta tiestä. Väliin jäävä alue ei ole ihan sama kuin nykyinen Kansallismuseon tontti, mutta hämmästyttävän saman muotoinen. (Tien oikaisematon mutkikkuus näkyy vuoden 1817 kartassa.)

Ja Kansallismuseon ilmoitettiin sulkeutuvan ainakin pariksi vuodeksi lokakuussa. Lisäosaa rakennettaessa museo rempataan. Ei ole paluuta menneisyyden museoonkaan.