Helsingin kaupunginmuseo, CC BY 4.0 |
Suurin osa Yleisestä näyttelystä otetuista tai ainakin säilyneistä valokuvista on attribuoitu Charles Riisille. Valokuvataiteen museon Kuka kuvasi -matrikkelin mukaan Riisin valokuvaamossa työskenteli vuonna 1876 myös Daniel Nyblin, mutta kuviin merkittiin tavanomaisesti vain liikkeen nimi.
Wikipedia tietää kertoa, että Kööpenhaminassa vuonna 1837 syntynyt Charles Riis "saapui Suomeen parturioppilaana ja välskärinä 1857 ja asettui ensin vuodeksi Turkuun. Turusta Riis muutti Poriin, jossa hoiti omaa parturiliikettä vuoteen 1863 asti." Riis muutti Helsinkiin heinäkuussa 1871 ja perusti valokuvaamon, joka toimi osoitteessa Kluuvikatu 3.
Yleinen näyttely oli selvä markkinarako, sillä Helsinkiin tulleet tietenkin mielellään ostivat matkamuistoksi tallenteen näkemästään. Viimeistään heinäkuun lopulla Riis mainosti myyvänsä valokuvia näyttelystä (HD 23.7.1876) Kuitenkin vain yhdessä näyttelyselostuksessa huomasin maininnan siitä, ettäNäyttelyyn on vaan kaksi Helsingin valokuvaajaa lähettänyt näytteitä. C. Riis'in näytteille panemat kuvat ovat hyvin etevää laatua, ja erittäin huomiota ansaitsevat hänen kuvauksensa näyttelystä, joita hyvin sopii ostaa muistoksi käynnistä siellä. Muotokuvien seassa huomaamme taulun, joka näyttää meille koko maamme nykyisen hallituskunnan.(US 13.9.1876)
Ehkä kävijät ostivat myös laitteen, jolla kuviin sai kolmannen ulottuvuuden tunnun. Selvittelin marraskuussa 2019 museotutkijan esityksen innoittamana 1890-luvulla Suomessa kuvattua stereokuvasettiä. Tuolloin kirjoittamastani voi saada kuvan, että kysyys oli uutuudesta, mutta näin ei ollut. Sanahaulla stereoskop digitoidut sanomalehdet kertovat, että laitetta selitettiin jo vuonna 1852 (FAT 19.3.1852). Kaksi vuotta myöhemmin kiertävä optikko kauppasi katselulaitetta ja kuvia Turussa (ÅT 17.2.,1854). Toisinaan kiertelijät näyttivät kuvia maksusta (esim. ÅU 12.9.1863).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti