20.5.
- Missä menee keskiaikaisen ja historiallisen raja @Museovirasto ? [Leike Kypin näkemyksestä Hyvinkään Hopeavuoresta. Museovirasto ei vastannut. Tuuli Heinonen kommentoi: "Suomessa nää on aina vähän näitä, etenkin kaivosten tyyppiset kohteet joissa rakenteet on vaikea ajoittaa ja varhaisin maininta ei välttämättä kerro kohteen ikää. Ihan käytännön tasolla ajoituksena keskiaika tuo usein vahvemman suojan mj kohteelle jos siihen on mitään perusteita." Ja selvennyksenä, tiedän kyllä, että keskiaika on historiallista. Historiallinen on kuitenkin Kypissä seuraava, ajassa myöhäisempi luokka.]
- [Video: Destroying Ancient Artifacts for Profit Is Nothing New] Masentava katsaus, jonka tuoreimmassa kerroksessa muovikuutioihin valettuja tarkoituksella rikottuja astioita.
- Kaivatun kirjan Helsingin yliopiston kirjaston molemmat kappaleet ovat kadoksissa, mutta @internetarchive tarjoaa digikappaleen ilmaiseksi luettavaksi. (Palvelu on saanut tekijänoikeuksien puolustajat kimppuunsa, mutta hyödyntäjänä en jaksa välittää.)
- [Video: How to Midwest: Lutherans] Kahvin juonti, urheiluvoittojen biletys ja muu eleettömyys. Jotenkin tuntuu tutulta.
- Oli tosi kiva olla livenä kuulemassa @RosebudBooks fiksuja ihmisiä (mm. @KimmoSvinhufvud & @johannaisosavi) puhumassa akateemisesta elämästä. Toimiva paneelikeskustelu/ryhmähaastis on siis mahdollista. (Tallenne on YouTubessa)
- Väikkärin dispositio koki aamutuimaan ensimmäisen merkittävän muutoksensa kolmeen vuoteen: yksi käsittelyluku lensi mäkeen. Tuli näes mieleen - ties mistä - että voisi olla fiksumpaa sanoa enemmän vähemmästä kuin vähän yhdestä ja toisesta seikasta.
- Löysin tutkimukselleni relevantin väikkärin vuodelta 1932. Erikoisempaa on se, että tutkijalla (oik. mukaansa nimetyllä laitoksella) on Twitter-tili.
- Viikon vinkki organisaatioille, erityisesti @uniofjyvaskyla . Jos rajoitatte sähköpostikentän merkkimäärää, selvittäkää ensin se, minkä mittaisia osoitteita organisaatiossanne on käytössä. Jos siis oikeasti toivotte saavanne lomakkeella palautetta. [Ei mitään vastausta Opinahjolta. Tuskin välittävät siis varsinaisestakaan palautteesta.]
- Suomen sukututkimusseura tekee lähtöä Liisankadulta. Aiemmin "yli 40 000 nidettä eli noin 710 hyllymetriä" sisältänyt "Pohjoismaiden suurin sukututkimuksen ja henkilöhistorian erikoiskirjasto" on muuttoa varten karsittu noin 100 hyllymetriin. Sillä kaikkihan on netissä? [Loppukysymys on mitä suurimmassa määrin ironinen.]
- Onni on konffapaikalle päästyä huomata, että puolihuolimattomasti tuli aamulla puettua paita, johon saa nimikyltin kiinni. Ja löytää vessasta käsipyyhkeet, joilla varustettuna läpimärät kengät tuntuvat hieman mukavammilta.
- Iso tekstikyltti antaa mielikuvan 1800-luvun lopussa päättyneestä lapsityöstä, mutta asiakirjaesimerkki kertoo muuta. Finlayson 200 [Löysin siis Vapriikista muutakin valitettavaa kuin kuvan puuvillan poiminnasta.]
- Henkilö, joka pitää kirjoitustyyliäni väikkärin käsikirjoituksessa lakonisena, on kirjoittanut tieteelliseen kirja-arvioon sanat "maata möyrivän jänöjussin tasalla". #kuhansanon
- [Project Gutenbergin digitoinneissa Vaasan Jaakkoon Oottako kuullu: Tuhannen prätinöitä Pohjanmaalta]
"— Mee ny jouthu Jatka pyythön Uurentuvan emännältä laihnaksi makkarammittaa ja kiskonkaavaa — pyyti äitee." Eli mukana klassinen lapsen harhautus, mahdollisesti teurastusta todistamasta.
[Juha Hakala kommentoi: "Äiti kertoi, miten lapset lähetettiin hakemaan makkarasarvia naapurista, kun sikaa teurastettiin. Naapuri kertoi lainanneens ne seuraavalle, mutta tarjosi mehua ja pikkuleipiä ja jutteli aikansa lasten kanssa. Seuraavssa sama. Kaikki tiesi, että ei päästetä teuraststa katsomaan." "Pohjanmaalla Ylivieskassa tämäkin."]