Ruovedellä asuu koko Satakunnassa ja muuallakin tunnettu suuri noita M..., joka kotopitäjässänsä tavallisesti nimitetään Ruoveden jumalaksi. Ei hänen sanota viljelevän niin hirmuisia välikappaleita kuin Santalan Taneli vainaan, joka aikanansa oli koonnut ruumiin luita, kärmeen nahkoja j. n. e.
Ratalahden talon emäntä sanoi kerran menneensä Santalan tykö kipeen silmänsä tähden. "Kohta sisään astuttuani kiljahti noita nauraan. Asiani sanottua peitti hän terveen silmäni, rupesi sitten käymään ympäri huonetta ja kiroon niin paljon kuin sisältä lähti; tuli viimein, kolahutti minua silmäkulmaan ja sanoi: kohden käyköön, terveeksi tulkoon. Sekä sen verran näin, että myös tunsin hänen lyöneen ruumiin pääkallolla. Tuskan hiki peitti ruumiini. Voi rakas Jumala, ajattelin, päästä minä hengissä tämän julman käsistä; en ikänä anna itseäni tämmöisiin toimiin. - enkä annakaan". - M... on ollut Santalan opettaja, tälle antoi hän noita-tavinsakin, riimu-sauvan.
Kahden kesken jutteli M... minulle yhtä ja toista, sanoi nuorena ensin parannelleensa kipuja - jota hän vieläkin tekee - vaan maan kuuluisaksi tulleensa siitä, että hän saa varkaan tuomaan takaisin varastetun omaisuuden. Jos ei varas tee sitä, uhkaa hän syöttää hänen, se tahtoo sanoa jollakin tavalla saattaa hänen perikatoon. M-n noita-huoneessa on pulloja, rasioita, kuivaneita kukkia, ruohoja j. n. e. huiskin haiskin lattialla, seinissä, pöydällä, tuoleilla ja katostakin killumassa. Tämäkin jo ihmetyttää metsässä syntynyttä, korvessa kasvanutta talonpoikaa. Gananderin tekemää kirjaa, Mythologia Fennica, sanoi hän ahkeraan lukevansa. Tästä oli hän ottanut paljon sanoja ja lukuja. Monta muuta pienempää noitaa ja tietomiestä on pitkin pohjais-Satakuntaa, mutta kaikki pitävät M-n kuninkaanansa. Tyrväästä ja Huittisistakin tulevat M-n tykö hakemaan apua; ei muualla ole niin mainioa. Ainoasti Lappalainen on hänen vertaisensa.
maanantai 1. lokakuuta 2012
Ruoveden jumala
Kotuksen Varhaisnykysuomen korpukseen sisältyvässä David Skogmanin Kertomus matkoiltani Satakunnassa muisto-juttuja keräilemässä on kuvausta vuodelta 1861 (julkaisu 1864):
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti