lauantai 22. kesäkuuta 2024

Serkkujen välisistä avioliitoista

FB-syötteeseeni pukkasi pariin otteeseen Avun promoama juttu, jonka saatteena oli teksi "Yleistynyt geenitestaus paljastaa yhä uusia salassa pidettyjä tapauksia, joissa lähisukulaisille on syntynyt lapsia". Itse juttu oli otsikoitu vielä raflaavammin: Näyttää siltä, että vanhempasi ovat sukua toisilleen” – DNA-testit paljastavat, että insesti on hämmentävän yleistä

Kyseessä on käännös amerikkalaisesta lehdestä ja jonkilainen lokalisointi olisi ollut tarpeen. Wikipediaa lainaten: "Joissakin kulttuureissa serkusavioliittoa pidetään insestinä, mutta valtaosassa maailmaa serkkuavioliitto on silti laillista." Eivätkä käsitykset riipu ainoastaan paikasta, vaan myös ajasta. Norjassa serkusavioliitot kiellettiin vuonna 2020 ja Ruotsissa on viime vuodet käyty aiheesta keskustelua, joka oli ilmeisesti lähtenyt liikkeelle maahanmuuttaneiden avioliitoista, joihin nähtiin liittyvän pakotusta ja kunniaväkivaltaa. 

Keskustelusta on jäänteenä verkossa historiantutkija Brita Planckin puheenvuoro, jossa hän totesi paavin jaelleen melko vapaakätisesti vapautuksia katolisen kirkon asettamille sukulaisuusesteille. Mitä nyt piti maksaa edustajan matka Roomaan.  

Christer Winbergin kirjasta Grenverket. Studier rörande jord, släktskapssystem och standsprivilegier (1985) selviää, että reformaation jälkeen todettiin, ettei raamatusta löydy kieltoja aviopuolisoiden sukulaisuussuhteille. Tästä huolimatta vuoden 1572 kirkkojärjestys kielsi serkusavioliitot, mutta niiden asema lain edessä oli epäselvä läpi 1600-luvun. Tulkinnat olivat tiukempia alemmille säädyille ja löysempiä ylemmille, joille serkusavioliitot olivat tapa säilyttää maaomaisuuksia. Vuoteen 1680 asti serkukset saattoivat mennä naimisiin kuninkaan luvalla tai ulkomailla. Valtiopäivät 1680 kielsivät serkusavioliitot, mutta jättivät kuninkaalle mahdollisuuden luvan antoon. Vastaava ratkaisu tehtiin vuoden 1732 laissa.
Suomen siirryttyä Venäjän alle, luvananto siirtyi keisarin edustajille.

Åbo Allmänna Tidning 25.10.1810

Ruotsissa serkusavioliittojen kielto kumottiin vuonna 1844. Norrlannista on tehty alustavaa selvitystä, mutta serkusavioliittojen määrästä tai yleisyydestä ei ole kattavaa tietoa. Suomessa erillisen luvan vaatinut kielto kumottiin vuonna 1872.

perjantai 21. kesäkuuta 2024

Paluu Ivalon kultakuumeeseen

Kootessani tietoa Carl August Ekmanista en onnistunut osumaan kunnolliseen Ivalon kultakuumekuvaukseen. Pekka Karungin haastattelema torniolainen värjärimestari Erkki Johansson (s. ~1843) paikkaa vihdoin aukon: 

— Oletteko elänyt koko ikänne Torniossa?

— Melkein, vastaa haastateltavamme, — vaikka olen minä jonkin aikaa oleillut Ruotsissa, Luulajassa ja vähän muuallakin. Niin — ja oleskelinhan minä Lapin suuren kultakuumeen aikana Ivalonjoellakin, hymähtää vaari.

— Ja kovassa kultakuumeessa?

— No — tietysti, naurahtelee mestari Johansson. Silloin, vuonna — 69, potivat kaikki Pohjolan asukkaat kultakuumetta. Minä — niinkuin niin moni muukin torniolainen — riensimme suin päin Lapin kiveliöiden halki tuon himotun joen soraa huuhtomaan.

— Ja kova oli hulina?

— Miehiä oli Ivalossa kuin mutaa — oli läheltä ja kaukaa, muistelee vanhus. Järjestystä valvoi poliisi Ruutikka apulaisineen. Ja tämä sama Ruutikka olikin hirveän vahva mies — oikea jättiläinen sekä kooltaan että voimiltaan. Sunnuntaisin riehaannuttiin voiman mittelöihin. Uusien tulokkaiden kanssa lyötiin huikeita vetoja, joiden kohteena aina oli Ruutikka. Mutta eihän Ruutikkaa kukaan kyennyt voittamaan. Kuin kintaita vain hän paiskeli miehiä tantereeseen ja naureskeli. Muistan senkin, kun kerran kolme vahvaa miestä yhtä aikaa yritti suistaa Ruutikkaa ...

— No — kellistyikö mies viimein?

— Eikö mitä, vastaa haastateltavamme. Ruutikka koppasi äijät kainaloonsa ja kantoi heidät nipussa läheiselle kivelle rauhoittumaan.

— Mitenkä teidän kultapuuhanne sitten onnistuivat?

— Huonosti, kovin huonosti, hymähtää vaari. Eikä siellä tainnut sinä kesänä oikein kunnolla onnistuakaan kuin eräs helsinkiläinen apteekkari, joka oli niin hirmuisen lihava mies — vaikka näin vanhaksi olenkin elänyt, en ole vielä mokomaa kuvatusta nähnyt. Hänellä oli parhaina viikkoina kuusikymmentäkin miestä rännittämässä soraa ja — niin — kultaa tuli kovasti. — Mutta kun kultakuume oli sitten minunkin päästäni haihtunut, jatkaa vanha mestari, palasin takaisin rakkaaseen kotikaupunkiini ja ryhdyin taas hoitamaan omaa värjärinliikettäni.

torstai 20. kesäkuuta 2024

Ingridin kolme avioliittoa

Tätä kirjoittaessani Ingeborg (Ingrid, Inkeri) Samulintytär Tervosen Geni-profiilissa on vain yksi avioliitto. Paltamon Vuottolahdella 27.3.1749 alkanut elämänsä ei kuitenkaan ollut aivan niin yksinkertainen (RK Paltamo 1761-66, 46)

Kahdeksantoista vuotta täyttäneenä Ingeborg meni 12.4.1767 naimisiin Paltaniemen kylän talollisen pojan Lars Larsinpoika Tervosen kanssa. Tämä oli jo ehtinyt menettää ensimmäisen vaimonsa, joka oli kuollut 17-vuotiaana 24.1.1765. Avioliitto Ingeborgin kanssa puolestaan päättyi 27-vuotiaan Larsin kuolemaan 21.7.1772. Leskeksi jäädessään Ingeborgilla oli kaksi taaperoikäistä tytärtä - Margareta (s.20.11.1768)  ja Catharina (s. 25.12.1770) - jotka eläisivät aikuisiksi. 

Louis Sparren kuvaama
Kajaanin vanha kirkko
Koneväritetty painokuvasta!
SMY:n vuosikirja 1900
Ingeborg solmi toisen avioliittonsa 17.11.1774 räätäli Simon Åströmin (s. 1745) kanssa. Heille 26.6.1775 syntynyt poika Simon Johan kastettiin Paltamossa, mutta tämän jälkeen perhe muutti Kajaaniin, jossa lapsi kuoli vuoden ja kolmen kuukauden iässä. Kaupunkielämä jatkui ja perheeseen syntyivät Maria Hedvig 21.6.1777, Gustav 24.11.1779 sekä Simon Johan, joka kaimansa tapaan kuoli 6.5.1782 yksivuotiaana. Myös Ingeborgin ensimmäisen avioliiton tytär Margareta merkittiin myös Kajaanin rippikirjaan, mutta nuorempaa sisartaan ei. (RK Kajaani 1776-81, 23).

Simon Åström kuoli johonkin keuhkotautiin 1.3.1782. Ingeborg solmi kolmannen avioliittonsa Kajaanissa 24.7.1783 postimestari Johan Nymanin (s. 28.2.1758) kanssa ja synnytti viisi päivää myöhemmin pojan, joka sai nimen Johan Georg (RK Kajaani 1782-1787, 29).

Johan Nyman oli saanut nimityksen Kajaanin postimestariksi 10.4.1781. Pestinsä päättyi kesään 1786 mennessä (Kugelberg). Kustaan sodassa hän liittyi joko varsinaiseen armeijaan tai vapaajoukkoihin ja hävisi Kuopion seudulle.

Posttidningar 7.9.1799

Viimeistään vuonna 1791 Ingeborg oli muuttanut nuorimman poikansa kanssa Paltamoon (RK Paltamo 1786-1791, 93; 1794-1798, 121). Kesällä 1799 hän suunnitteli neljättä avioliittoa ja esteettömyyden selvittämiseksi Paltamon pappi lähetti Posttidningariin kuulutuksen, johon Johan Nymanilla oli kolme kuukautta aikaa reagoida.

Uutta avioliittoa ei solmittu, sillä viimeisessä rippikirjassaan Ingeborg on merkitty Nymanin leskeksi (RK Paltamo 1823-1829, 223).  Ingeborg kuoli 84-vuotiaana 11.3.1825.

keskiviikko 19. kesäkuuta 2024

Tutkittua 1700-luvusta

Tänään tuttavani Liisa Kunnas puolustaa artikkeliväitöskirjaansa The Furthest Past : Historiography and the Conceptual History of Stone Age Archaeology in Finland, c. 1700–1940. Pienen väläyksen työn teemoista saa Liisan kaksi vuotta sitten Tiedekulmassa pitämästä esityksestä Kivikausi suomalaisen menneisyyden osana ja kokonaisvaltaisemmin tiedotteesta Menneisyyden avulla on aina rakennettu identiteettejä. (Kuvassa 1700-luvun näkemys villimiehen vaatetuksesta. Bonnevier, Helena, Livrustkammaren/SHM (CC BY 4.0))

Kuten otsikosta näkyy, Liisan työ käsittelee kivikauden ajattelua kahden ja puolen vuosisadan ajalta. Lasken sen silti 1700-luvun tutkimukseksi, sillä seuraavaan vuosisadan väitökseen on aikaa ja opinnäytteiden linkkivarasto on paisunut huomattavan suureksi. Osin siksi, että väitöskirjaa tehdessä kaivelin Ruotsista esiin aiemmin ohitettuja töitä. Edellisen vastaavan katsauksen tein elokuussa 2021.

tiistai 18. kesäkuuta 2024

Kalannin Villilän kuusi perillistä

Kalanti A24:62/1 Villilä 1778

Löydettyäni yhden helmen Uudenkirkon tuomiokirjoista selailin niitä puolihuolimattomasti eteenpäin. (Järkevämpää ajankäyttöä olisi ollut tietenkin järjestelmällisen läpikäynnin aloittaminen.) Näin löytyi nimismies Mats Blomin lesken Margareta Lignipaeuksen esiintyminen käräjillä (Vehmaan ja Ala-Satakunnan tuomiokunnan renovoidut tuomiokirjat - II KO a:48 Varsinaisten asioiden pöytäkirjat 1741, sivu 447). Asianaan oli järjestää kuudelle alaikäiselle lapselleen - kolmelle pojalle ja kolmelle tyttärelle - holhooja. Täysikäisiä lapsia ei voinut olla, sillä avioliitto oli solmittu 2.11.1725.

Margareta Lignipaeuksen sukulaisuus esiäitiini on epäselvä (aviomiehen lapsi edellisestä liitosta vai aviomiehen sisarpuoli), mutta ainakin perhe asui samalla tilalla, joten lapsien metsästys ei ole välttämättä hukkaan heitettyä aikaa. Onpahan taas yksi esimerkki siitä, miten säätyläisperheen sisarussarja sijoittuu maailmalle.

Kalannin kastettujen ja haudattujen kirjauksilla kertyi lista

  • Johan s. 22.10.1726
  • Margareta Elisabetha s. 20.10.1728
  • Hedvig Magdalena s. 22.10.1728 (edellisen kaksossisar, kahden päivän viiveellä!), haud 14.12.1729
  • Friedrich s. 10.9.1730
  • Augusta Sophia s. 11.6.1732, haud. 14.1.1733
  • Augusta Sophia s. 23.12.1733
  • Hedvig Johanna s. 2.10.1735
  • Carolus Petrus s. 2.2.1737, haud. 18.9.1737
  • Ulrica s. 14.6.1738, haud. 10.9.1738
  • Mathias Martinus s. 1.12.1740
Ilahduttavasti lapsuudesta eloonjääneiden määrä täsmää tuomiokirjan kanssa. Iso-Iivarin isäntälistoista näkyy, että esikoinen asui Villilässä kunnes kuoli 27.8.1788. Rippikirjan 1749-57 sivua 225 aloittaessa Villilässä olivat vielä sisaret Hedvig Johanna ja Augusta Sophia sekä pikkuveli Matts Martin. Augustan kohdalla olevasta merkinnästä en saa tolkkua enkä löydä naista myöhemminkään.

Kotinsa jättänyt Greta Elisabet Blom löytyi Digihakemiston tekstihaulla Nousiaisten pappilasta (RK 1739-44, 116 & 1745-51, 1), jota isännöivät Jacob Gadolin ja Anna Lignipaeus. Annan isä Daniel on yksi vaihtoehto Margareta Lignipaeuksen isäksi eli tyttö oli lähetetty sukulaisten luo. Arvatenkin näiden sukulaisten tuella tai ohjauksella Greta Elisabet meni vuonna 1747 naimisiin pappismies Josef Weckmanin kanssa.

Hedvig Johanna Blom tarttui Familysearch.org -hakuun Uudessakaupungissa (RK 1763-1768). Aviomiehellään Johan Mailund ei ole rippikirjassa titteliä, mutta Hedvigiä kutsutaan porvarin leskeksi, kun hän 29.3.1789 solmi uuden avioliiton kauppias Petter Randelinin kanssa.

Lemussa (RK 1769-74, 4) asunut kihlakunnankirjoittaja Fredr. Blom on hukannut syntymäpäivänsä, mutta vuosi täsmää Kalannin tietoihin, joten todennäköisesti kyse on sisarussarjan miehestä. Varsinkin kun luonaan asui pikkuveljensä Matts Martin, joka otti muuttokirjan Taivassaloon maaliskuussa 1770.

Matti Walta oli virkamiesmatrikkelissaan samaa mieltä miesten vanhemmista. Hän myös tietää, että Fredrik oli vihitty Uudellakirkolla 1760 Christina Margareta Krookin (s. 1731) kanssa. Tämän vanhempia Walta ei ole saanut selvitettyä. Testasin kuitenkin huvin ja harjoituksen vuoksi Familysearchin. Lopen pappilassa, kirkkoherra Isak Pacchaleniuksen ja rouvansa Maria Krookin (k. 1756) taloudessa, on Christina Krook (s. 1731) vuodet 1755-57 (RK 1752-1758, 1). SukuForumin keskustelussa on todettu, että Maria Krook oli inspehtori Samuel Krookin tytär. Göran Söderlundin artikkelin Den nyländska släkten Krooks äldre genealogi (Genos 1/1975) mukaan Samuelin pojalla tai pojanpojalla ei kuitenkaan ole Chistina-tytärtä.

Wallan matrikkelista selviää myös, että Matts Martin/Mårten oli isänsä jälkiä seuraten nimismies Taivassalossa 1770-1780 ja kuoli Lapväärtissä 1811. Vaimonsa oli merimiehen tytär Catharina Beata Töhlström (1754-1826).

maanantai 17. kesäkuuta 2024

Pellosta kaupungiksi

Jos Helsingin kaupungin vuokramaita ennen 1840-luvun alussa piirrettyjä rajoja setvisi projektina, niin kauankohan menisi? Toisen tutkimustehtävän ohessa sain yhden läikän selvitettyä. Alle auki kirjoiittamastani kronologisesta katsauksesta ei kuitenkaan käy ilmi montako sattumaa tuotoksen aikaansaantiin vaadittiin.

Yllä punaisella vuoden 1776 karttaan värittämäni alue 91 oli tuolloin selitteen mukaan kauppias Etholinin pelto Kampissa. Samalla numeroinnilla tehtiin uusi nautintaselitelmä vuonna 1784. Se kertoo, että pohjoinen naapuri, jolla on kunnon rakennusryhmä, oli aiemmin hovineuvos Pippingin alue ja on nyt kauppias Sunnin tupakkaplantaasi. Eteläpuolella on puolestaan raatimies Swartzin tupakkaviljelmä.

Helsingissä menivät 6.11.1796 naimisiin puutarhuri Johan Petter Björkström ja Märta Christina Löfberg. Märtan kuoltua 46-vuotiaana 26.5.1821 tehdystä perukirjasta (HKA 476) selviää, että pariskunta omisti pellon, joka sijaitsi Töölön maantien itäpuolella Sunnin ja Schwatzin viljelmien välissä. Kiitettävän huolellinen kirjaaja oli myös merkinnyt muistiin, että pelto oli ostettu 1.10.1798 Etholenin leskeltä Anna Sophialta.

Perukirjan mukaan pellolla oli asuinrakennus, jossa oli viisi huonetta ja keittiö, eläinsuoja, talli ja liiteri, jossa oli holvattu kellari. Tämä rakennus huutokaupattiin 13.6.1826 velkojen maksamiseksi ja pöytäkirja on luettavissa kaupunginarkiston digitoitoimana. (Huutokaupassa myytiin myös keilarata, mutta valitettavasti ei käy ilmi, missä tätä huvitusta on yleisölle tarjottu.)

Rakennuksen osti kauppias Zwiloff, jonka nimi on kirjoitettu lukuisilla muillakin tavoilla, kuten Sweloff. Itse pelto jäi Märta Christinan lapsille, tämän perintönä.

Zwiloff/Sweloff yritti jo pari vuotta myöhemmin myydä taloa (FAT 19.4.1828). Hän ei onnistunut vaan otti vuokralaisekseen puutarhurimestari A. J. Lönnrothin, joka taloon muuttaessaan kuvasi sen paikan sanoin "nostopuomia vastapäätä Espoon tiellä" (HT 30.9.1829). Venäläisten määrämä vartiopiste oli tähän aikaan vielä tulevan Turun kasarmin eteläpuolella.

HT 12.8.1843
Lönnroth asui paikalla vielä Zwiloff/Sweloffin kuoltua (HT 29.4.1835). Kotiaan vastapäätä oli joitakin vuosia myöhemmin "talo n:o 4" (HT 29.1.1842). Todennäköisesti on tarkoitettu jonkun Turun kasarmin eteläpuolisen korttelin tonttia 4 jossain nykyisen Forumin paikkeilla. Näin ollen, kun seuraavana vuonna kaupungissa vieraillut mekaaninen konstimuseo ilmoittaa olevansa esillä puutarhamestari Lönnrothin tontilla Aleksanterinkadulla, kyse voi edelleen olla samasta paikasta. 

Tämä varmistui kun otin hyllystä Jaana Mellasen kirjan Helsinki Helsingin alla. Kaupunkiarkeologiaa sarjakuvina (2007). Sen sisäkanteen on asemoitu vuoden 1810 kartta, jota en ollut edellä hyödyntänyt. Siitä erottuu alussa mainittujen kolmen viljelyalueen itäpäät. Aleksanterinkadun länsipää on Swartzin tupakkaplantaasin kohdalla ja seuraamani paikka näin ollen keskellä korttelia 96 eli Soopeli. HKA:n kiinteistökortiston mukaan kaupunki on myynyt kaikki muodostetut tontit 1840-luvulla, joten en tiedä mitä Björkströmin lasten perintöpellolle lopulta tapahtui. 

Mutta onnistuin löytämään (uudelleen?) tuon 1810 kartan. Mellasen kirjan mukaan se oli "Plan Ritning Öfver Helsingfors Stad dels Copierad dels Transporterad och Afmätt den 20 December 1810 af And. Kocke, Lieutenant och informations officer vid för detta Armeens flotta i Finland". Lähdeluettelon perusteella kartta oli Kansallisarkistossa, jonka Astiasta esim. haulla Kocke ei löytynyt mitään vastaavaa. Googlauksella löytyi signum ilman arkistoa ja loppujen lopuksi myös kartta: Kaupunkikartat (kokoelma) > Ic* Helsingin kartat > Helsinki Ic* 29/- - Plan Ritning öfver Helsingfors Stad dels Copierad, dels Transporterad och Afmätt den...; +Förteckning på Afbrände Byggnader. Onhan siinä oikeita sanoja. Sekä detsku, jolla olisin voinut ohittaa pari askelta yllä. Sääli, ettei kartta ulotu alueelle, jota olen tutkimassa.

Björkstenin naapurista kertoo teksti Kesähuvila Aleksanterinkadulla.

sunnuntai 16. kesäkuuta 2024

Polkupyörällä Pariisiin

Nyt kun maata pitkin matkustaminen on trendikästä on hyvä aika ottaa esiin Kalle Kajanderin matkakertomus polkupyörämatkastaan Pariisiin. Se ei ole toki yleisesti unohtunut, mutta oli itselleni tuntematon huomatessani sen Uuden Suomettaren aliosta 24.4.1890.


Juttu jatkuu Uudessa Suomettaressa, kunnes päättyy 19.6.1890. Teksti on myös käsittääkseni kokonaan mukana Mikko Kylliäisen Kajanderin teksteistä toimittamassa kirjassa Kirjeitä polkupyörältä Euroopan eri maista.