Mutta kiitos Tuulispään, minulla on tarjota kaksi näkymää kenraalikuvernööri Boeckmanin matkalta kesällä 1909 ja Suomalainen Wirallinen Lehti kertoo 22.6.-3.7.1909 kierroksen vaiheet.
Illalla 20.6.1909 lähtö [Helsingistä?] ja junalla saapuminen Mikkeliin 21.6. "kello 8,6 aamulla". Sieltä lähdettiin "k:lo 2,3 iltapäivällä" junalla kohti Kuopiota, jonne saavuttiin kello 7 illalla. Tiistaina matka jatkui ja kenraalikuvernööri saapui Iisalmeen luotsilaiva Saimaalla keskiviikon vastaisena yönä kello 12,30. Tutustumatta kaupunkiin hän astui kello 12,50 satamassa odottavaan junaan, jolla matkusti edelleen Kajaaniin.
Turhaan oli siis Iisalmen katuja kasteltu (Heino Aspelin, Tuulispää 28/1909)
Kenraalikuvernöörin juna tuli 23.6. Kajaaniin kello 4 aamulla. Kaupunkiin tutustuminen jäi täälläkin väliin ja matka jatkui höyrylaiva Salolla kello 8 aamulla Vaalaan. Matkaraportoinnissa on sitten merkittävä aukko, sillä seuraavaksi kenraalikuvernööri palasi 25.6. "puoli 7 i.-p." Aavasaksalta Tornioon. Aamulla 26.6. lädettiin Kemiä kohti ja saavuttiin sinne "k:lo 9.15". Pysäys oli lyhyt, sillä "K:lo puoli 11 a.-p. läksi alus Oulua kohti".
Vauhtia siis pidettiin, mutta mahtoikohan kenraalikuvernööri oikeasti päätyä tervaveneeseen, kuten pilalehden kuvassa? (Heino Aspelin, Tuulispää 26/1909)
Lauantai-iltana 26.6. oli ohjelmaa Oulussa, sunnuntaiaamuna kello 4 luotsilaivalla Aura kohti Raahea. Kokkolassa piipahdettiin illalla 27.6. ja jatkettiin kohti Pietarsaarta. Nikolainkaupunkiin eli Vaasaan saapumisen aika jää epäselväksi, mutta siellä oltiin ja sieltä lähdettiin 30.6. Kenraalikuvernööri saapui Vaasasta illalla 7.40 lähteneellä junalla Jyväskylään 1.7. "4,57" aamulla ja jatkoi matkaa kohti Lahtea Jämsä-laivalla kello 8 illalla.
Lahdessa vaihdettiin junaan, joka saapui 2.7. "kello puoli 2 i.p." Haminaan, josta kenraalikuvernööri jatkoi "kello 3,40" matkaansa Kotkaan. Hän palasi [Helsinkiin?] illalla 3.7.1909 "Viipurin kautta". Tehtyään kohtuullisen mittaisen kierroksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti