1) Museossa ennen vanhaan perusnäyttelyksi kutsuttu on nykyään kokoelmanäyttely. Mikä kuvastaa sitä, että se rakentuu museon omasta kokoelmasta. Ja ehkä/mahdollisesti kertoo enemmän siitä, mitä kokoelmaan on kerätty/kertynyt kuin varsinaisesti museon aiheessta.
Itsestään selvää, jos olisi joskus lähdekriittisesti asiaa joskus ajatellut. Mutta itse olen varmasti useimmin ymmärtänyt kokoelmanäyttelyn museon esittämänä perustotuutena.
2) Kansallisgallerian johtaja Susanna Petterson laskee kokoelmiin teosten lisäksi arkistoaineiston. Esitellessään Suomen taiteen tarina -näyttelyn syntyä hän mainitsi arkiston olevan esillä siinä erillisessä huoneessa. Minulla ei ollut moisesta mitään muistikuvaa maaliskuiselta käynniltä enkä lounastauolla näyttelyn läpijuoksullakaan sellaista löytänyt.
3) Kansallisgallerian avainteoksista on tulossa lyhytelokuvia verkkoon.
4) Leena Valkeapää kertoi vuosina 1871-1902 tehtyjen taidehistoriallisten retkien tavoitteista ja niistä kertyneestä materiaalista. Kaikki kuvat on Museoviraston arkistossa sijoitettu aiheen mukaisiin laatikkoihin eli yhden retken esiinkaivuu vaatii "satojen" laatikoiden läpikäyntiä. Tätäkin ikävämpää oli Valkeapään toteamus, että kuva-arkiston digitoimien kuvien kuvailutietoihin merkitty retkeä eli tulevaisuudessakaan näitä ei löydä kuin "tietämällä mitä hakee".
Yleisöstä kommentoitiin, että tallentajilla on määrälliset tavoitteet. Taisi tarkoittaa, että mitataan kuvien määrää eikä kuvailutiedon määrää, valitettavasti.
4) Pukeutumista ja nyttemmin feminismiä tutkiva Arja Turunen kertoi onnistumisista(kin) tutkijan ja museon yhteistyössä. Mutta hän koki yliopiston ja museoiden yhteyden katkenneen ja ehdotti monenlaisia parannustoimenpiteitä, jotka vierittivät vastuuta museoille. Keskustelussa sitä vieritettiin oitis takaisin yliopistolle, jonka "pitäisi tietää mitä aineistoja museoilla on". Ottamatta kantaa millekään puolelle, retorinen kysymys: onko yhdenkään museon arkistoluettelo verkossa? Se, että täydelliset kokoelmaluettelot eivät ole, on toki tiedossani. Eli ainoa tapa saada tietää, mitä museolla on, on kysyä. Henkilökunnalta, jota on yhä vähemmän ja, jolla on yhä vähemmän resursseja selvittää omankaan museonsa asioita.
Yhteistyöstä ja esinetutkimuksesta on puhutaan lisää tänään seminaarissa Tutkimus tänään ja huomenna- museot, korkeakoulut ja kirjastot; tutkimuksen tulevaisuus. (Kopioin nimen välimerkkeineen suoraan tiedotteesta.)
Kuvat menneisyyden taidenäyttelystä Fyrenistä 42/1903. Ja koska puhe oli museoista niin varastoista muutama opinnäytelinkki:
- Hurmerinta, Kirsi: Museossa lapsikin on asiakas. Museo Aboa Vetus & Ars Novan koululaisryhmille tarjoamat pedagogiset palvelut
- Marttiina Utriainen: Museossa oppimisen mahdollisuudet – Luokanopettajien ja museopedagogien kokemuksia museopalveluiden hyödyntämisestä opetuksen ja oppimisen tukena pääkaupunkiseudulla
- Nina Robbins: Poisto museokokoelmasta. Museologinen arvokeskustelu kokoelmanhallinnan määrittäjänä
- Kallioinen, Heidi: Tekstiilikulttuurisen lukutaidon edistäminen museoissa
- Piiroinen, Joakim: Hys! Nyt ollaan museossa – Museotunnelmasta elämyksiin
- Vadèn, Mari: Se on aina vähän ryhmän mukaan. Hämeen linnan opastetut kierrokset kulttuuriperintöprosessina
- Schutskoff, Laura: Museolaukku luukkuna menneeseen aikaan : lastentarhanopettajan ja esikoululaisten kokemuksia museolaukun käytöstä
- Airas, Aino: Historian museo Turkuun
- Kallinen, Erika: Finna-tiedonhakupalvelun käytettävyyden arviointi: toimittajat Finnan kuva-aineistojen käyttäjinä
- Rönkä, Minna: Kulttuuriperinnön arvottaminen museoissa ja arkistoissa
- Rantala, Satu: Taulunkehys ja museo : kehyksen museoarvo ja asema kokoelmissa
- Turpeinen, Outi: Merkityksellinen museoesine : kriittinen visuaalisuus kulttuurihistoriallisen museon näyttelysuunnittelussa
- Rinne, Silvia: The blog as a communication tool: an analysis of Finnish museums' blogs
- Valli, Karoliina: Väritettyjä valokuvia : Katsaus käsinväritettyjen paperipohjaisten hopeakuvien asettamiin konservointihaasteisiin perustuen kolmen referenssikuvan karakterisointiin
- Nolvi, Jenni: Kansanpuvun osien konservointi ja uuden näyttelyn toteuttaminen Brage Föreningen-yhdistykselle
- Koskela, Katariina: Dinosaurusnäyttely koulun ulkopuolisena oppimisympäristönä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti