sunnuntai 15. marraskuuta 2020

David Rautiaisen lukeminen

Lapinlahden Naarvanlahdessa syntyi itselliselle Berndt Rautiainen ja vaimolleen Anna Lisa Pylkköselle poika David Juho 12.10.1853. Rautiaisten sukuselvityksen (pdf) mukaan "Berndt osallistuu Krimin sotaan (1853 – 1856) Kuopio pataljoonan ensimmäisessä komppaniassa ja haavoittuu sodassa vaikeasti. Sotapalveluksensa vuoksi hän saa sotilastorpan Lapinlahden Onkivedeltä. Berndt Rautiainen kuoli 1859 Naarvanlahdessa noin 30 vuoden ikäisenä ja perhe jatkoi elämäänsä äärimäisessä köyhyydessä."

Tämä stemmaa David Juhon herätykselliseen elämäkertaan, joka julkaistiin Kristillisessä kuukauslehdessä 6/1887, ja alkaa
Olen syntynyt Lapinlahdella v. 1853. Isästäni jäin orvoksi 6 vuoden ijällä ja äidistäni jäin 9 vuoden vanhaksi, jonkatähden jo nuorena jouduin maailmaan kulkiaksi. Olin opetettu äidiltäni hyväksi lukiaksi, jolla vietin monta ikävää hetkeäni. Olin ahkera kaikenlaisten roskakirjain lukia, niinkuin historiain ja satukirjain, joista syttyi haluni inhimillisen tiedon perään valvomaan, enkä tuntenut halua ensinkään hengellisten kirjain lukemiseen. Jos Raamattua lujin, niin sen pidin aivan kuin satukirjan jonkatähden tiedän, että olin aivan surutoin kahdenkymmenen vuoden vanhaksi, jolloin kävin rippikoulun Helsingin kaartissa, ollessani musiikioppilaana. 
Kursivointi minun.

Sanomia Siionista 2B/1893 julkaisi Rautiaisen Salon kauppalassa päiväämän tekstin. Tätä ennen hän oli asunut ainakin Tampereella, jossa syntyi poikansa Kalle maaliskuussa 1889.

Kuva: "The ravelings" (1916)

Ei kommentteja: