Helsingin laivaliike on ollut seisahduksissa tammik. 16 p.stä saakka, jolloin höyryl. Baltic viimeisenä lähti täältä Lyypekkiin. Nyt on kumminkin Sampo saanut määräyksen maanantai-iltana lähteä Hangosta avaamaan väylää pääkaupunkiin, ja repäsevä jäänsärkijä eilen aamupäivällä jo tulla porhalsikin sinne. Jääsuhteet ovatkin Helsingin edustalla sellaiset, että mikä tahansa tavallisista talvihöyrylaivoistamme voi ilman ponnistuksia puhkaista itselleen tien jäitten läpitse.
V. 1895 avattiin laivaväylä Helsinkiin huhtik. 20 p. ja 1896 toukok. 2 p. kummallakin kerralla "Murtajan" avulla. V. 1897 tuli tänne ensimäisenä tallinnalainen pelastushöyrylaiva Mercur huhtik. 27 p. V. 1898 tuli ensimäisenä silloin uusi "Vellamo" huhtik. 19 p., jolloin jäät olivat vielä varsin vanhat. V. 1899 avattiin laivaväylä huhtik. 15 p., v. 1900 huhtik. 30 p., 1901 huhtik. 11 p. ja viime vuonna huhtik. 30 p. Vuodesta 1899 alkaen on laivakulun alkanut "Sampo". Kun "Sampo" on saapunut ja majakkalaiva "Äransgrund" (vanhempi) viety paikoilleen Suomenlahdelle, mikä tapahtunee viikon lopulla, alkaa taas hyörinä ja pyörinä Helsingin satamassa vajaan kaksikuukautisen "talviunen" jälkeen.
tiistai 25. helmikuuta 2014
Kun Sampo saapui Helsinkiin
Tuulispää 4/1903 tarjosi yllä olevan riemastuttavan Kaarlo Karin piirroksen Sammon saapumisesta Helsinkiin, mutta siihen liitetty runo ei auennut 110 vuoden välimatkan päästä. Kuvan tunnelmasta en löytänyt kuvausta sanomalehdistä, mutta Uusimaa 11.3.1903 taustoittaa tilannetta (lainaamalla Uutta Suometarta)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti