perjantai 10. heinäkuuta 2009

Liikennettä Mikkelin ja Heinolan välillä

Perinteisesti talonpojat olivat velvoitettuja tulemaan määräpäivinä kestikievarille hevosineen tarjoamaan kyytejä tarvitseville. 1800-luvun puolivälissä ehdotettiin, että työvelvollisuus muutettaisiin rahamaksuksi ja alhaisimman tarjouksen tehnyt hoitaisi velvoitteen pitäjän puolesta. Aihetta käsittelevän kirjoituksen yhteydessä Suomettaressa 20.5.1853 julkaistiin tilastot hollikyytiä tarvinneista Riiskan kestikievarissa (1. Mikkelistä Heinolaan päin) viikottain vuosilta 1850-1852.

Aikanaan liikennetekniikan kursseilla opin varmaan jotain liikennevirtojen arvioinnista ja ennustamisesta, mutta kaikki on unohtunut. Ainakin neljä selvää piikkiä samoihin vuodenaikoihin erottuu. Markkinoille tuskin mentiin hollikyydillä? 1860-luvulla (ennen nälkävuosia) oli mahdollista myös matkustaa ihan huvikseen, Helsingfors Dagbladissa 26.7.1865 julkaistun matkakertomuksen mukaan Mikkeli oli tuolloin kylpyläkaupunki.

Mikkelistä puheenollen... Kaupunginkirjaston sivun kautta löytyy sivusto Antellin koulusta ja historiallisia lähteitä Etelä-Savosta. Alla oleva Mikkelin kaupungin kuva 1800-luvun lopulta löytyi kirjasta Matkustus Suomessa : ensimmäinen jakso.


Niin ja hyvää synttäriä, muistaakseni Mikkelissä joskus asuneelle, äidilleni!

Ei kommentteja: