tiistai 15. syyskuuta 2009

Retki itään (2/2)

Suomen merimuseon kävin kahteen kertaan läpi. Siellä oli paljon hienoa katsottavaa, erityisesti hylyistä nostetut esineet kuten 1400-luvun rautapadat tai 1600-luvun alun keramiikka.


Mutta olisiko ollut maailmanloppu tehdä näyttelyyn historiallinen ja vähemmän historiallinen osa? Nyt joutui yhdellä käännöksellä 1900-luvun laivahytistä keskiajan kauppatavaroihin ja pää rasittui huomattavasti. Seuraamalla tiukasti väyläviivaa ja tarkistaen jokaisen vitriinin esinelistan sain koottua hienon annoksen merenkulun historiaa, mutta pitikö se tehdä näin perin vaikeaksi?

Hauhon kirkon votiivilaiva vuodelta 1609. Se on pienoismalli galeonista 1500-luvun lopusta.


Hollantilaiset kehittivät 1500-luvun lopussa kauppalaivakseen floitin. Sen kapea kansi oli suunniteltu minimoimaan Tanskan Juutinraumassa keräämät tullimaksut. (Luulisi, että tullimaksuja olisi nopeampaa korjata uusien laivamallien mukaiseksi kuin päinvastoin.)


Ruotsin Itä-Intian kauppakomppanian laiva Finland valmistui vuonna 1762. Se teki näyttelytekstin mukaan 5 purjehdusta Göteborgista Kiinan Kantoniin. Ainakin vuoden 1769 purjehduksella 150 hengen miehistössä oli suomalaissyntyisiä 15 matruusin ja yhden majoitusmestarin verran.

Ei kommentteja: