lauantai 29. marraskuuta 2008
Verorahoista kaikki irti
Vuosien 1917-19 kulkutaudit, espanjantauti ja vankileirikatastrofi.
Amatöörien sota. Rintamataisteluiden henkilötappiot Suomen sisällisodassa
Venäläissurmat Suomessa vuosina 1914-22. Osa 1. sotatapahtumat 1914-17
Venäläissurmat Suomessa vuosina 1914-22. Osa 2.1 sotatapahtumat 1918-22
Venäläissurmat Suomessa vuosina 1914-22. Osa 2.2 Sotatapahtumat 1918-22
Sotaoloissa vuosina 1914-22 surmansa saaneet. Tilastoraportti
Suomalaiset ensimmäisessä maailmansodassa
Maailmanvallankumouksen liepeillä. Vuoden 1918 sotauhrit vertailevasta näkökulmasta
perjantai 28. marraskuuta 2008
Uutissatoa viime viikoilta ja blogien antia tältä vuodelta
Norjalaiset ovat puolestaan lähteneet MAP-kirkon indeksointiprojektiin mukaan. MAP-kirkko digitoi mikrofilmejään ja siinä samalla vapaaehtoisvoimin indeksoi kuvat. Indeksointisysteemi on aika vaikuttava, saman kuvan käsittelee kaksi henkilöä. Jos heidän tuotoksensa erovat, tapauksen käsittelee vielä kolmas. (Hyvän kuvan prosessista saa oppitunnista Overview )
Pitkästä aikaa löytyi uusi suomalainen blogi, joka sivuaa henkilöhistoriaa antoisalla tavalla. Toivottavasti päivittyy ja kehittyy, jään seuraamaan.
Juha kirjoitti tällä viikolla Historiallisen sanomalehtikirjaston annista. Vähän samantapainen tutkimuslöytö osui silmiini toisesta kotimaisesta blogista.
Amerikkalainen Elyse Doerflinger on viimeaikoina päivittänyt blogiaan YouTube-videoinnin sijaan. Videot ovat mielestäni hyvä esimerkki siitä, että vähäisellä tekniikallakin voi tehdä kivoja juttuja.
Sukututkimuksen imusta kirjoitti Santeri Palin jo keväällä, ilmeisesti ei vetänyt kauempaa? Reaktiosta sukuyhdistyksen lehteen kirjoitettiin myöskin keväällä. Pohdiskeleva bloggaaja mietti historiankirjoitusta kesäkuussa. Tiina-Liisalla ei ole tekstinsä mukaan aikaa sukututkimukselle, hän ehti kuitenkin kertoa kuuden kuukauden sisään sukututkimusohjelmiston käyttöönoton alkutunnelmista ja internetistä saadusta avusta.
Marginaalista edistystä
Sivut 129-174 ovat torppareita, jotka pitää (uudelleen) kirjoittaa, tarkistaa ja tarkistaa. Olisi jätte-kiva-nice saada valmiiksi ennen joululomaa, mutta en tiedä kuinka realistista kun aikaisemmat aikarajat ovat tulleet ja menneet.
Laitoin vasta vasta alkuviikosta menemään yhden tähän työhön liittyvän kaukolainapyynnön, joten varsinaiseenkin tekstiin voi joutua vielä koskemaan.
Kamariherra oli mukana Pyhän Henrikin muistomerkin rakentamisessa, joten ulkopaikkakuntalaisia lukijoita varten olisi hyvä laittaa kirjaan kuva rakennuksesta. Surffasin keskiviikkona huuto.net:ssä ja löysin melko ajattoman oloisen postikorttikuvan. Kirjaa varten muokkailin siitä harmaasävyisen version, täytyy vielä testata tulostamalla olivatko toimenpiteet onnistuneet.
Pyhän Henrikin Saarnahuone ja muu Kokemäen menneisyys esillä (viidessä minuutissa) elävässä kuvassa Elävässä Arkistossa.
torstai 27. marraskuuta 2008
Metsävaroista
Metsämme eivät 1800-luvun alussa todellakaan olleet koskemattomia aarniometsiä Hangosta Ivaloon. Tarkastusmatkat tuottivat arvioksi monilla alueilla "poltto- ja pienpuuta niukasti, puutetta tukkipuusta". Metsiä oli kulutettu kaskeamiseen ja tervanpolttoon. Saksasta tuotettu arvioija totesi vuonna 1858: "Suomesta löytyvät hoitamattomat, hävitetyt tahi poltetut metsät saavat minut ylen surulliseksi ja tuiki alakuloiselle mielelle."
Edmund von Bergin tarkastuskertomusta ei ilmeisesti löydy verkosta, mutta siitä on tehty näköispainos vuonna 1995. Verkosta löytyy suppeammasta alasta Suomenmaan ruununmetsien tarkastuskomisionin alamainen kertomus matkustuksistansa kesällä 1866 ruununmetsissä (1867) . Sen fraktuuraan kätkeytyy henkilöhistoriaakin, Evon metsäopiston lähistöltä todetaan sivulla 8:
Paitsi nyt mainittua ehdotettua torpan hävitystä on tätä ennen ja ennen ruununmetsistöjen eroittamista metsä-opiston alle, torpiltaan ajettu pois: läänin metsäherran ilmoituksesta ja Keisarillisen Senaatin määräyksestä 22:lta päivältä Toukokuuta 1856, Mooses Antinpoika Selkäjärvi, Heikki Eeronpoika Neylökkä, Heikki Mikonpoika Katevala ja Joonas Mikonpoika Katevala, kaikki nämät sentähden että torppiensa ympärillä on puuttunut tarpeellista viljelymaata; sekä metsäopiston hallituksen kautta: Heikki Aataminpoika Hotajärvi, Eero Juhonpoika Kylökäs ja Joonas Liukkola siitä syystä, että ovat laskeneet torppansa rappiolle ja sytyttäneet metsävalkeita.Metsänhoidon historiasta kiinnostuneille löytyy Viikin tiedekirjaston digitoidusta aineksesta varmasti muutakin mielenkiintoista. (Valitettavasti näyttää siltä, ettei digitointia ole tänä vuonna jatkettu.)
keskiviikko 26. marraskuuta 2008
Takaisin Keski-Suomeen
- Historialliseen Jyväskylään vie aikamasiina. Kehitys on taidettu lopettaa muutama vuosi sitten?
- Mainitsemani Keski-Suomen museon Pienmäen pienoismalli on saanut virtuaaliesittelyn. Avoin Museo -sivuilta löytyy muitakin virtuaalinäyttelyitä.
- Aineistoa Keski-Suomen historiasta löytyy myös.
- Finnica Keski-Suomi sisältää monipuolista materiaalia. Kuten Keski-Suomi kartoilla.
- Juna vei Jyväskylään Jämsän kautta, joten sopinee manita myös Jämsän ja Jämsänkosken kulttuuriperintösivusto. Täällä luettavissa mm. digitoituja paikallislehtiä vuosilta 1921 - 1936.
- Henna-Riikka Huovilan gradu Torpasta kesämökkikyläksi. Keskisuomalaisen Nyrölän kylän Huovilan ja Ranatalan tilojen historia vuodesta 1891 kertoo nimellään mitä käsittelee.
tiistai 25. marraskuuta 2008
Nimipäivää
Parhaat juhlat saatiin Juhan, Antin, Heikin ja Matin päivinä kun 6-8 miehen sakki hoiti velvollisuuksiaan yhdessä. Seuraavana päivänä oli sitten aihetta kysellä "mistä nyt saataisiin pään-parannuksia?"
Koska nimimerkki Antti L--nen kirjoittaa Åbo Tidningarissa 2.3.1841 selvästi miesten tavoista, en lähtenyt tänä aamuna edellä kuvattua perinnettä herättämään henkiin koputtelemalla naapureideni oviin. Toivotan kuitenkin hyvää nimipäivää kaimoilleni ja muille Aleksandrian Pyhän Katariinan muistopäivää viettäville.
Kiinnittäkää huomiota päivän säähän. Kansanperinteen mukaan jouluna on samanlainen. Ja jos on lampaita kerimättä, niin tänään olisi erinomainen päivä hoitaa homma pois alta.
maanantai 24. marraskuuta 2008
Lunta tuli ja viikonloppu meni
Lauantaina lähdin vähän hitaasti liikenteeseen, mutta ehdin ennen SSS:n syyskokousta käydä Kansalliskirjaston erikoislukusalissa katsastamassa yhden dokumentin.
Kokous oli varsinainen yleisömenestys. Laskin paikalla olleen toiminnanjohtajan lisäksi 4 hallituksen jäsentä (itseni mukaan laskien) ja 10 muuta, joista ainakin 4 seuran aktiivitoimijaa. Eli kuusi rivijäsentä, joista puolestaan yksi seuran entinen työntekijä. (Täytyisi muistaa mennä ensi sunnuntaina Naisliitto Unionin syyskokoukseen tekemään vertailevaa kvantitatiivista tutkimusta.)
Esitetty hallituksen kokoonpano meni mutinoitta läpi. Kaksi uutta jäsentä oli löydetty Karjalaliitosta ja Suomen kotiseutuliitosta. Verkostuminen on hieno asia, mutta olisiko tehokkaampaa tapaa kuin istua ristiin toistensa hallituksissa?
Sunnuntain lumisade piti sisätiloissa ja edistyin kirjapinojen kanssa. Jonkin verran.
sunnuntai 23. marraskuuta 2008
Testamenttilehmä
Sen kyllä muistan, että kuoleman ja hautajaisten yhteydessä papille maksettiin eläin. Lehmä, jos kyseessä oli isäntä tai emäntä varakkaasta talosta, ja jotain jotain pienempää vähäisemmiltä.
Asko Vilkunan artikkelissa Vainajan eläin (kokoelmassa Tavan takaa. 1989) paljastuu, että tämä tapa eli paikoin Suomessa 1800-luvun loppupuolelle asti. Toisaalta aikaisin kirjallinen merkintä on jo vuodelta 1345 (määräys Pohjanmaalle). Tiedetään, että lehmät liittyivät hautaukseen myös muualla Skandinaviassa sekä Virossa ja osissa Saksaa.
Kansanperinne kertoo taikauskosta, että jollei vainaja ”saanut” lehmää talo menetti karjaonnen. Uhrattava eläin oli vainajalle läheinen: emännälle nimikkolehmä tai isännälle rakkain ajohevonen tai –härkä. Muut kuin isäntäväki vaativat vähemmän, sillä heillä oli heikompi side karjaan ja sitä kautta sen menestykseen.
Alkuperäinen tapa on siis todennäköisesti ollut eläimen teurastaminen haudalla ja jättäminen kokonaisena vainajan läheisyyteen. Tämä on kehittynyt käsitykseen, että vainajalle riittää, kun hän saa eläimen luut, sarvet ja nahan. Suomesta ei ole varmaa tietoa siitä, mitä vainajan on ajateltu eläimellä tekevän.
Kirkko tullessaan on hyvin voinut muokata tämänkaltaisen kansanuskon oman taloudellisen etunsa mukaiseksi ja tämän johtopäätöksen artikkeli vetää. Katolisella ajalla eläimen luovutus oli maksu sielun vapauttamiseksi kiirastulesta. Luterilainen kirkko käänsi sen köyhiä auttavaksi lahjoitukseksi, mutta vuodesta 1698 pakolliseksi veroksi. Ja samaa perua lienee nykyinen perintöverokin?