[Keskiyön tienoilla] "Kokoutaan pöydän ympärille, jossa on toista kyynärätä korkia röykkö leipiä päällettäin ja viinaputeli pikarinensa. Orimies laulaa tässä jonkun lähtö-värsyn morsiamen puolesta. [...]
Sen perästä avaa puhemies kukkaronsa ja kutsuu morsiamen isän ottamaan hintaa tyttärestänsä, antaa sille yhden seteli-rahan, onko se sitte kolmen-, viiden- eli kymmenenki-ruplan seteli, aina arvoa ja varoja myöten. Sitte kutsuu puhemies sen, joka ne uudet naulat heidän vaatteitansa varten tuvan perä-seinälle on tehnyt, joka tulee ja sille antaa puhemies jonkun kopeekan teko-palkaksi. Moniaat maksavat vielä tässä tilaisuudessa juoma-asteiden pesijälle ja juoman kantajallekin jonkun kopeekan niin ikään palkaksi. Sitte ottaa puhemies putelin ja pikarin käteensä, josta antaa mukaan lähtevälle juohto-väelle "piiska-ryypyt." Morsian täll'aikaa leikkelee siitä leipä-röyköstä suuria leipämurikoita kuokka-vieraille, joita on sitä varten, ja muutenki lähtöä katsomaan, kokoontunut puoli tuvallista. Sen tehtyä rapsii puhemies ne naulat seinästä, jossa hänen ja sulhaisen turkit, kintaat ja hatut olivat, pois ja viskata sirittää ne oveen päin, josta niitä joku vanha akka höyhkänä kokoilee ja viskaa uuniin, joka uskotaan kiihoittavan sulhais-poikia kiireemmin tulemaan kosioimaan talossa vielä olevia eli vasta tulevia tyttäriä. Nyt astutaan, puhemies edellä sitte sulhanen, morsian, kaaso ja kaikki juohto-väki pihalle, kukin re'ellensä, jossa hevoiset on jo ennen varustettu valjaihin, ja sulhaisen sekä puhemiehen rekilöillä on ollut lähtötemppuin tekoajalla vahti-mies piiska kädessä, joka ei saa laskea ketään sillaikaa näiden rekilöiden luona käymään. Tätä tehdään sen vuoksi, ettei kukaan "koirahammas" eli "pahansuopa" saisi painajaista panna, jossa tilaisuudessa sitte pitäisi heidän luulonsa jälkeen hyvänki hevoisen uupuvan ja pahimmoillaan ollessa, tokko paikaltansa pois pääsemän! [...]
Jokainen sioitteleiksee rekilöihinsä, ja puhemies lähtee äkkiä, kuin pyssystä ajamaan. Häntä seuraa sulhainen morsiaminensa. Kolmantena ajaa morsiamen vaatteiden ja tavarainvetäjä, ja sitä tehden muut juohtajat sukulaisuutensa jälkeen perättain. — Läksiäis-paikkaan jäävästä joukosta ampua rojauttavat muutamia latinkia lähteneiden jälkeen. — Noin puoli väliin ajettua seisauttaa puhemies hevoisensa, sanoen, milloin valjaansa lauvenneen, milloin saverikkonsa katkenneen, tahi muuta sellaista kamppausta tapahtuneen, josta pyytää juohto-väen ei pahastumaan, ja toiset kuin syyttävät häntä niin huonoilla värkillä ja lekeillä semmoiseen asiaan tulemastansa, täytyy hänen ruveta heitä sovittelemaan putelin kanssa, ja sehän se onki tällä seisautuksella päätarkoituksena. Siinä sitte ryypitään ja lähdetään taas matkustamaan eteen päin. Mutta heittäkäämme nämä nyt kulkemaan tätä viimeistä matkaa ja jouduttaikaamme hää-paikkaan, katsomaan, miten siellä on asiat.
Aamu alkaa tulla ja, jos morsiamen ja sulhaisen kodin väliä on pitkä matka, jo päiväkin valeta, eikä ikään kuulu juohto-väkia tulevaksi. Jo illalla tullut hää-väki on syönyt monta kertaa ja ruoka odottaa tulevia pöydällä, jossa on kuin läksiäis-paikassakin pitkin pöytää monessa kohden korkea läjä kokonaisia leipiä, välillä aina kokonainen palvattu raavas-jalka, voi-lautanen ja kala-kuppi, vieläpä on siellä, täällä, parissa, kolmessa kohdassa viina putelikin joukossa ja sen vierellä vanhuudesta mustunut, harvoin kirkas, hopia pikari. On sitä siinä tavarata pöydän kantaa asti. Puutosta ei näy olevan mistään, kuin tulisi vaan syöjiä.
Ei aikaakaan, kuin jo kuuluu ruoskan roiske ja re'en ratina, ynnä
juopuneen juohto-väen rötisevä ääni. Nyt ammutaan talossa taas pari,
kolme kertaa, merkiksi, että on havaittu tulevien tulo. Jo ajavat
pihaan, riisuvat hevoisiansa; mutta tupaan ei ole kiirettä. Sinne ei
uskalla kukaan mennä, ennen kuin puhemies orimiehinensa ja morsius-pari
ensin menevät. Tapana on, että joka juohto-väestä ennen heitä menee
tupaan, nostetaan tuvan pankolle eli hiilukselle istumaan, jota ei
suinkaan pidetä kunniallisena siana. Sitä sitte pilkataan sakoksi ja
annetaanpa vielä viina puteli käteen, josta hänen pitää antaa
sovinto-ryyppyjä, että pääsee pois siitä siasta.
Tupaan
päästyä laulaa orimies jonkun virren värsyn virsikirjasta, mikä näkyy
olevan asiaan soveljas; mutta osaavammat, jotka ei orjallisesti
pysyttelei virsikirjan värsyjä toimituksissansa lauleskelemassa,
laulavat muuta soveljaampaa,[...]
Sitte kysyv isäntä
tulijoilta passia, että näkisi, ovatko rehellisiä kulkijoita. Puhemies
ottaa povestausa viina-putelin, sanoen sitä passiksi, jonka isäntä ottaa
ja lukee kallistamalla huulillensa, ja sanoo heillä olevan puhtaan
passin, käskee heidän riisuutumaan ja etsimään siaansa pöydän ympärille.
Siinä syödään ja syötyä viedään sulhainen ja morsian erinäiseen
huoneesen, jossa niille on tehty tila eli vuode, ja ne pannaan siihen
makaamaan. Puhemies lukee siinä ääressä Isämeidän ja Herran siunauksen
ja orimies laulaa jonkun virren värsyn. Nämä heitetään sitte sinne
makaamaan vähäksi aikaa. Tunnin eli parin perästä menee kaaso vesiastia
kädessä ja puhemies sekä orimies makuu-huoneesen "herättämään
nukkuneita." Ne nousevat ylös. Morsian pesee muotonsa, kampaa päänsä ja
kaaso alkaa "kaasoituksen." Se asettaa morsiamen päähän kättä mahtain
ensin pitsistä tehdyn myssy-laidan ja sitte itse myssyn, joka on
mustasta eli sinisestä vaatteesta kovan paperi-kopan päälle tehty,
näöltänsä, kuin kaalin kuvusta eli kerästä otettu lappu eli lehti; mutta
sen takana, niskan puolella on vielä siiven tapaiset hepaleet ja
asetettu juuri kuin linnun lento-neuvot. Tämä on nykyisen ajan
päävärkki; mutta ennen aikaan, ja joita vielä näkyy vanhoilla akoilla,
oli valkoisesta palttinasta tehdyt lakit tavalliset. Näitäkin oli
monenlaisia; mutta yleisempiä oli kuitenkin sippu-lakit, jotka oli
näöltänsä juuri, kuin tuohesta tehdään vesi-sippu lähteelle. Päälaella,
noin puoli nojossa niskaan päin, seisoo sen lakin teräväpäinen huippu ja
sen sisään on ensin joka haaralta keräilty kaikki hivukset niskasta ja
joka puolelta, lakkiin paraasti sopivaksi sarveksi, kierrättäen nauhalla
ympäriinsä, joka hius-sarvi sitte ylläpitää lakin huippua.
Kuin
kaaso on saanut morsiamen pään hunnustetuksi, joksi sitä sanotaan
sillä, että sitä vanhan aikaista lakkia sanottiin toisella nimellä
hunnuksi, astuvat he taas kaikki tupaan, jossa nyt alkaa kaaso-viinain
juonti. Näille kaaso-viinoille varustaiksee taas paljon köyhää kansaa ja
viina-halusia talollisiakin kylistä. Tässä annetaan jokaiselle
"kuokka-miehelle," joka vaan lystää ottaa, ryyppy eli usiampiakin viinaa
ja palanen leipää päälle. Kaaso antaa ne omasta puolestansa ja omista
varoistansa, luultavasti hyvissä mielissänsä, että on saanut niin
korkia-arvoisen nimen ja toimituksen.
Sen perästä istutaan taas pöydän ääreen,
jossa nyt on paitsi äsken mainittuja ruokia, myös keitostakin,
useimmittain potaatti-lientä, jossa on sian lihaa melkein niin monta
murikkata eli palaista, kuin potaatti-lohkojakin. Tätä ruokaa sanotaan
hunnustus-ruuvaksi sentähden, että se on ensimäinen hunnustuksen
jälkeen. Syötyä jakelee morsian myymiänsä eli antimiansa, joita myös
kapioksi sanotaan. Sillä on varustettu jokaiselle sulhaisen likimäiselle
sukulaiselle paita, kintaat, pyyhe-riepu ja siteet; toisille
etäisimmille sukulaisille antaa hän ainoastansa, mille sukat, mille
kintaat j. n. e., että tuskin yksikään sukulainen ilman jää.
Anti-paitain luku nousee toisinansa kolmeenkin kymmeneen ja neljättäkin
kymmentä, jos on suuri sukuinen sulhainen.
Tässä seuraa
kohta huomenlahjain juonti. Puhemies kutsuu ensin sulhaisen sukulaiset
"maksamaan saaliitansa ja lahjoittamaan nuorelle parikunnalle rahaa
uuden elämän alkamiseksi." Ne panevat muutamia ruplia, vanhoja ruotsin
vallan aikuisia vaski-loutuja, hopia-pikaria j. m. s., likeisemmät ja
vähemmin etäisemmat sukulaiset. Siinä on myös vieressä toinen kuppi,
johon kerätään vaivaisille kopeekoita. Kuin sulhaisen puoli on kaikki
panneet panonsa, ruvetaan morsiamen puolelta kiristämään. Morsiamen isän
pitää olla ensimäinen mies huomen lahjaa tällä puolella panemassa ja
hänen on nyt annettava pois se puhemiehen lähteissä antama hinta-raha ja
pantava oikeastaan toinen mukoma luokse. Esimerkiksi, jos puhemies
antoi hinta-rahaksi 5 ruplaa, hänen on nyt siihen pantava toinen 5
ruplaa itseltänsä, joten hänen sanotaan panneen 10 ruplaa huomen
lahjaksi.
Jokaisen tähän panonsa pantua ja viinaryypyn
kuitiksi otettua, luetaan rahat, erittäin sulhaisen, erittäin morsiamen
puolen panot ja summa julistetaan hääväelle. Jos summa ei ole paljon
suurempi yhdellä, kuin toisellakaan puolella, ruvetaan kiistaamaan
uudestaan, kuin muka kumpainenkin puoli tahtoisi summaansa suuremmaksi.
Siinä sitte vielä lisätään kopeekka kopeekalta ja se katsotaan häpiaksi
sulhaisen puoluelle, jos morsiamen puoli voitolle jääpi, vaan
luonnollisena pidetään, jos toisin päin on.
Nyt on jo
paraat temput tehty. Se päivä kuluu syödessä ja juodessa. Iltaisella
tulee puhemiehen rokka syötäväksi. Sen pitää puhemiehen omasta
puolestansa laittaman koko hääväelle, ja taas sitä varten erittäin
kokoontuneille kuokka-vieraille kokonainen ruoka-laitos, rokka, leipä,
särvin, viina, olut ja kaikki tyyni. Se syödään ja rohistaan kuin
ennenkin syöden, juoden seuraava yö ja päivä. Toisissa paikoin nuori
väki tanssii aina välillä."