Keski-Suomi julkaisi nimimerkin Wirta kertomuksen Muistoja nuoren tytön ensimmäisestä Helsinginmatkasta 01.03.1879 no 17 ja 08.03.1879 no 19.
Ahkerasti puhellen toisiemme kanssa, emme tienneet hiiren hivaustakaan, ennenkun höyryveturin vihellys ja kanduktörin huutava ääni ilmoitti, että olimme Helsingissä. En voi kielin kertoa, mikä ihmisten paljous täällä kohtasi minua. Täällä souteli eteenpäin vanha, lihava rouva, kyyneleillä ja raskailla valituksilla etsien pientä „Pikkuaan", joka oli kadonnut tuossa yleisessä sekasorrossa; tuolla seisoi kohtelijas maisterikokelas, hellästi hoitaen äskentullutta seppelöitsijätärtään. Täällä näin myös Betty S:n orpanan; hän näytti niin hauskalta. Aivan lähellä odotussalin ovea seisoi joukko noita tunnetuita "valkolakkeja". He olivat luultavasti täällä kohtaamassa sisäriään ja omaisiaan, jotka olivat tulldet Helsinkiin maisterivihkiäisiä varten. Ylioppilasjoukossa näin myös Oskarin, joka huomattuaan minun, heti riensi luokseni. Aina ja Eli H. olivat myöskin minua vastaan-ottamassa. Oskar oli pitänyt huolta ajokoneista; me istautuimme niihin ja nyt kulki tiemme herrasväki H:n asuntoon. Tiellä olin tilaisuudessa ihmetellä osan Helsingistä, vaikka jo rupesi vähän hämärtämään. Minun on mahdotointa kertoa, kuinka kauniilta se silmissäni näytti suurine kivirakennuksineen ja leveine katuineen. Elävästi vaikutti kaikki tämä komeus minuun; minä, joka en ole nähnyt suurempata kaupunkia kuin T:n, jossa huoneukset kallistuvat, mikä oikeaan, mikä vasempaan, ja jossa kadut syksysateitten jälkeen ovat niin veden vallassa, että ainoastaan marmoripalatseja ja gondolejä tarvittaisiin tekemään mielikuvituksen Venedig'istä kaukana pohjanperillä täydelliseksi.
Seuraavana aamuna tuli Oskar herrasväki H:lle minua tervehtimään. Aamupäivällä menimme kaikki kävelemään kaupunkiin. Meidän tiemme kävi esplanadiin, kaupungin kauniisen kävelypaikkaan, ja mihin tahansa siellä vaan katseli, niin kohtasi silmä valkoisia ylioppilaslakkeja. Tämä oli varsin toista kuin T:lla, jossa ihmiset, tarkoitan nuorempaa naispuolta, katsoa töllistävät kaupunkiin satunaisesti tullutta ylioppilasta kuin jotakin ihmeellistä eläintä. Koko ajan, kun kävelimme esplanadissa, oli Oskar täydessä, toimessa, selittäessään minulle niiden ylioppilaiden ja maisterien nimet, joita me siellä kohtasimme. — Kyllä on hyödyllistä omata veljeä, joka on ylioppilas. —