lauantai 11. heinäkuuta 2015

Lauantai Göteborgissa

Kesäloman alkajaisiksi lähdin viikko sitten Göteborgiin, jossa 1700-luvulla asui ensin esisetäni Augustin Hohenthal (syntyjään Spolstadista) ja vuosisadan lopussa esipuolisetäni Adrian Gottleben (josta kirjoitin tässä ja tässä). Sukututkimus - (teko)syy matkailuun.

Adrianin asuinpaikasta minulla ei ole tietoa, mutta Augustinin kämpän paikan tarkistin heti kaupunkiin päästyäni. Kuvassa suunnilleen oikeassa reunassa. Sataman varrella, melkein torin kulmalla. Oli näyttänyt kartalla hyvältä ja paikan päällä vielä paremmalta.

Kaupunginmuseo oli tästä parin korttelin päässä. Sen perusnäyttely alkoi kivikaudelta ja esitteli laajasti viikinkiaikaa, jota edusti Ruotsin ainoa esillä oleva viikinkialus. Arkeologisissa löydöissä ei ollut mitään paikantavaa tietoa, joten minulle jäi epäselväksi kuinka kaukana Göteborgista niitä oli esillä.
Viikinkiajan jälkeen perustettiin alueen ensimmäinen ruotsalainen kaupunki ja pääsin kartalle. Keskiajan arkeologisia löytöjä oli paljon ja helpotukseni suuri, kun 1600-luvun aloitti esitys, jota sai istua katsomaan. Kaupunki nykyiselle paikalle saatiin perustettua ja minä pääsin varsinaiseen kiinnostuksen aikaani,

Museossa ollessa 1700-luvun kolme huonetta tuntuivat kattavilta ja muutenkin hienoilta, mutta jälkikäteen anti köykästyi. Aatehistoriaa ja Kiinan tuontitavarat, onko niissä kaupungin elämä?

Museokuntoni ei selvästikään ollut kohdallaan, mutta järkeä uhmaten jatkoin Sjöfartsmuseumiin. Siellä oli akvaario ja käsiteltiin 1600-luvun meritaisteluita, Göteborgin satamahistoriaa 1900-luvulta että ekologiaa. Muistutti enemmän Tukholman ja Amsterdamin merimuseoita kuin Kotkaa.

Sitten vinguttamaan aamulla hankittua kaupunkikorttia kolmanteen kohteeseen Maritime, joka oli myös merellinen. Rantaan on kiinnitetty joukko laivoja, joista osaan pääsi kannelle ja sisäänkin. En saanut tästä mitään irti.

Jälkikäteen mietin miten laivoista olisi voinut saada minua kiinnostavan kohteen. Selostaa yhteyttä maailmanpolitiikkaan? Tuoda esiin henkilöhistoriaa? Tekniikan taustoja?

Lopuksi istahdin kanavaristeilylle, jossa opin, että nykyisten puutarha-alueiden paikalla oli 1700-luvulla puolustusvallit ja kaupunkia ympäröi muuri, jossa oli 3 porttia. Jotenkin meni ohi kaupunginmuseossa, vaikka ainakin 1600-luvun pienoismalli sisälsi nämä yksityiskohdat. Alkuperäinen vallihauta on katkaistu rautatien tähden eli vaikka kadut ovat paikallaan on ympäristön historiassa hahmotettavaa.

Ei kommentteja: