Tampereen yliopiston paikallisradio Moreeni lähetti syksyllä 12-osaisen sarjan Ajasta ikuisuuteen - tusina totuutta historiasta, jossa esiintyivät Trivium-tutkimuskeskuksen tutkijat. Jaksot ovat verkossa kuunneltavissa Tampereen ulkopuolellakin. Unohtuivat itseltäni niin, että pääsin joulun edellä nauttimaan kaikki putkeen.
Ensimmäinen jakso, jossa selostetaan Triviumin taustaa ja historiaa, ei kiinnostane suurempaa yleisöä, mutta muita jaksoja suosittelen lämpimästi. Formaatti, jossa kahta tutkijaa haastatellaan tietyllä teemalla toimii. Erityisesti pidin 21.9.2016 lähetetystä jaksosta, jossa Tiina Miettinen ja Ville Vuolanto puhuivat lapsuudesta antiikin ajan Egyptissä ja 1600-luvun Suomessa. Vertailu oli hedelmällistä.
Koska puhuttiin vapaamuotoisesti, jokaiseen väitteeseen ei kannata suhtautua (otsikosta huolimatta) täytenä totuutena. Esimerkiksi ohimennen todettiin, ettei Suomessa ollut ennen 1800-lukua kuin yksi lääkäri, mikä ei käsittääkseni pidä paikkaansa. (Kesällä 1802 promovoitiin Turussa 15 lääketieteen tohtoria, joista ainakin osa on tätä ennen toiminut lääkärinä, ja akatemiassa oli lääketieteen professori koko 1700-luvun ajan.)
Mutta silti harmistuin kun 5.10.2016 lähetetyssä jaksossa Jussi Hanska sanoi
Ja suurin virhe, mitä historioitsija voi tehdä - oli sitten mikä tahansa historioitsija, niin on olettaa, että menneisyyden ihmiset oli tyhmiä. Ne ei ollut yhtään sen tyhmempiä kuin me ollaan vaan se niinkuin tietotaitopohja, mille rakennettiin oli suppeempi mutta he kyllä niinkuin toimivat siellä omassa maailmassaan rationaalisesti (38:40>)Ensinnäkin Saaritsan puheet eivät ole minulta vielä unohtuneet eivätkä tulleet kumotuiksi. Voi (valitettavasti) olettaa, että menneisyyden ihmisillä heikomman ravinnon vuoksi oli heikommat kognitiiviset kyvyt kuin nykysuomalaisella - keskimääräisesti.
Suppeampi tietotaitopohja? Ehkä.
Toimivat rationaalisesti?! Taloustieteen haara, jossa tunnistetaan ihmisen käytöksen jatkuva epärationaalisuus, sai taloustieteen Nobelin muistopalkinnon jo vuonna 1992, mutta historiantutkijan pitäisi ajatella menneisyyden ihmistä rationaalisena toimijana? Jos tämän ohella kuvittelee nykyajan ihmiset rationaalisiksi, niin ei taidakkaan olla menneisyyden ihmistä fiksumpi.
Kuvat Flickr Commons hakutulosotoksia sanalla discussion.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti