Joskus keväällä olin KA:ssa käydessä selaillut nätisti kirjoitettuja hakemistoja Laguksen kokoelman kuninkaallisiin kirjeisiin ja ilahtunut Olof Ångermanin nimen löytämisestä. Mutta uusiin asioihin tarttuminen vaatii minulta edelleenkin ylenmääräisen pitkän kypsyttelyajan, joten vasta nyt lomaviikolla otin kokoelmasta parempaa selvää. Lukemalla varsinaisen luettelon (jonka numeron löysin Vakasta) ja kiusaamalla päivystäjää puuttuvista hakemistoista.
Puuttuvat hakemistot olivat samaisilla mikrofilmeillä kuin kyseiset kuninkaalliset kirjeet. Jotka olivat ihan sitä itseään, 1500-luvun käsialaa, josta en saanut mitään tolkkua, nipin napin erotin Ollin nimen. Varsinaisen kokoelman puolelta löytyi puhtaaksikirjoitettuja (eli kopioituja) kirjeitä, osaan oli käytetty selvästi lapsityövoimaa. Apuviivoin ja selkein kirjaimin kirjoitettuja tekstejä olisi ollut ilo lukea, muttei niissä Ångermania - tietenkään - näkynyt. OÅ oli niillä pikakirjoitetuilla lappusilla, joissa osa sanoista oli korvattu alkukirjaimilla...
Laguksen kokoelmassa myös sukuselvityksiä, joista useimmat kuitenkin keskittyivät aatelissukuihin tai olivat muuten annittomia. Ja eiköhän nämä ole kokoelman avauksen (1909) jälkeen ehditty hyödyntää?
Verrattuna heraldiikkaan hurahtaneen tuttavani löytöihin Laguksen vaakunat eivät myöskään tehneet suurta vaikutusta. A) jätkä ei osannut piirtää paljoa paremmin kuin minä ja B) oli tuskin vaivautunut merkitsemään minkä seurakunnan kirkosta vaakunat olivat löytyneet, ei puhettakaan tarkemmasta kontekstista. Ettei vaan olisi kopionut muitten piirroskokoelmista?
Eli en osaa sanoa alla olevista mitään muuta kuin, että oikeassa reunassa on kiistatta Paavali Juustenin elämänmyönteinen vaakuna, jonka hän valitsi palattuaan Iivana Julman käsittelystä.
5 kommenttia:
Siis onko kuvan alaosan vaakunoita todella voitu käyttää?
Heippa,
etsipä käsiisi Jan Ranecken "Svenska Medeltidsvapen" - sieltä saattaa löytyä ratkaisu vaakunaongelmaan :-)
@Ruukinmatruuna: En ajatellut tehdä näistä itselleni ongelmaa, kunhan tuli kuvitusta arkistojaaritukseen. @Kari: Jos Lagukseen luottaa niin ovat olleet kirkossa esillä. Aika outoja oli vielä Riddarholmenin kirkonkin seinillä pari viikkoa sitten.
Heippa,
tuo vasemmalla ylhäällä muistuttaa oudolla tavalla Hunyadin vaakunaa Unkarista. Sen vieressä on todennäköisesti Djäkn - vihreällä pohjalla hopeinen polvistunut kerubi.
Yksitysviestissä minulle kerrottiin, että nämä Laguksen tuotokset ovat enemmän kuin todennäköisesti kopioitu 1600-luvun lopussa kootuista tiedoista. Samoista on olemassa Hausenin editio vuodelta 1887. Ainakaan vedenneidon sukua ei ole tunnistettu, vaakuna on ollut Helsingin pitäjän kirkossa.
Lähetä kommentti