lauantai 22. heinäkuuta 2023

1852: Ylistaron kirkko vihittiin

Valokuvaamo Pietinen
Museovirasto CC BY
Maamiehen ystävä 3.7.1852:

Ylistaron kappelin uusi kirkko vihittiin Arkipiispalta Hela-torstaina paljon rahvaan läsnä ollessa. Entinen kirkko oli sadan vuoden vanha ja liian pieni nykyiselle kansalle. Seurakunnan jäseniä oli silloin kuin vanhaa kirkkoa rakennettiin 8 tahi 900 henkeä, ja nykyjään on 6,700. Uusi kirkko on harmaasta poratusta kivestä aina ikkunoihin asti ja siitä kattoon tiilikivestä. Kirkon rakennus alotettiin vuonna 1847 ja lopetettiin 1 päivänä Marraskuuta 1851. Oven yläpuolelle, on kymmenen kyynärän pituiseen kiveen hakattu: Kejsari NIKOLAI I hallituksen aikana rakettiin tämä Herran Huone, vuonna 1850. Kustannns oli arvattu 38,885 hop. ruplaan, mutta nousee kirkon nykyisessä tilassa 48,648 hop. ruplaa, joka jaettu manttalia päälle tekee 620 hopia ruplaa manttalille. 

Muuta vuodelta 1852:

 

perjantai 21. heinäkuuta 2023

1851: esiintyjiä ulkomailta

Bore 20.5.1851
Suometar 1.7.1851:

Turusta 10 p. kesäkuuta. Niiden 95 reissuavaisten seassa, jotka viime höyrylaivassa Tukhulmista tänne tulivat, oli kolme pienekästä eli pikku-ihmistä (dvergar), jotka tulevat olemaan täällä jonkun lyhyen ajan. Heidän nimensä on Johanna, Katariina ja Hieronyymus Green, kaikki, niinkuin mainitaan, ovat Hamburgista. Se ensin mainittu, nim. Johanna, on 29 vuoden vanha, 28 tuuman pitkä ja painaa 30 naulaa; toinen nimeltä Katariina on 42 vuoden vanha, 34 tuuman pitkä ja painaa 41 naulaa; ja se kolmas nimeltä Hieronyymus 25 vuoden vanha, 36 tuuman pitkä ja painaa 34 naulaa. 

He ovat ruumiinsa puolesta hyvin kasvaneet, niin että jokapaikassa, esim. Pariisissa, Londonissa, Wienissä, Berliinissä ja m. m. p. ovat nostattaneet erinomaisen vaarinottamisen. Johanna Greenin sanotaan olevan sen somimman kappaleen kuin ihminen ajatella voipi. Vaikka hän on kasvunsa puolesta niin pikkunen kuin kaksi vuotias lapsi, niin on hän kumminkin oppinut ompelia, kuin myös kaikessa muussakin vaimoväen käsityössä erinomaisen sukkela ja taitava. Kaikessa muussakin liikunnossaan on hän erinomaisen elävä ja täynnänsä intoa, niin että oikein ilolla häntä taitaa katsella. Tähän vielä lisäksi laulaa hän aivan kauniisti virsiäkin eli muita viisuja. (S. Y. S. N:o 135.)

Tukholmassa trion esitykseen kuului kuvaelma, jossa Hieronymus Green esitti keisari Napoleonia ja muut olivat hovinaisia.

Turussa oli käynyt jo 1780-luvun alussa Józef Boruwłaski eli ajan kuuluisin lyhytkasvuinen mies. Suomesta tunnetaan enemmän erityisen pitkiä yksilöitä ja ehkä siksi kielestämme puuttui vuonna 1851 sana kääpiö. Kädettömänä syntynyt Herman esiintyi ulkomaisten esimerkkien mukaisesti vuonna 1868.

Muuta vuodelta 1851:

torstai 20. heinäkuuta 2023

1850: Yksi onnetoin tapaus

Ryijy vuodelta 1850
U. Sireliuksen valokuva
Museovirasto CC BY

Maamiehen ystävä 6.7.1850:

Kuopiosta. Yksi onnetoin tapaus, jota ei ole mies muistiin vielä näissä tienoin sattunnut, tapahtui täällä viime Juhannus päivänä; kirkkovene, kahdeksan kolmattakymmenen hengen kansa, hukkui sinä päivänä Kallaveteen. —  Juhannus päivänä, varsinkin jälkeen puolen päivän oli ankara tuuli. Paras osa kirkkoväestä, jotka oli vesiin takkaa, seisattui kaupunkiin säätä pitämään; mutta yksi ja toinen ylöllinen veneen haltia, joilla sattui purjetuuli olemaan, läksi venekuntasa kanssa kuitenkin ulos vesille. 

Niin läksi myös venekunta Jänissalon kylästä, Kuopion emä seurakunnasta, joilla on noin 4 peninkulmiaa vesi matkaa kaupungin kirkolle. Jonkun 5:den ruotsin virstan paikkoin kulettua, alkoi hätä jo niin pyöriä, että moni pyysi perimiestä laskemaan heidät maalle; mutta, tämän kautta olis tullut vähän polvea matkalle, jonka tähden eivät venneen haltiat tahtoneet siihen suostua; viimen alkoivat arempi luontoset huutaa ja parkua ja ymmärtäväisemmät kovemmin vaatia päästämään heitä maalle, että täytyvät siihen suostua; venneestä läksi nyt 16 henkeä, mutta siihen jäi vielä 30 henkeä; nämät läksivät uudelleen yrittämään, eikä maan varttakaan myöden, vaankuin kesken aaveinta selkää. 

Selän keskelle päästyä kävi aallot nyt hirmuisesti, ja vene, joka oli matala kokkanen ja huonotekoinen muutenkin, ei jaksanut kohota, kuin tuli kerran kokkansa kanssa aallon alle, ja purje joka oli päällä, auttoi lisää, että vene nousi, ensin, pystyyn ja sitten, käänty aivan ylös alasin. Tässä hirmuisessa mänössä ja myrskyssä erosi jo paikalla 10 kunta henkeä pois veneestä, jottei heitä enään näkynnytkän, vaan pari kymmentä henkeä riskimmistä, ja joilla oli enemmän tointa, tarttuivat vielä veneeseen kiini; mutta, joka lainneen kanssa erosi aina joita kuita ja painui järven syvyyteen. 

Koska oli jo kaikki männeet näkymättömiin, ettei ollut jälellä kuin kaksi miestä ja yksi tyttö, pysytteliin toinen miehistä kokka puolessa toinen perässä sen kumotun veneen päällä, ja tyttö laidassa. Jo oli tyttö ollut monet monoset kerrat irti venneestä, mutta miehet auttoivat aina häntä kiini siihen, kuin vaan sen verran oli lomaa omalta hädältä: viimen saivat he hänen veneen päällekin, mutta tyttö parka oli jo niin tarkkaan menettänyt kaikki voimansa, että hän kuoli siihen heidän käsissä. Vielä olivat solminneet hänen kuollutta ruumista kiini köyden päähän, saadakseen häntä eles kuoliana venneen kanssa maalle, mutta siitäkin vielä hän, revästiin irti, eikä ole vieläkään löydetty. 

Pian yhen aijoin, kuin tämä venekunta läksi viime kerran maalta oli toinen venekunta Tuusniemen pitäjäästä ja Ukonlahen kylästä, joka myöskin kirkosta palais, ollut niissä seudun maalla, ja läksi ulos, mutta kokonaan toisilla aineilla; niillä oli iso lasti- tahi kuorma-vene, joka ei tuulta säikkynnäkään, ja kuitenkin pitivät he maan vartta ja kulkivat saarten suvannossa, vaikka oli yksi matka kuin toisillakin. Nämät kuin nyt keksivät sen selän puolta kulkevan venneen kumossa olevan, panivat paikalla kaikki vaimot, lapset ja huonomman väen saareen, (siinäkin veneessä sanotaan sataan henkeen olleen) ja riskimpi väki läksi selälle korjaamaan mitä korjata saattoi, ja tämä venekunta nyt auttoi veneeseensä ne jälelle jääneet kaksi miestä, kolmesta kymmeneestä hengestä, jotka tässä hukkuneessa venneessä oli ollut. Näiten mies polosten käsistä ja jaloista ja muodostakin oli nahka rikki ja lihakin lähtenyt eli särkeytynyt, mutta henki kuitenkin oli jälellä, ja mitä suurempata onnea siinä tilassa olisi toivoakan. 

Näistä hukkuneista kolmet oli löydetty männeseen pyhään asti, jona ne haudattiin. Jos sen perästä on muita löydetty siitä ei ole tietoo. Hukkuneista oli yksi osa Kuopion emä seurakunnasta, mutta yksi osa Tuusniemen kappelista ja sanotaan muutaman hengen olleen Leppävirrankin pitäjäästä.

Muuta vuodelta 1850:

keskiviikko 19. heinäkuuta 2023

1849: Forssan tehdas käynnissä

Maamiehen ystävä 28.7.1849:

Vuonna 1846 allottivat herrat Wahren, Borgström ja Hernmark puun-villa kehruu fabriika rakennuksen Kuhalan koskeen Tammelan pitäjäässä. Mainittu fabriika, joka sanotaan olevan suurimmia ja kauniimmia rakennuksia Suomessa, on jo Huhti kuun lopusta käynyt, että seitsemälle kymmenelle hengelle on ollut työtä joka päivä ja kehrännytkin viikossa noin 5 tuhatta naulaa puunvilloja. Rakennus ei ole kuitenkaan vielä valmis, ainoasti alimmaisessa kerrassa työskennellään vaikka fabriika on kolmee kertaa korkea. Työ-väelle on erinäisiä huoneita, joihin kaksi perhekuntaa sopii asumaan, rakennettu sillä tavoin että joka perhekunta saapi olla erittäin.

Kuvitusta Z. Topeliuksen kirjassa 
Sagor. Tredje samlingen (1849)

Muuta vuodelta 1849

tiistai 18. heinäkuuta 2023

1848: jalkapuun käyttö päättyy

Utajärven kirkon jalkapuu
Museovirasto CC BY

Suometar 9.6.1848:

Jalkapuun-rangastuksen lakkaaminen Suomessa.

Tämän suhteen on Hallitsia 15:nä p. viime Toukok. antanut armollisen Asetuksen, jonka mukaan tätä rangastustapaa ei ollenkaan enää käytetä maassamme. Tässä Asetuksessa mainitaan kuinka on löydetty, "että Suomen Isoruhtinanmaan Lakisäännössä, erinäisille pienemmille vioille, harhailuksille ja laiminlyönnöille, määrätty jalkapuun rangaistus, sen vuoksi että se yhteiseltä kansalta nyt pidetään paljoa häpiällisempänä kuin ennen, ei ole kohtuullinen rikokselle, jonka tähden se päällenpannaan, eikä muutoin sovelias tarkotukseensa"; näistä syistä sanoo Hallitsia: 

"olemma Me, sittenkuin Suomeen asetettu Senaattimme myös on anotun alamaisen lauseensa siitä aineesta Meille saattanut, hyväksi löytänyt Armossa julistaa jalkapuun rangaistuksen lakkautetuksi kaikissa niissä tapauksissa, joissa se vielä Isoruhtinanmaan Lakisäännössä löytyy, ja sitä vasten asettaa ei ainoasti että asianomaisten Kirkkoherrain ja Kirkkoraatien, harjoittaissansa Kirkon ja Seurakunnan kuritus-oikeutta, pitää, sanotun rangaistuksen asemesta, pruukkaaman ynnä sakon kanssa, missä sitä löytyy säättynä, yksivakaisia varoituksia Kirkko-raadin edessä, ja vaikeimmissa tiloissa, koska rikos on soimattavampi ja saattaa olla muille pahaksi esimerkiksi, myöskin kirkon kuulutusta, mainitsevaa lyhykäisesti vikapään nimen ja harhailuksen ja että hän sentähden on tullut säätyssä järjestyksessä varoitetuksi; 

mutta myöskin että maailmalliselta Tuomarilta tutkittavissa asioissa, joissa jalkapuun rangastus, yhteisen Lain eli eri sääntöin jälkeen, tähän asti on kysymykseen tullut, vaarin otettakoon: jotta jos lapsi-ikäinen kiroo, myöskin usiammin, niinkuin 2:sessa momentissa, 2:sessa §:sa, Pahanteon kaaren 3:nessa Luvussa on sanottu, niin rangaistakoon, niinkuin saman §:in 1:mäisessä momentissa ja ylipään lapsi-ikäisten rikoksista on säätty, kurituksella vanhemmiltansa eli holhoojalta, vikapään ikää ja pahatapaisuutta myöten; että sakko näpistelemisestä kalastuspaikassa, johon on tuomittu seuraten 24:nä p. Tammikuussa 1771 annettua Satamasääntöä, pitää, ellei sakotetulla ulosmitattaissa löydy varaa sen maksuksi, muutettaman vankiudeksi, näpistämisen sakolle yhteisessä Laissa määrättyin perustusten jälkeen; ja että Tuomio näissä molemmissa tapauksissa, ja kaikissa muissa tiloissa, joissa jalkapuun rangaistukseen muutoin olis pitänyt tuomittaa, joko ynnä muun edesvastauksen kanssa taikka vieraan uskon seuralaisia kirkon rangastuksen asemesta, pitää, sitten kuin Päätös on voittanut laillisen voiman ja rangaistus muutoin käynyt täytäntöön, julistettaman yhteiseksi tiedoksi asianomaisen seurakunnan kirkossa".

Olen kirjoittanut blogitekstin Jalkapuista , mutta suosittelen lukemistoksi Hybris-lehdessä julkaistua Uula Neitolan ja Kimmo Mäkelän artikkelia Toisellekin jalalle - jalkapuun historiaa ja käyttöä Suomessa vuoteen 1848.

Muuta vuodesta 1848

maanantai 17. heinäkuuta 2023

1847: setelien vaihto

Suomi 21.8.1847:

Kiiruhtamme, tässä, Suomen-lehen lukijoillemme ilmoittamaan seuraavaista Keisarillista kuulutosta, jolla kaikki vanhat sinikot, punikit, valikit, m. m. eli nuo entiset viijen, kymmenen, viisikolmattakymmenen, viisikymmenen, sa'an ja kahenki sa'an Venäjän paperi-Ruplan setelit pois-kuulutetaan kaikesta rahallisesta arvosta, jotta mahtaisitten, ajalla, olla varoissanne, ja vahinkota vältteäksenne — nopeemmittain laittaisitten heijät johonkuhun Pankin rahan-vaihtauksihin, muuksi rahaksi käytteäksenne, sillä arvattavasti ei yksikään toinen teiltä eneän otak heijät rahana vastaan. Ja jos jolla-kulla, kaukana moa-kylässä asuvaisella, ei oisi soveltuva muuten, eikä millä muulla tavalla, soaha heijät pois vaihtaneeksi, niin tahomme myö — auttoaksemme moamiehiämme, ja liijaksikin Suomen lehen hakioitamme, näistä nyt kielletyistä rahoista pois peästäksenne — toimittoo tätä — heillen, jotka tässä asiassa turvaiksen meihin, jos postissa muka, vakuuttamisensa tahi sarittamisensa alla (under rekommendation) heijät tännek lähettäävät niin aikaisin, jotta ovat ennen 25 päiv. Marraskuuta joutuneet meijän käsihimme, ja jos tästä suorittaavat vaivojamme ja posti-rahojamme, heijän takaisin lähettäissä, sitä myöten kuin kohtulisuus voatii.

Lisälukemista on Rahan ja Suomen pankin historiasta ja myöhemmästä sanomalehdestä löytynyt Käytännön rahatalousneuvo ja -niksi

Hesperian tulipalo Helsingin Töölössä
Museovirasto CC BY

Muuta vuodelta 1847:

sunnuntai 16. heinäkuuta 2023

1846: Kauhea kalan saalis

August Fredrik Soldanin piirros vuodelta 1846
Museovirasto CC BY 

Suomalainen 23.5.1846:

Oletten Raamatussanne lukeneet siitä suuresta kala-saalista, jota Siimon sai, kuin Vapahtaja siunaisi hänen verkkojansa (josta puhutaan Luukaan Evankeliumissa, 5:ssä Luvussa); oletten myöski kuulleet mitenkä Vapahtajamme, ennen Pääsiäistä, syötti 5000 miestä, viijellä rieska-leivällä ja kahella kalalla (josta Johannes puhuupi 6:ssa Luvussaan); ja vähä kukin teistä on jo ehkä havainnut silloin olevan kyllin syömistä, kuin Jumala siunaa apajamme. 

Mutta semmoinen kauhia ja mahotoin kala-saalis, kuin syntyi Akselin päivänä, 23 viimeistä Maaliskuuta, Porin kaupunnin tiennoilla, jollon muutamat köyhät kalamiehet, yhessä ainuassa nuotta-apajassa, hiekka luotolla, Sådön saaren ja Kjellfjärdin selän välillä, saivatten 200 tynnöriä Lahnoja, siitä ett'en vielä ehkä ole kuulleet puhuttavaksi. Tästä on paljon kirjoitettu, niin ja näin, Viikkolaisissamme (*), ja moni on jo arvellut, jos tällä puheella lie ollut perää. 

Vaan nyt on Herra Gust. Ad. Avellan julkisesti ilmoittanut, hänellä olleen tolpparin, joka tässä "Ruohokahen" nuotassa oli osakas; ehk'ei hänellä ollut suurempata osuutta kuin kuusitoistakymmenenes, niin sai hään tästä apajasta kuitenkin niin paljon osakseen, jotta möi yhelle ainoalle miehelle 160 Leiviskeä lahnoja, paihti mitä hään oli omaksi tarpeeksensa ja muihinkin paikkoin ottanut, ja jota vähinnik luettun 10 Leiviskäksi; eli hään oli osaltaan saanut vähimmäksikin 170 Leiviskeä. Sillä luvulla oisivat koko nuotassa saaneet, yhteisesti, 2720 Leiviskeä. 

Vaan tuloo vielä muistuttavaksi, jotta nuottamiehet, ennen jakaamistansa, antoivat heti, jo jäällä ollessaan, vähinnik 80 Leiviskeä, jaottamatak, niillen isoillen tännek yhyttyneillen joukoillen köyhiä ja varattomia, jotka, kuultuansa tästä kauhiasta kalan-saaliista, riensivätten tänne, näillen suurillen kala-läjillen. Sillä tavalla niin koko saalis oli toki koonnut 2800 Leiviskään; ja kuin nyt luetaan 14 Leiv. Tynnöriin, niin synnyttäävät sillä tavoin 200 Tynnöriä.

(*) Lue e. m. Hels. Tidn. N:o 28, Åbo Underrättelser N:o 26, Morgonbladet N:o 37 m. fl.

Muuta vuodelta 1846