Tie vie Suomen historiaan on Opetushallituksen vuonna 2013 tuottama kokonaisuus maahanmuuttajaoppilaille. Kohderyhmää en huomannut selailulla, mutta varmaankin taustaosio Suomi ja maailma kv-yhteyksineen on ajateltu kohderyhmälle. Kun "Peruna tuli Suomeen 1700-luvulla suomalaisten sotilaiden mukana Euroopasta" olisi voinut kertoa sen alkuperämaanosasta ja saada Amerikkakin verkostoon.
Varsinainen sisältö on jaettu 10 osioon, joiden opetussuunnitelmasta juontuva ajallinen jakauma näkyy oheisessa leikkeessä. Jokaisessa on tietoa ja pieni tehtävä. Ottaen huomioon kohderyhmän huomioni herätti vuoden 1000 paikkeilla teksti
Kauppaa käytiin saaristossa, koska sisämaahan viikinkejä ei haluttu päästää. Suomalaiset halusivat suojella sisämaassa asuvia perheitään, kotiaan ja kotieläimiään.Myös alakoululaisille tarkoitettu Suominen sisältää historiaosuuden, joka ulottuu lähelle nykyhetkeä.
Tästä saan tietää, että ensimmäiset asukkaat "asuivat rantojen luolissa ja kulkivat vesillä veneillään." Luolissa?
Ja arvostiko Pietari Brahe Suomen kieltä?
Koko aikajanaan liittyy ainoastaan yksi "Testaa tietosi"-kysymys: Mikä on tärkeä asia Suomen historiassa? Oikea vastaus: itsenäisyys.
Opetushallituksen, Museoviraston ja Ympäristöministeriön Vesillä - elämää ja historiaa on tullut aiemminkin linkitettyä, mutta ansaitsee sen tässäkin yhteydessä. Samoin Opetushallituksen myöntämän projektirahan turvin tuotettu Suomen kuvataiteen kultakausi 1865-1910.
Opetushallituksen omilta sivuilta on saatavilla pdf-muodossa Kansakuntaa rakentamassa – Autonomian juhlaa -teemajulkaisu, jonka "tarkoituksena on syventää nuorten historiallista, kulttuurista, kuvallista ja symbolista lukutaitoa omakohtaisen pohdinnan ja elämyksellisyyden kautta." Kirjoittajina ykköskaartin historiantutkijoita.
Yhdeksän kansallista kulttuurilaitosta sekä Opetushallitus tuottivat sivuston Kulttuurin laajakaista, jossa on julkaisu Kansalliset kulttuurilaitokset, henkilögalleria ja oppimistehtäviä. Projekti on päättynyt pari vuotta sitten eli kadonnevat bittiavaruuteen melko pian.
Opetushallinnon tuotannon Kaupunkielämää 1800-luvun Suomessa on todennäköisesti suunnattu alakoululaisille, vaikka sitä ei suoraan sanota.
Otsikko on lievästi harhaanjohtava, sillä kyseessä on turkulainen kaupunkielämä. Luonnollista, kun on haluttu käyttää Luostarinmäkeä kuvauspaikkana, mutta jossakin ruudussa olisi kyllä voinut vilauttaa Suomen muiden kaupunkien määrää ja asukaslukuja.
Helsingin historiaa on oppimateriaalissa Suomenlinna, jossa ei ole mitään taustatietoja. Sama puute on kokonaisuudessa Suomalaisen jazzin vuosisata, jota vaivaa myös lukuisat kuolleet linkit. Mutta ovat samassa ympäristössä kuin edelliset.
Pieniä tehtäviä lukuunottamatta edelliset olivat melko passivoivia, mutta yli kymmenen vuotta sitten on tehty tieto- ja ideapaketti oman koulurakennuksen historian, esineistön ja ympäristön dokumentoinnista, tallentamisesta ja tutkimisesta. "Tutkimisesta" ilman tohtorin tutkintoa?! Ja tämä on edelleen verkossa! Vaikka annetaan jopa ymmärtää, että oppilaat voisivat olla kirjoittamassa koulunsa historiaa? Ja annetaan siihen asiallisia neuvoja.
Vanhemmalle väelle eli AMK-opiskelijoille suunnattu tarinallinen verkko-oppimateriaali Juuret ja Siivet ei paljasta hallinnoijaansa eikä rahoittajaansa, mutta sopii tähän listaukseen. Talteen ottamani tiedotteen mukaan "Sivuja voivat muutkin tahot vapaasti hyödyntää omassa opetuksessaan." Alkuperäisen idean mukaan läpikäytynä "lopuksi opiskelijat laativat tehtävien pohjalta verkkonäyttelyn: löytyivätkö juuret ja siivet? Tämä näyttely rakennettaan valmiiseen tarinalliseen pohjaan, joka on mahdollista julkaista kaikkien ihasteltavaksi."
1 kommentti:
Hauska yksityiskohta alakoululaisten historianopetuksesta :
Rannikolle rakennettiin muun muassa Savonlinna, No joo....
Lähetä kommentti