sunnuntai 23. kesäkuuta 2013

Juhannus-Vekkulista (2/2)

Toisena lainauksena vuonna 1898 ilmestyneestä lehdestä Juhannus-vekkuli "Eräs porilainen rakkaudenkirje":
Rakastettu Hannani!
Nyt otan pännän kouraani ja kriivaan kaikki mitä tierän. Herrajesta! jos tietäisit kuinka kippee olen ollu! Voi, voi! vattanikin on vallan paisunu ja korvii on niin porottanu. Ja tohtoriki sano, että minulla on vallan meffaa ja herrajesta, jos tietäisit vaan. Santala Kaisu ja Lyypekki Jussa oli eilen kuulutuspreiviä ottamassa ja sinä ja minä Priitu käsketään krykkypaalin pääl. Minä ostin sunnuntain' kirkossa oikeen fiiniä paitakangasta, se on lujaa ja kudottu  hyvästä hampusta. Minä olen ollu tukkihitsis ja Mäsäkujan Santeri on potkinu plankkuja ja saa 20 pn tunnis, ja oivoi sentää! Minä ostin paksut ruojut tukkei varten ja voivoi sentää ja herrajesta. Osta sinä, rakas Hanna kulta, pefallninksmanni Susannalta se iso säkki ja pane olkia täyteen että saadaan fiini polstari kuin Isokustaan Aabra tulee meitä helsaamaan, mä sanon vaan ett' varjel' nahkas, jos ei kaikki ole ställis kun tulen tukkihitsist'. Mä putosin knuppii myören veteen, se Knippari Kalle kuin rullasi tukkii ja minä plumsatin. Herrajesta! Ja Tuppi-Jaska ja Lehka-Pieti sai punssin, eks'ymmärrä, herrajesta. Hanna kultani kyll' meist' hyvä bari tullee, kuin saisimme niin paljo rahaa ko tarvittemme, herrajesta! Mä ostan Kelperi Fetulta mullin, sitte meille tullee koko joukko lystiä. Ja kraatari on repiny Lintholmi Ressan kankaan ja herrajesta. Sanon vieläkin, laita nyt vaan kaikki fiinisti ja kauniisti ja oorninkii, muuten on tukkas vaaras kulta Hannani. Ei nyt lainkaan mittään muuta, ku morjens vaan, rakas Hanna kulta.
27 pv, Toukokuuta v. 1898.
Ananias Esaias Jehunpoika.
Tuojälles, kriiva nyt minulle taikka sun paha perii, etkö lainkaan tierä ett mun on niin vörkräklit ikävä! Ajöös nu! !
Tuojälles, kuvituksena Anders Zornin näkemys juhannustansseista vuodelta 1897. Google Art via Wikimedia.

Ei kommentteja: