Hakemistossa kunkin puheen kohdalla on runsaasti tilaa merkinnöille eli kierrätykseen oli varauduttu, vaikka sitä ei joka puheeseen kohdistunut. Luulisi neljään kertan esitetyn kuulleen jonkun ainakin kahdesti. Kihlauksissa puheella vähemmän merkitystä ja yleisö pienempi, joten kierrätys luontevampaa?
Consiones nuptiales [häät]
s. 1 2/27 Kuitila Klemola 1778 [talontyttären Anna Maria Eriksdotterin häät 27.2.1778 Rengossa ]
s. 5 Vichtis Ryyttä 1778 [Kaksoishäät Vihdissä 29.9.1778?]
s. 9 Oinala paappala 11/10 1777, A[??]n 12/19 1779
s. 15 Musila Laurila 10/12 1777, Q[?]rois Lähteenkorfwa 10/3 1785
s. 19 Vehmais Eskola 1775, Kuittila Pylä 1784 1/26
s. 23 Ahois Kaupi 12/[?] 1777. Nyby Kockis 12/28 d. 6.3.1779 i Muricka antilla 1/23 1763. Murila Mondolin 10/23 1785 s. 29 Kuitila Kockari 10/[?] 1778
s. 33 Nyby Lassila 11/1 1778
s. 37 Lissa 7/4 1779. [?]aala Seppä 1782 11/26. Nevilä Pentilä 1786
s. 43 i Kuitila Pafvola 1779 i Kalvi Hojola 1781 12/27 Miekölä 1783 12/[?]
s. 50 1782 12/[?] Kuit. Pafvola
s. 56 Ahois Lähteenkorfva 12/26 1779, Nyby Erola 4/18 1783, Nyby Jussila 1785, Heijola 1787, O[?]iala Orckola 1787
Conciones sponsales [kihlaukset]
s. 67 Kuitila [?]palaas 1775 ibid Klemola 1778, Kalois Hej 1782
s. 71 1780 i Ruick Hauck, Vono Paikckala 1781, Talpila 1782, Nyby Erola 1783, Murila Laurila 4/19 1783, Nyby Lassila al Kuitila Eskola 1783 i Napiala 1784 [?]/8, Lietsa [?]/15 1784, Räyskälä 1784
s. 76 1776 i Nyby Jussila, 1778 Vähäpiet, 1778 Kockari, 1784 i Kuittila Klemola 1785 [?] Mondolin
(Sisällysluettelon nopeaan kirjoitukseen ei ollut käytössä mitään paikallistietoa, joten virhetulkinnat hyvin todennäköisiä.)
Kuten sivunumeroiden väleistä näkee, puheet eivät ole lyhyitä. Mutta jos sukututkijana löytäisin tuosta esivanhempieni häät niin voisi lukeminen alkaa kiinnostaa. Esimerkkikuva sivulta 69.
1 kommentti:
Hyvinkin kiinostavaa, myös vaikkei omat sukulaiset löytyisikään joukosta. Se miten kirkko kiinteästi nivoutui ihmisten elämään on asia jota pitäisi kiinnostaa meitä lähemmin. Miten ihmiset ajatteli, millaiset rakennus palikat heille annettiin elämänsä hahmottamiseen. Ja millaiset oli päivittäiseen elämään ja elämän käänekohtiin liityvät tavat. Jo ihan vaan otsikko sivusta käy ilmi että ainakin suuremmissa häissä papin odotettiin olevan läsnä hääseurueen lähtiessä morsiammen kodista ja pitävän siellä puheen. Samoin siis kirkkoon tultaessa Vihkiäississä joita samaistettiin tai yhdistettiin kihlajaissin.
Lähetä kommentti