torstai 4. huhtikuuta 2013

Keskiaikaisten kirkkojen ITE-taide

Tiistai-iltana olin Glossan tilaisuudessa kuuntelemassa Katja Fältin esitelmää Keskiaikaisen kuvan monet muodot. Ei-ammattimaisten maalareiden tekemät kirkkomaalaukset Turun hiippakunnassa 1400- ja 1500-luvuilla. Aivan turhaan esitelmöitsijä kehoitti meitä "kestämään" kuviensa paljoutta. Niiden kautta paljastui yksittäisiä kirkkovierailuja helpommin kirkkojen koristelujen samankaltaisuudet ja erot. Sekä holvien osalta kuvioiden yksityiskohdat, joita lähinäköisenä en ole lattiatasosta nähnyt. Ornamenttien joukossa näkyvät ihmishahmot olivat minulle uutta sisältöä.

Keskusteluosuudessa käytin oman vuoroni kysymykseen maalausten materiaaleista. Toinen mielessä käynyt asia oli ulkomaiset vertailukohdat. Nämä tulivat keskustelussa selvitettyä, alkaen takarivistä tulleella hieman erikoisella muotoilulla "ovatko nämä maalaukset suomalaista omaa?" Ottaen huomioon, että kirkonrakennustaito tuli ulkomailta, oma oletukseni oli, että vertailukohtia olisi. Selvisi, että ei kylläkään Baltiassa, josta rakentajia ainakin oli tullut. Eikä myöskään Ruotsista, eikä Pohjois-Saksasta, mutta kylläkin Tanskasta ja tavallaan Englannista.

Joku kysyi alkuperäisen värityksen tunnelmaa, "oliko kuin Marimekkoa?". Ensimmäiseksi ajattelin sitä, että kuvankäsittelyllä voisi kokonaisvaikutelmaa ryhtyä tavoittelemaan. Sitten (esitelmöitsijän vastauksen perusteella) palautui mieleen, että maalausten lisäksi visuaaliseen ilmeeseen kuuluivat patsaat ja tekstiilit. Sitten ajattelin estetiikan käsityksiä ja taannoin Tukholmassa nähtyä näyttelyä, jossa antiikin patsaat oli väritetty nykysilmiin räikeällä tavalla. (Samalla keikalla nähdyt terrakottasotilaat olivat alunperin myös maalattuja. Tätä en oppinut kyseisessä näyttelyssä vaan kuulin äskettäin BBC:n Witness-sarjan jaksossa.)

Mutta olivatko kuvat kaunistamista vai ehkä viestejä Jumalalle, kuten eräs yleisöstä ehdotti? "Käsitys piirtämisestä realistisena kuvittamisena on joillekin uskomattoman pinttynyt." Ja minkälaista mahtoi olla kivikirkkoja edeltäneiden ja niiden kanssa samanaikaisten puukirkkojen koristelu? Paljon kysymyksiä ja melko vähän vastauksia.

Kuva Maarian kirkon hakarististä Wikipediasta. Automaattikorjaus hiiren klikkaukseni tulosta.

P.S. Helsingin yliopiston teologisella tiedekunnalla on Kuvio tutkimusarkisto, joka "on keskeisin suomalainen portaali kirkkoarkkitehtuuriin"
P.S. 2 Katja Fältin artikkeli Turhia kuvia? – Suomen keskiajan rakentajamaalaukset ja ”väheksynnän traditio” on kirjassa Rappio! Esseitä "turhan" tutkimisesta.

2 kommenttia:

Ametsapuro kirjoitti...

Hattulan vanha kirkko on myös tätä "Turun tyylisuuntaa". Harmitti kun ei tuolta Kuvion tietokannasta löytynyt Hattulaa. Siellä on kuitenkin uskomattoman paljon kuvia. Se on auki vain kesällä, mutta tälläiselle pakanallekkin se oli hieno paikka käydä. Suosittelen. Ja vaikka vain vertaillakseen noita Turun (oliko se Maarian kirkko?) kuvia. -Anne

Kaisa Kyläkoski kirjoitti...

Fältin väitöskirja kiersi luentosalissa, mutta en sitä selaillut. Silmäkulmasta nähtynä sisälsi kuvia, mutta teksti on englanninkielinen: Wall Paintings, Workshops, and Visual Production in the Medieval Diocese of Turku from 1430 to 1540 (2012)