Toisin kuin monessa muussa paikassa, vangit tuotiin esiin perusnäyttelyssä ja sen erillisosassa. 1700-luvun vankeihin kuului Guntlack, joka (tietenkin) karkasi linnoituksesta. Suurin osa vangeista tuolloin ja myöhemmin oli pakkotyössä, mutta 1800-luvun alussa saarella oli muutamia kuuluisia poliittisia vankeja kuten Georg Carl von Döbeln ja Johan Albrecht Ehrenström.
lauantai 25. toukokuuta 2024
Vaxholmin museo
Toisin kuin monessa muussa paikassa, vangit tuotiin esiin perusnäyttelyssä ja sen erillisosassa. 1700-luvun vankeihin kuului Guntlack, joka (tietenkin) karkasi linnoituksesta. Suurin osa vangeista tuolloin ja myöhemmin oli pakkotyössä, mutta 1800-luvun alussa saarella oli muutamia kuuluisia poliittisia vankeja kuten Georg Carl von Döbeln ja Johan Albrecht Ehrenström.
perjantai 24. toukokuuta 2024
Ruotsalaiset juutalaisten pelastajina kolmessa museossa
1) Tukholman reissulla kävin ensimmäistä kertaa Ruotsin holokaustimuseossa. Käymättömyyttä selittää se, että museo avattiin vasta kesällä 2023. Rahasta käynti ei jää kiinni, sillä museo oli ainakin tällä kertaa ilmainen.
torstai 23. toukokuuta 2024
Erilaisista Tukholman kirjastoista
1) Armémuseumista jatkoin Kungliga Biblioteketiin. Olin jotenkin autuaasti unohtanut sen, ettei siellä ole Kansalliskirjaston tapaan avohyllyjä silmäiltäväksi. Jos olisin valmistautunut reissuun kunnolla (ja jos tarkoituksena olisi ollut lomailun sijaan totisempi tutkimus), olisi pitänyt hyödyntää kauan sitten ja suurella vaivalla hankittua Regina-korttia ja tilata aineistot etukäteen.
Olin tosin lähettänyt yhden tiedustelun huhtikuussa, mutta siihen saamani vastaus oli hukkunut sähköpostilaatikkooni, josta löysin sen vasta matkan jälkeen. Kiinnostuksen kohteenani olivat Dagligt Allehandassa mainostetut pienpainateet. Asiaa (mukamas) auttaakseni laitoin mukaan viitteet sanomalehtiin ja olin sitten saanut vastauksen, että Dagligt Allehanda on digitoituna luettavissa. Oma vika, kun käytin liikaa / liian vähän rautalankaa.
2) Tukholman yliopiston kirjastossa en ollut ennen tätä reissua käynyt. Periaatteessa sinne olisi voinut kävellä, mutta kokeilin mahdollisuutta matkustaa metrossa luottokortin lähimaksulla ja ihastuin siihen niin, että vietin kirjastossa kaksi päivää.
Luulin jo nähneeni kaikki hyllytysmallit, mutta tänne oli keksitty uutuus asiakaskäyttöön. Mahdollisesti pienempiä kirjastoja yhdistettäessä oli luotu hyvin suuria luokkia, joista yksi oli historia. Tuoreimmat kirjat oli hyllytetty hankitajärjestyksessä vuosien perusteella jaettuna. Serendipiteettistä selailua saattoi siis harrastaa vanhojen kirjojen äärellä ja kirjastoluettelolla löytyi muut. Käsiin osui muutama ennen näkemätön kirja ja sain pari uutta ajatusta.
3) Erityisesti viimeinen päivä jäi täysin suunnittelematta. Aamuvarhaisella muistin, että oli keskiviikko ja näin ollen Nordiska museetin kirjasto keskipäivästä alkaen auki. En älynnyt hakea verkosta kirjastotietokantaansa vaan lähetin sähköpostilla tiedustelun aiheesta, joka liittyi näyttelyynsä. Sain pikaisen vastauksen, jossa todettiin heillä olevan aiheesta vain yksi kirja, jonka sisällössä ei ollut kaipaamaani historiaa.
Verkkoartikkelin perusteella minut ohjattiin kysymään seuraavaksi laitoksesta Institutet för språk och folkminnen. Hekin reagoivat nopeasti ja hallitsivat tiedonhaun paremmin. Vinkkasivat nimittäin kaksi kirjaa, jotka molemmat olivat Nordiska museetin kirjaston kokoelmissa! Onneksi luin vastauksen vähän ennen keskipäivää, joten ehdin kipittämään paikalle. Kirjasto näytti paikalta, jossa olisi kannattanut viettää enemmänkin aikaa, mutta se on auki vain kerran viikossa. Ja henkilökunnan asiantuntemus kyseenalainen.
4) Testaamatta jäi Armémuseumin kirjasto, josta tänä keväänä tuli vastaan mainosviesti. Todennäköisesti auttaisi Ruotsin puolen joukkoyksiköiden historiikkien tavoittamisessa. Ennenhän niitä löytyi Krigsarkivetista, mutta sen sisältö on nykyään kaukana keskustasta.
keskiviikko 22. toukokuuta 2024
Meriarkeologiasta legoilla
Kävin Vasa-museon siinä määrin intensiivisesti läpi joitakin vuosia sitten, etten olisi sinne palannut ellen olisi verkkosivuilta huomannut vaihtuvaa näyttelyä, johon australialainen lego-taiteilija on rakentanut malleja useista historiallisista hylyistä. Hyvä, että huomasin, sillä lippu aikaslottiin piti ostaa etukäteen.
Näyttely osoittautui erinomaiseksi katsaukseksi meriarkeologiaan ja oli kiinnostava myös historian esityksenä, sillä legot mahdollistivat visuaalisuuden, joka ei voinut olla niin realistinen, että sen mieltäisi aidoksi, mutta, joka välitti kolmiulotteista tietoa enemmän kuin sitä pystyi vastaanottamaan. Erityisen rikas oli näyttelyn aloittanut hylky, josta oli rakennettu sekä malli löydöistä että lähtöpaikan tunnelmasta
Kronologisesti kulkeneen näyttelyn ensimmäiset hylyt Ulu Burun (1300-luku eaa) ja Shinan (1323), keskittyivät siihen, mitä hylkyjen lasti voi kertoa ajasta ja toiminnasta. Ulu Burunin vieressä sai kokeilla tavaroiden ja alkuperien yhdistämistä Välimeren itäpuolen kartalla enkä onnistunut kakkosyrityksellänikään. Aasialaisen Shinanin kohdalla esillä olivat nauhaan pujotetut kolikot ja go-peli merimiesarkun kannessa.
Seuraavana oli vuorossa Vasa-laiva, jonka epästabiliteettia demonstroitiin mahdollisuudella kiepauttaa koko malli ympäri. Oli rakennettu myös Vasan nostosta erillinen malli, josta en huomannut ottaa kuvaa.
Vuonna 1629 uponnut Batavia oli näyttelyn tähti, sillä hylky on nykyisen Australian halussa. Tässä kohtaa esiteltiin kuvaustekniikoiden kehitystä varhaisista painokuvista filmikameroiden rajoitettuihin ruutuihin ja vanhoista kuvista tehtyihin 3D-malleihin, joiden avulla tutkimusta voidaan tehdä etäältä. Lisäksi kerrottiin hylystä pienelle saarelle pelastautuneiden hautausmaan parinkymmenen ruumiin isotooppitutkimuksista, joiden mukaan miehistö oli laajalta alueelta. Joku Ruotsistakin?
tiistai 21. toukokuuta 2024
Opastuskylttien antia tullessa ja mennessä.
1) Tukholman matkan ensimmäisen hotellin ikkunasta minulla oli puistonäkymä. Jälleen kerran sekoilin Tukholman maantiedon kanssa ja luulin, että se oli Kungsträdgården. Onneksi aamukävelyllä oli hyvää aikaa tavata opastaulua ja oppia paremmin. Selvisi, että kyseessä oli Berzelii park. Se osoittautui paikallisesksi Kluuvilahdeksi eli vähitellen m. m. jätteillä täytetyksi merenlahdeksi, jonka yli oli vielä 1800-luvun alussa kulkenut silta.
Jämföra kartor, Stockholmskällan |
Näin muistutus sain muistutuksen siitä, että kaupungissa asiat muuttuvat. Myös nimistö eli hotellin toisella puolella ollut Norrmalmstorg oli aiemmin Packartorg ja Norrmalmstorg puolestaan toisaalla. Aina pitää katsoa oikean ajan karttoja!
2) Päädyin Kungsträdgårdeniinkin. Siellä oli kukkivien puiden ohella opaskyltti, josta selvisi että Ranskasta tullut Bernadotte oli tuhonnut puiston kertaalleen sillä hän halusi paikalle sotilaiden harjoituskentän.
Huolellisesti lukien tajusin myös sen, että olin sijoittanut palatsin Makalös mielessäni jossain määrin väärään paikkaan eli kuvitellut sen olevan nykyisen Nationalmuseetin paikalla tai sen vieressä. Näin vaikka rakennuksen museokäytöstä kirjoittaessani löysin maisemakuvankin. Todellisuudessa rakennus sijaitsi Kungsträdgårdenin merenpuoleisessa päässä. Tämäkin olisi selvinnyt vanhoista kartoista, jos olisin tiennyt rakennuksen teatterikäytöstä. Mutta sekin tuli tietooni vasta tällä reissulla.
maanantai 20. toukokuuta 2024
Eteläisistä saamelaisista
Historiska museetin ainoa esillä ollut vaihtuva näyttely oli OHTSEDIDH – samiska kulturyttringar i Mellansverige.
Alkuvaikutelma oli hätkähdyttävä, muttei hyvällä tavalla. Keskellä pienehköä salia, jonka vitriineissä on usein ollut tekstiilejä, oli puoli tusinaa planssia ja yhdessä vitriinissä muutama esine. Planssit olivat alueellisten museoiden tuotantoa eli näyttely on kiertänyt paikasta toiseen. (Myöhemmin huomasin, että tekstit olivat myös verkossa.) Historiska museetin kontribuutio olivat esineet: rumpu, laukun osa ja kaksi lusikkaa.
En samisk befolkning fanns långt ner i södra Norge, södra Finland och i Mellansverige. Denna situation kom sannolikt att fortsätta att prägla Skandinavien medeltiden igenom, och när de skriftliga källorna blir fler under slutet av medeltiden och den tidigmoderna tiden, hittar vi spåren av en spridd samisk befolkning långt söder om Sápmis förväntade sydgränser. [...] Från de äldsta kyrkböckerna från 1600-talets Mellansverige finns samiska dopvittnen och faddrar. En del var kringresande och en del sannolikt fastboende. Vi vet om dem för att de kallas för ”lappar”, ett ord som vid denna tid inte haft den nedsättande klang det kommit att få senare. En del kallas också finnar, inte helt lätt att skilja från befolkningen från rikets östra halva, Finland.
Saman artikkelin mukaan vuonna 1671 annettu kuninkaallinen määräys siitä, että poronhoitoa sai harjoittaa vain Lapinmailla, oli tarkoitettu pitämään valtakunnan pohjoisin osa asutettuna. Luulisi, että tätä vaikutuksineen on kommentoitu suomalaisessa paikallishistoriallisessa tutkimuksessa, mutta en ole lukenut sitä tarpeeksi. Tosin Nordin toteaa, ettei määräyksellä ollut havaittavaa vaikutusta Mellansverigessä. Vuoden 1720 vahvistuksen jälkeen kuningas sai kolme vasta-anomusta, eikä vain näyttelytekstin yhtä. Näiden perusteella luotu systeemi oli alueellinen, joten siksi Suomessa ei ole vastaavaa.
(Nordinin tieteellisiä artikkeleita ovat esim. Center of Diversity: Sámi in Early Modern Stockholm in the Light of European Colonial Expansion. A Historical Archaeological Approach (2018), Samer i imperiets mitt. Samiskt liv i det tidigmoderna Stockholm – en glömd historia (2018, pdf), Spaces of Resilience and Resistance: Sámi Habitation in Southern and Central Sweden During the Late Medieval and the Early Modern Period (2022) ja Voices of the forests. Eviction, control, and the birth of the ‘Parish Lapp’ system in early modern Sweden (2022, yhdessä Sven Olofssonin kanssa). Hän on myös yksi kirjoittajista tutkimusraportissa Samer i Uppland. Arkeologiska forskningsundersökningar, del 1. Östervåla och Nora. (2022, pdf).)
Nyt siis ymmärrän, miksi "pitäjänlappalaisia" ei ole Suomen puolella. Epäselväksi jää se, mihin perustuu keskiaikaisen asutetun Suomen ulkopuolella liikkuneen porukan etninen luokittelu. Kiinnostaisi lisäksi tietää, onko saamen puhujista mainintoja 1600-luvun tuomiokirjoissa. Sekä moni muu asia.