16.12.
- Pari ranskalaista kävi Helsingissä ~1791: "We may venture to affirm, that we saw as many cows as people in passing through the streets" [Huomio läpikäynnistä, josta syntyi alkuvuoden purske matkakertomuslainauksia]
- Näin tiedonvälitys nähtiin ja koettiin vuonna 1846.
"Monet ovat moittineet tätä tietojen liijan paljon ja liijan nopeen levittämistä, niin kuin ovat tätä kuhtuneet, ja sanoneet aikoin tulevamme vähemmälläik; mutta kukapa on hyvä rajoja asettamaan ihmisen ymmärrykselle niinkuin tietoillenkin, tahi sanoa kuinka paljon hään siitä tarvihtee, eli ei?"
19.12.
- Muistiinpanojen teko sanelemalla Microsoft Wordille sujuu hyvin. Ellei tekstissä mainita toistuvasti Jürgen Habermasia. European harbour misses / harborough must his / Harbour masses / harbour must. Ja miten feminist sanomanani on Afghanistan?
- Jos Kustaa H. J. Vilkunan "Ruotsin peruukintekijät 1648–1810" ei nouse tulevina päivinä @journal_fi avaustilaston kärkeen, en ymmärrä mistään enää mitään. [Eli todistetusti en ymmärrä mistään mitään.]
- Eka ensi vuoden tilaisuuden siirto ilmoitettiin. Ei hirveästi pänni, sillä kyseisen esityksen tekeminen oli vasta alkutekijöissään ja aika on kortilla. Mutta tämä oli todennäköisesti vasta alkua.
- Jälkiviisastelua-podcastin tuoreimmassa jaksossa @jyu_hela väitöskirjatutkija Veikka Kilpeläinen kertoo 1700-luvun Helsingin kaupunkitilan ymmärtämisestä. Aivan lopussa pahantekovinkkejä menneisyydestä.
- Miehen mallia saksalaisesta lelukatalogista vuodelta 1830. [Muita kuvia samaisesta lelukatalogista.]
- [Karolina Żebrowska: Rating WILD European Christmas Creature Costumes] Suomen nuutipukki sai 9/10, mutta Ruotsin joulupukki vain 6/10. Rehellisesti sanottuna molemmat varsin köyhiä tapauksia verrattuna muuhun Eurooppaan.
- [HistoryCity: Finland | A Story of Silence and Snow] Suomen kansa maahanmuuttaa yhtenäisenä, heimot taistelevat js viikingit asettuvat... Eli hiukan on faktat viturallaan.
- [Yle/ Hannes Niskanen: 27-vuotias Maria Kallio sai tuomion seksistä, kuten monet 1800-luvulla – mormonit rahoittavat asiakirjojen digitointia, jotta sielut pelastuisivat] "tuomiokirjoja on annettu Itävaltaan tekoälyn tulkittavaksi" - ihan niin kuin Kansallisarkistossa ei olisi tehty mitään aivotyötä. Pari muutakin outoa kohtaa, m.m. mikrofilmien digitoinnin ohitus, mutta hyvä artikkeli.
- Vinkki itselle ja muille. Muistilappua kirjastoon kirjoittaessa kannattaa satsata aakkostettavan sanan alkukirjaimiin. Handl.. , Hendl..? Todennäköisesti eka ja tarkistaminen olisi perin työlästä...
- Ismo Pentikäisen perusteellinen selostus Venäjältä löytyneestä 12000 vuotta vanhasta puuidolista, josta en ollut ennen tätä kuullut mitään.
- Göteborgin museot ovat avanneet setin kuvia Wikimediaan, m.m. muutamista Edelfeltin teoksista. Läpiselailu kuitenkin herätti kysymyksen: "Miksi nämä kuvat?"
- "Grupporträtt med 3 okända kvinnor." Onko tämä tosiaan ainoa, mitä maalauksesta voi sanoa? Todennäköistä, että maalattu pukeutumisen indikoimana aikana vai ei? Jos digitoidaan voi-tais-ko mitenkään satsata kuvailutietoon(kin)?
- Kun löytää hyvän tutkimuskirjallisuuskatsauksen ja viimeisellä sivulla lukee "bibliography can be consulted online"... Juu, linkki vuodelta 2011 ei toiminut. Pelastava enkeli oli taas kerran @internetarchive
- Keskustelussa Arnstadin artikkelista [Hitlers svenskar döda – men traumat lever. Aftonbladet 2.1.2022] todettu: "Att sammanblanda svenska frivilliga i Waffen-SS och i Finlands armé visar på bristande historiska kunskaper."
- [Eric Hobsbawm: The Consolations of History] Laadukas dokumentti Eric Hobsbawmista, historiaa ja historiankirjoitustakin.
- Yle Areenassa nähtävillä SVT:n Kungen och jag (= G. M. Armfelt) . Kevyt dramatisointi, johon yhdistyy haastatteluja on toteutettu tyylikkäästi.
- [TimeGhost History:Sweden abolished slavery in 1945?] Miksi muonamiehistä tai - rengeistä (statare) puhutaan Ruotsissa Suomea enemmän? Eikö asemaan liittynyt Suomessa samoja ongelmia?