Kyseessä olisi hyvin voinut olla isohkon kirjakasan tenttiminen, mikä viimeisen vuosikymmenen tenttimenestykseni perusteella olisi ollut toivoton urakka. Joten muistaakseni oli varsin iloinen, kun suoritukseksi määrättiin esseet, joita lopulta oli neljä. Mutta ei niidenkään kirjoittaminen ollut helppoa eikä hauskaa.
Kuvan professori ei esitä tekstissä mainittua virkaveljeään. Rudolf Koivu, Tuulispää 8/1928 |
Mutta. Kirjoittaa sitten tällä (ja muulla heikohkolla) pohjalla "ainoana suorittajana" Suomen hissan proffalle esseetä historiantutkimuksen prosessista? Kun tietää, että itse ei hallitse alan hiljaista tietoa, ja tietää, että proffa tuntee sen lisäksi myös kaiken kirjallisuuden, jota voi kuvitella käyttävänsä. (Ja tietenkin vielä muuta, jota sain sittemmin lukusuosituksina.) Aivan loistava tilaisuus tuhota syntynyt mielikuva jonkinlaisesta osaamisesta.
Historiantutkimuksen prosessi oli sentään aiheena kohtuullisen selkeästi rajattu ja sekä kirjallisuudesta että käytännöstä tuttu. Viimeisen esseen puolestaan piti käsitellä 1700-lukua. Tiedonvälitykseen ja Ruotsiin rajatenkin luettavaa olisi ollut loputtomiin ja jälleen tiesin proffan tuntevan alueen niin hyvin, että aukot ja virhepäätelmät eivät jäisi huomaamatta. Jos olisin taipuvainen perfektionismiin, en olisi esseetä koskaan palauttanutkaan.
Olennaisinta ei kuitenkaan ole kasvojen säilyttäminen tai oppineisuuden osoittaminen vaan oppiminen. Kirjallisuudesta luettu muodostuu opittavissa olevaksi kokonaisuudeksi vain työstämällä siitä sellaisen. Vasta kirjoittaessa huomaa, mitä tietoja puuttuu, tai mitä on esitetty ristiriitaisesti. Eli mitä ymmärtää. (Totisesti toivoisin, että minulle olisi kouluvuosina neuvottu Feynmanin oppimistekniikka, jonka jonkinlaista soveltamista sekä omakustanteiden väsääminen että bloginpito on usein ollut.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti