Esitän päivän verran kirjabloggaajaa. #bloggaritmessuilla pic.twitter.com/l5Sh6L7tYY
— Kaisa Kyläkoski (@K_KM_K) October 25, 2014
Lyhyt harhailu ennen ensimmäistä esitystä vei tuttujen pariin.
Ensimmäinen pysäys lähempää oman blogin teemaa. #bloggaritmessuilla pic.twitter.com/BfSk99SSrK
— Kaisa Kyläkoski (@K_KM_K) October 25, 2014
Haastattelun perusteella SSHY:n ständi oli saanut kävijöitä edellisinä päivinä hyvin. Sitten kirjoja kohti.
Sarjakuvien ständiltä löytyi aiemmin tuntematon Kalevala-versio. Nyt kylpyläkulttuurin historian kuuntelua. #bloggaritmessuilla
— Kaisa Kyläkoski (@K_KM_K) October 25, 2014
Kalevala-versio toivottavasti löytyy kirjastosta, sillä kauppoja en siitä tehnyt. Kansanperinnettä ja historiaa oli muokattuna monessa kirjassa. Ajankohtaisimmillaan Kreetta Onkelin ja Jussi Kaakisen kirjan Ahmattien yö - kekriseikkailu takakannessa: "Kekriaatto on sama selkäpiitä kutittava juhla, jota Amerikassa juhlitaan nimellä halloween." Miten lie juhla kansien sisällä kuvattu?Kylpyläkulttuurin keskustelu kolmen tutkijan (Marja-Leena Hänninen, Maijastina Kahlos ja Liisa Suvikumpu) oli hämmästyttävän onnistunut ottaen huomioon lyhyen ajan ja huomattavan hypyn antiikista moderniin Suomeen. Mielenkiintoisin kysymys oli ilmeisesti käsikirjoituksen ulkopuolelta: kuuluiko kylpyläkulttuuri lapsille? Antiikin tutkijoille ei tullut heti mieleen kirjallista lähdettä suuntaan eikä toiseen.
Sitten harhailin päämäärättömästi.
Uskomaton määrä pienkustantajia myymässä yhtä tai paria nimekettä. Minusta ei olisi moiseen. Taloudellisesti kanattavaa? #bloggaritmessuilla
— Kaisa Kyläkoski (@K_KM_K) October 25, 2014
Osuin Kolben yläluokkaan. "Nyt teet rahaa bloggaajana, mihin sitä koulutusta tarvitaan?". Hmmm... #bloggaritmessuilla
— Kaisa Kyläkoski (@K_KM_K) October 25, 2014
Olisin twiittaillut enemmänkin, mutta kun porukka lisääntyi niin verkko ei enää päästänyt päivtyksiäni läpi.Päivän finaaliksi kuuntelin Mirkka Lappalaisen mainospalan Kustaa II Adolf -kirjastaan. Sen yllättävin anti oli tieto hopeakaivosyrityksistä eteläisessä Suomessa. Yksi monttu on Porkkalassa ja Lappalaisen kuvauksen perusteella hän oli käynyt sen paikan päällä katsomassa. Mutta yksikään arkeologinen retki ei ole minua sinne vienyt. Ehkäpä vielä joskus.