- "Porträtt af en finsk kvinna. (sign. 'L M-e I --- 1816 = [?]. Lemoine)"
- "Porträtt af okänd finsk dam, iklädd hvit prickig klädning. Sign. L M-e MXL.1816. Med fast glas."
- "Damporträtt, midjebild i profil, vit empireklänning, uppsatt hår."
ja toinen maalaus maisemasta, jossa on uurna ja hautakivi
- 'Hennes fantasigraf, målade 1816, förmodligen af fransmannen Maine under hans resor i norden.'
- Troligen baksida till a. Framställer en grafvård med urna, omgifven med popplar. Å vården en med hår belagd infattning hvarå läses '..EONORE." Med löst glas."
- Landskap med gravsten och urna mellan flankerande träd.
Vuosi 1816 tuntuu ainakin varmalta ajoitukselta. Valmistajaksi on erilliseen kenttään kirjoitettu "Lemoine, Marie Victoire", mutta toisaalla taiteilijaksi identifioitu "Erik Vilhelm Le Moine" museon saaman kommentin perusteella. Vähintäänkin sekavaa. Nordiska Museetin kokoelmaan kuuluu muitakin miniatyyrejä (tämä, tämä, tämä, tämä), joiden valmistajaksi on merkitty Marie Victoire, mutta kolmeen on jätetty ulkopuolisen kommentti Erikistä jo vuosia sitten ilman että se olisi nostettu vastaavalla tavalla esiin.
Ainakin Erik Vilhelm Le Moine oli taiteilija, joka oli Suomessa vuonna 1816. Suomenkielinen Wikipedia kutsuu häntä ruotsalais-suomalaiseksi, mutta Ruotsissa syntyneen ja kuolleen miehen oleskelu ja työskentely Turussa ja Helsingissä on tuskin kansallista identiteettiänsä muokannut? Finnan kautta hakien miehen tuotannosta tallessa ja tiedossa
- naisesta miniatyyrimuotokuva, jonka taakse on kirjoitettu "Justina Aminoff född 1767 (?) - gift med Lagman Malm". Ilmeisesti naiselle annetun syntymävuoden perusteella ajoitus on annettu muodossa "1790-luvun loppu?" Verkosta löytyy Justinalle toinenkin ehdotettu syntymävuosi, mutta heittoa ei ole paljon. Kuollut hän on vuonna 1830, joten sitä ennen kuva on maalattu.
- miehestä miniatyyrimuotokuva, joka on ajoittamaton, mutta asu tunnistettu vuonna 1808 käyttöön otetuksi suomalaisen tykistörykmentin luutnantin univormuksi
- miehestä miniatyyrimuotokuva, jossa on signeerauksen yhteydessä vuosiluku 1813. Adeleide Brandtin äidin isän isä?
- miehestä miniatyyrimuotokuva, jossa on signeerauksen yhteydessä vuosiluku 1814. Monogrammin C. A. C kautta yhdistetty Jyväskylän postimestariin C. A. Carlborg? Digitoitu kokoelmakortti ei selvennä asiaa.
- naisesta miniatyyrimuotokuva, jossa on signeerauksen yhteydessä vuosiluku 1816. Monogrammi LJCL yhdistetty Louise Constance Lampaan (o.s. Weckman)
- Näköala (Helsingin) Tähtitorninmäeltä pohjoiseen 1816. Jostain syystä tästä puuttuu teoskuva kokonaan. Jos joskus saataisiin korkean resoluution digikuva, voisi kiinnostaa. Heikkona korvikkeena digitoitu painokuva Folkkalender 7/1917:stä
- Helsinki Sörnäisistä nähtynä 1817
- naisesta miniatyyrimuotokuva, jossa on signeerauksen yhteydessä vuosiluku 1817. Finnassa näkyvistä tiedoista ei käy ilmi miten kohteeksi tunnistettu "Augusta Aminoff n. vapaaherratar Rotkirch; (1785-1846)"
- Porvoon hiippakunnan piispa Magnus Jakob Alopaeuksen muotokuva. Museovirastolla on maalauksesta vain mv-valokuva, joten ei ole selvää, onko vuosiluku 1817 itse maalauksessa merkittynä.
- Painokuva Turusta ajoituksella 1820-23 (tässä ja tässä) on sama kuin 1830-luvulle ajoitettu Åbo : dessinée d'après nature & lith. Ajoitus 1820-33 ei voi viitata koko arkin valmiiksi painamiseen, sillä siinä on tekstiä Turun palosta.
- naisesta miniatyyrimuotokuva, joka kokoelmakortin mukaan Agatha Törnroth (o.s. Taxell). Ilmeisesti tämän elinvuosien perusteella ajoitettu noin vuoteen 1820
- Lehmo; Näkymä Yli-Lemun kartanon mailta, signeerauksen yhteydessä vuosiluku 1821
- miehestä miniatyyrimuotokuva signeerauksen yhteydessä vuosiluku 1821
- naisesta miniatyyrimuotokuva signeerauksen yhteydessä vuosiluku 1823. Myöhäinen testamenttilahjoitus, joten ei syytä epäillä digitoidun kokoelmakortin tietoa kuvattavasta: Carin Tulindberg (o.s. Kijk) (1800-1833)
- Helsinki Sörnäisistä nähtynä; maalaus, Helsingin kaupunginmuseon mukaan vuodelta 1824, mikä voi perustua rakenteilla olleeseen Engelin keskustaan.
- miehestä miniatyyrimuotokuva, josta on epäselvää mihin perustuu ajoitus 1837–1839 ja tunnistus Lars Henrik Törnroth. Huom! vaimonsa kuva yllä ajoitettu vuoteen 1820. (Museovirasto on luetteloinut myös mv-valokuvan työstä)
- Katarina Elisabeth Solitanderin (o.s. Borgström) muotokuva, josta on jäljellä Adolf Hårdin jäljennös , jos tulkitsen oikein
- miehestä miniatyyrimuotokuva, jonka kuvailutiedoissa ei ole mainittu signeerausta, jonka yhteydessä todennäköisesti annettu ajoitus 1831
- naisesta miniatyyrimuotokuva, jonka kuvailutiedoissa ei ole mainittu signeerausta, jonka yhteydessä todennäköisesti annettu ajoitus 1832
- miehestä miniatyyrimuotokuva ajoittamaton ja kuvailutiedoista ei käy ilmi miten tunnistettu Eric Sjöbergiksi,
- miehestä miniatyyrimuotokuva, jonka kuvailutiedoissa ei ole mainittu signeerausta, jonka yhteydessä todennäköisesti annettu ajoitus 1832
- pojasta miniatyyrimuotokuva jonka kuvailutiedoissa ei ole mainittu signeerausta, jonka yhteydessä todennäköisesti annettu ajoitus 1832
- naisesta miniatyyrimuotokuva, jossa on signeerauksen yhteydessä vuosiluku 1832. Digitoidusta kokoelmakortista ei käy ilmi mihin perustuu tunnistus Albertina Fredrika Stålström (o.s. Idman)
Wikipedian mukaan Le Moine lähti ennen Turun paloa Ruotsiin, mutta aika moni mahdollisesti Suomeen liittyvä työ on ajoitettu myöhemmäksi. Sanomalehdet eivät ajoituksia selvennä, paitsi tulon osalta, sillä Le Moine ilmoitti Åbo Allmänna Tidningissä 6.7.1813 Turkuun tulostaan ja osoitteestaan kaupungissa. (Unohdin kirjastossa käydessä tarkistaa Freckellin Offentliga nöjet. Muukin painettu kirjallisuus voi sisältää verkkoa oikeampaa tietoa.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti