perjantai 11. marraskuuta 2022

Junalla Jyväskylään vuonna 1909

Tänään pitää erinäisten kuukausien tauon jälkeen reissata Jyväskylään junalla. Siinä määrin ruosteessa, että on hyvä tarkistaa ohjeet. Valtionrautatiethän eivät käytäntöjään paljon muuttele, joten heinä-elokuun 1909 Suomen matkailijayhdistyksen aikataulukirja varmaan sopii tiedonlähteeksi.

Asemien odotussalit pidetään avoinna tuntia ennen niitten junien tuloa ja lähtöä, joissa matkustajia kuljetetaan. 

Piletinmyynti alkaa asemilla kaupungeissa tuntia ja maalla vähintään puolta tuntia sekä päätetään 3 minuuttia ennen kunkin junan lähtöä. — Pilettiä lunastaessaan tulee ostajan, jos suinkin mahdollista, olla varustettu tasaisella hintamäärällä. [...]

Yksinkertaisen piletin hinta katso siv. 19. [...]

Ostetun yksinkertaisen matkustajapiletin kelpaavaisuusaika kestää, huolimatta matkan pituudesta, 5 päivää, leimanpanopäivää niihin lukuunottamatta. [...]

Pakaasi: Yksinkertainen piletti oikeuttaa maksutta muassaan kuljettamaan 25 kg. matkatavaraa, lapsenpiletti 15 kg.

Yksinkertaisen piletin tarvitsen, joten sivulle 19, jossa odottaa hillitön taulukko kilometriperusteisista hinnosta II ja III-luokassa. Onneksi vähän myöhemmin on toinen taulukko, josta selviää, että Helsingin ja Jyväskylän etäisyys on 379 kilometriä. 380 kilometrin kohdalta siis voi lukea, että II-luokan piletti maksaa 16,65 mk ja III-luokan 11,10 mk. Missään ei näy kuvausta luokkien palvelutasojen eroa.

Sitten tarvitaan enää aikataulu. Hakemistosta näkyy, että Jyväskylä mainitaan vain sivulla 35. Siellä esitellään yhteys Suolahti-Jyväskylä-Haapamäki ja onneksi myös indikoidaan, että Helsingistä päin lähestytään Haapamäkeä. Kellonaikojen tulkitsemiksi piti palata aikataulukirjan alkuun, jossa selitetään, että "Aika k:lo 6.0. j.pp. k:lo 5:59 e. pp. on merkitty minuuttinumeroiden alla olevalla viivalla." Nykysuomeksi: iltakuudesta aamukuuteen aikamäärissä on alleviivaus. 

Eli jotta ehdin tilaisuuteen, johon olen menossa, minun pitää päästä junaan 628, joka on Jyväskylässä aamulla 8:16 lähdettyään Haapamäeltä 4:45. Koska en ymmärrä alareunan merkintöjä, vaihdan reitin Helsinki-Tampere-Nikolainkaupunki aikatauluun, jonka perusteella Helsingistä tuleva 352a on Haapamäellä 4:35, mikä jättää 10 minuutin vaihtoajan. Valitettavasti vaan alareunasta selviää, että kyseistä Hki-Oulu yhteyttä liikennöidään vain erityistilanteissa. Joten oikea valinta on juna 352, joka saapuu Helsingistä Haapamäelle 3:45. Lähdettyään Helsingistä edellisenä iltana 18:15. Hups! Olen jo auttamatta myöhässä.

(Reittisuunnitteluun olisin voinut käyttää myös aikataulukirjan lopussa olevaa karttaa. Nääs "Matkustaja on oikeutettu yhden kerran keskeyttämään matkansa, lukuunottamatta nitä keskeytyksiä, jotka aiheutuvat junayhteyksien tähden. Piletti on keskeytysasemalla annettava asemapäällystölle leimattavaksi ollakseen kelpoisa matkan jatkamista varten." Olisi voinut vaikka viettää päivän Tampereella.)

Ei kommentteja: