Kävin Vasa-museon siinä määrin intensiivisesti läpi joitakin vuosia sitten, etten olisi sinne palannut ellen olisi verkkosivuilta huomannut vaihtuvaa näyttelyä, johon australialainen lego-taiteilija on rakentanut malleja useista historiallisista hylyistä. Hyvä, että huomasin, sillä lippu aikaslottiin piti ostaa etukäteen.
Näyttely osoittautui erinomaiseksi katsaukseksi meriarkeologiaan ja oli kiinnostava myös historian esityksenä, sillä legot mahdollistivat visuaalisuuden, joka ei voinut olla niin realistinen, että sen mieltäisi aidoksi, mutta, joka välitti kolmiulotteista tietoa enemmän kuin sitä pystyi vastaanottamaan. Erityisen rikas oli näyttelyn aloittanut hylky, josta oli rakennettu sekä malli löydöistä että lähtöpaikan tunnelmasta
Kronologisesti kulkeneen näyttelyn ensimmäiset hylyt Ulu Burun (1300-luku eaa) ja Shinan (1323), keskittyivät siihen, mitä hylkyjen lasti voi kertoa ajasta ja toiminnasta. Ulu Burunin vieressä sai kokeilla tavaroiden ja alkuperien yhdistämistä Välimeren itäpuolen kartalla enkä onnistunut kakkosyrityksellänikään. Aasialaisen Shinanin kohdalla esillä olivat nauhaan pujotetut kolikot ja go-peli merimiesarkun kannessa.
Seuraavana oli vuorossa Vasa-laiva, jonka epästabiliteettia demonstroitiin mahdollisuudella kiepauttaa koko malli ympäri. Oli rakennettu myös Vasan nostosta erillinen malli, josta en huomannut ottaa kuvaa.
Vuonna 1629 uponnut Batavia oli näyttelyn tähti, sillä hylky on nykyisen Australian halussa. Tässä kohtaa esiteltiin kuvaustekniikoiden kehitystä varhaisista painokuvista filmikameroiden rajoitettuihin ruutuihin ja vanhoista kuvista tehtyihin 3D-malleihin, joiden avulla tutkimusta voidaan tehdä etäältä. Lisäksi kerrottiin hylystä pienelle saarelle pelastautuneiden hautausmaan parinkymmenen ruumiin isotooppitutkimuksista, joiden mukaan miehistö oli laajalta alueelta. Joku Ruotsistakin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti