Agricola-palstalla heräsi vähän aikaa sitten eloon vanha ketju
Kuka saa olla historiantutkija? Silmäilin viestejä satunnaisesti kunnes olin tullut ainoana nimelläni esiintyvänä harrastajana esiin nostetuksi, joten on aika (jälleen) ottaa opiksi se viisaus mikä on tarjolla.
Keskustelu alkoi Tikan tekstistä elämäntapahistorioitsijoista ja olen heti 9.10.2012 Tapio Onnelan avaukseen todennut
Mutta koska Tikka tunnustaa vain koulutuksen ja palkan aidon historiantutkijan tuntomerkkeinä jään ilolla vuohien joukkoon.
Keskustelu käynnistyi uudelleen 12.8.2013 siitä, onko nimellä välillä. Nimimerkki Vetehinen väittää
Miten historia muuttuu kirjoittajan henkilötietojen mukaan? Ei
mitenkään, joten henkilöllisyyden selvittämistä ei tarvita.
Tästä en ole samaa mieltä, sillä oleellista on toki (elleivät tekstistä eksplisiittisesti käy ilmi) kirjoittajan aatteellinen tausta ja aiempi tutkimus/maine. Sen sijaan en esittäisi asiaa yhtä suoraviivaisesti kuin Tapio Onnela
...niin kyllä minusta on aika itsestään selvää, että historiasta
väitelleellä ihmisellä on lähtökohtaisesti paremmat tiedot asiasta kuin
jollakin puolivillaisella nimimerkillä, joka ei edes perustele
kantojaan.
Minkä jälkeen palattiin otsikkoon, kun nimimerkki Vetehinen reteästi väitti, että historia on "siitä hirveän yksinkertainen "art", että sen voi kuka vaan lukutaitoinen omaksua ja sisäistää." Kun hän jatkoi "Ilman tutkintoa voi tulla historian asiantuntijaksi ja uskon monen tulevankin.", niin tästähän riemu repesi. Jussi Jalonen tosin aloitti asiallisesti
Historiantutkijaksi suoriutuminen vaatii niin ikään ajattelukykyä,
järkeä, johdonmukaisuutta, lähdekritiikkiä ja ennen kaikkea
syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä.
Mutta sitten kielitieteilijä Jaakko Häkkinen argumentoi ajan käytöllä, kerran toisensa jälkeen. Tähän tapaan:
Väitöskirjan, lyhyemmän tutkimuksen tai jopa
gradun tekemiseen ja alan kirjallisuuden lukemiseen käytetään vuosien
ajan hirveitä tuntimääriä, gradu pois lukien yleensä täysiä työpäiviä,
siihen verrattuna ei harrastajan "tunti illassa muutamana päivänä
viikossa" ole mitään.
Mieleen tulee
Lasse Saressalon esitys, jossa tutkimukseen aikaa käyttänyt leimattiin elämättömäksi. Harrastaja tekee väärin niin tai näin. Häkkinen jättää huomiotta harrastajan "uran" potentiaalisen pituuden ja intensiteetin eli heittää ihmisiä kahteen puljuun melko simppelillä kriteerillä. Hän toteaa
Historiatieteessä on omat metodinsa ja periaatteensa – uskottava
historiallisen lähteen tulkitseminen on jotain ihan muuta kuin
"Saagoissa mainitaan Suomen muinaiset kuninkaat joten ne ovat totta!"
Lopun kanssa olen samaa mieltä, mutta onko todellakin niin, että metodien ja periaatteiden omaksumiseksi tarvitaan fiksattu määrä opintopisteitä? Tai tunteja?
Satunnaisesti tuodaan esiin historian lukemisen ja kirjoittamisen välinen ero, jonka Jussi Jalonen kiteyttää mainiosti:
Ero on siinä, Vetehinen, että historiantutkija on tiedon tuottaja. Sinä
taas olet tiedon kuluttaja. Proviisori ymmärtää aina lääkkeiden
koostumuksen päälle enemmän kuin se pillereitä napsiva kaveri. Hän myös
kykenee arvioimaan sen, milloin joku on mennyt haukkailemaan puoskarien
sekoituksia, ja sinun tapauksessasi se on ollut jo pitkään aika
ilmeistä.
Ja jatkaa hieman myöhemmin
Otetaan siis kertauksena: historiantutkijan taidot voi hankkia myös
kokemuksella. Ei se edellytä tutkintoa, ei ollenkaan. Max Jakobson
kirjoitti "Diplomaattien talvisodan" pelkällä ylioppilaan pätevyydellä.
Sama pätee insinööri- ja taloustieteissäkin. Viimeksi keväällä
18-vuotias kalifornialaistyttö keksi kotikonstein supernopean
puhelinlaturin ja alle kolmikymppinen jatko-opiskelija osoitti
puolivahingossa, että talouskuria puoltaneiden ekonomistien laskelmat
olivat päin honkia.
Junnauksen jälkeen nimimerkki Emma-Liisa liittyi keskusteluun mielenkiintoisella ja suoraviivaisella rajanvedolla.
Kyläkirjat eivät ole historioita, vaan historiikkeja. Eli historiantutkimuksen metodit puuttuvat.
Mistä nimimerkki wejoja pääsi kuittaamaan
Entäpä siinä tapauksessa, jos
"kyläkirjan" kirjoittaja onkin "oikea" historiantutkija (FT) ja aiheena
jo keskiajalla tunnetun kylän historia, joka ulottuu nykyaikaan...?
Erinomainen pointti! Josta ei jatkettu, sillä Tapio Onnela karkasi alkuperäisen otsikon alta esittelemällä harrastajahistorioitsijoiden tyyliksi ja metodiksi, että he (mukaanlukien minä, nimeltä mainittuna) väittävät historiantutkijoiden olevan "suomenruotsalaisten rahoittajatahojen ohjailtavissa. Ilman ainuttakaan näyttöä tai esimerkkiä."
Hyvin mielenkiintoista, kun minä en mielestäni ole moista sanonut. Olin sitä mieltä, että tv-sarjaa "Suomi on ruotsalainen" katsoessa kannatti muistaa, mitkä tahot olivat sitä rahoittaneet. Insinööritaustalla kutsuisin tätä lähdekritiikiksi, mutta alan ymmärtää, että en ymmärrä mitään. Oikein.
Ja olin jopa niin typerä, että vastasin kiukkuisena.
Tosin
luonnollisestikin ammattihistorioitsija kuten Tapio Onnela osaa lukea
keskustelupalstan tekstiä minua paremmin ja jopa sellaista sisältöä,
jota en ole mielestäni kirjoittanut. Ja voi arvioida
harrastajahistorioitsijatyylini ja -metodini 42 sanasta.
Tutkimus-hutkimuksiini tarttuminen on täysin tarpeetonta, sillä kuten on
jo tässä keskustelussa useasti Jaakko Häkkinen todennut, harrastajana
en 18 vuodessa ole voinut tehdä niin montaa tuntia historianlukemista
puhumattakaan tutkimisesta, että olisin voinut saada jotain aikaiseksi.
(Onneksi tittelin tietokirjailija saa Suomessa rahalla ja parilla omakustanteella kyseiseltä liitolta.)
Minkä jälkeen maltoin lukea eteenpäin Onnelan tekstiä, josta selvisi että
harrastaja tai propagandisti ei pysty tai halua perustella väitteitään
vertaisarvioituihin tieteellisiin tutkimuksiin nojautuvilla tiedoilla,
näiden käsitysten takaa löytyy useimmiten vanhentunut käsitys Suomen
historiasta, kenties jonkinlainen alemmuudentunteen sävyttämä
nationalismi, sekä nähtävästi myös päivänpoliittinen propagandan teko.
Tähänkin ryhmään siis ilmeisesti kuulun. Sillä tunnistan itseni myös virkkeestä
Näiltä harrastajilta kyllä löytyy pokkaa pilkata historia-alan
asiantuntijoita, mutta kun heiltä tivaa normaalin tieteelliseen
käytäntöön perustuvia näkemyksiä niitä ei koskaan saada.
Joskaan en muista, että minulta olisi koskaan tivattu "normaalin tieteelliseen
käytäntöön perustuvia näkemyksiä". Jos kommenteilla viitattiin ensisijaisesti nimimerkki Vetehiseen oliko asiallista ja rehellistä sekoittaa nimeni keskusteluun?