14.9.
- On se kyllä sääli, ettei @NatMuseum_FI ole tilaa esitellä kulttuurien museon kokoelmia. Mutta kukapa muu designsaunat näyttäisi. [Kaupan tilasta siis puolet tyhjää ja toiselle puolelle sijoitettu kiuasnäyttely, jonka olisi voinut siirtää sellaisenaan Designmuseoon.]
- Mikko Moilasen opastus rautakauden miekkoihin @NatMuseum_FI on yleisöltään miesvoittoisin naismuistiin. [Sivuhuomautus: esihistorian museossa liikkui ryhmämme lisäksi yksi pariskunta. Tasossa olevan levinneisyyskartan kohdalla mies heilutteli käsivarsiaan sen päällä ja ihmetteli ääneen toimintatapaa. Kipitin osoittamaan reunan nappeja, joita en itsekään ilman esimerkkiä ollut aikanaan huomannut.]
- Kun ei kiinnosta, niin ei asiantuntijan puhe auta. Kohti reformaation jälkeistä kirkkohallintoa.
[Tiesin etukäteen, että miekkojen tekeminen vaati osaamista ja aikaa ja saman sain irti opastuksestakin. Moilanen osasi asiansa, mutta kertoi sen jo kiinnostuneille sopivasti.
Kirsi Salosen esitys Jäähyväiset Roomalle ja paaville: Reformaation vaikutuksista kirkolliseen hallinton Suomessa oli reformaation perusasiaa eikä täten valaissut Paavali Juustenin työtehtäviä eikä tarjonnut kirjoituksen aihetta muutenkaan.]
- Tyynyt kirjan tukena saapuneet kauppaan, milloin @Kansallisarkist kansainväliseen tapaan?
- Tarkistettu: Kangas viittasi kirjoihini Harima-opuksessaan. Aika outo kirjasintyyppi paksun kirjan leipätekstissä, minusta.
20.9.
- Näin sitä nimikulttuuri kehittyy.
- Validi kysymys edelleen?
- Kun ei vielä ollut verkon sukupuita, piti kysyä sanomalehdessä.
26.9.
- Viikinkiaikaisen miekan nosto Lopella 2017
- Pitäisikö laittaa vanhat myyntiin uusien haikailun sijaan?
27.9.
28.9.
- Ylläri Vetenskapsradio Historiassa. @jenni_lares oikoo Suomen alkoholinkäyttö myyttiä 36:00 alkaen. Saman jakson lopussa Dick Harrisonin näkemys pirkkalaisista.
28.9.
- "Harrastajan" ommeljälkeä: Mid 18th century riding habit [Samasta blogista voi kuolata myös edellisen postauksen Hand painted robe à la Française, late 1750's to early 1770's]