perjantai 12. maaliskuuta 2021

Kuvanveistäjän tuella teatteriin

Kirjanpainajan poika Adolf Lindfors (s. 18.5.1857) oli vuoden ikäinen kun perheensä muutti Porvoosta Helsinkiin. MLL:n julkaisussa Uutta kylvöä 1922 hän ei kuvaa kotiolojaan vaan kertoo urasuunnitelmistaan 12-vuotiaana.
...päätin oppia valokuvaajaksi herra Hofferin johdolla, jolla oli hyvin arvossapidetty atelieri Heikinkatu 6:ssa. Ennen kaikkea siellä kävi taiteilijoita ja näyttelijöitä.
Eräänä päivänä tuli kuvanveistäjä Sjöstrand käymään Hofferilla. Vieras sai päähänpiston, että hänen piti oppia valokuvaamaan. Kun ei herra eikä rouva Hoffer tahtonut istua hänen kokeilujensa esineenä, sai minun vähäpätöisyyteni sen kunnian. Muutamien päivien kuluttua oli taideteos valmis, ja minä sain lahjaksi kolme kuvaa, joista on jäljellä lämä ainoa, jonka siis pyynnöstänne annan »Uutta Kylvöä»-lehden käytettäväksi.
Samassa tilaisuudessa, jolloin otin vastaan ne kolme valokuvaa, oli myöskin taidemaalari Becker saapuvilla. Hän läksytti leikillisin sanoin Sjöstrandia siitä, ettei tämä ollut saanut kuvaa paremmin onnistumaan. »Minä maalaan pojan, niin saat nähdä, miltä muotokuvan tulee näyttää», sanoi Becker, joka samalla teki minun kanssani sopimuksen, että minä klo 7 ja 9 välillä illalla saapuisin hänen atelieriinsa Kemiallisen laboratorion taloon Nikolainkadun varrella. 
Siellä minä seisoin useita iltoja perätysten mallina »Sotilaspoikaa» varten.

Kansallisgalleria
Sjöstrand kävi tarkistamassa työn edistymistä. "Hän innoitti meitä molempia toistuvasti laulamalla »Mun isän’ oli sotamies» ja marssimalla sotilastahdissa edestakaisin atelierissa. Meillä oli kaikilla kolmella hyvin hauskaa."

Adolf von Beckerin Sotilaspoika oli keväällä 1878 esillä J. L. Runebergin muistojuhlassa, mutta kuvaa siitä en ole löytänyt (US 6.5.1878). Oheinen omakuvansa on ajoitettu 1860-luvulle, joten tämän näköisen miehen mallina Adolf seisoi. Kokemus oli käänteentekevä elämässään, sillä ateljeevierailullaan Sjöstrand tuli 

siihen lopputulokseen, että »tuon pojan pitää päästä teatteriin».
Se ei käy niin yksinkertaisesti, väitti Becker.
- Ole sinä levollinen, vastasi Sjöstrand. Kun minä olen saanut jotakin päähäni, vien minä sen läpi.
Carl Eneas Sjöstrand 1860-luvulla
Sjöstrandin mielestä Adolf olisi sopinut sotilaspojaksi näytelmään Sotavanhuksen joulu, mutta rooli annettiin Fanny Grahnille. Sjöstrandin tuki jatkui ja kun Adolf aikanaan sai paikan Ruotsalaisessa teatterissa "Sjöstrand oli hyvin
tyytyväinen ja korkeimman omakätisesti suoritti kasvojeni maalaamisen. Suoritettavaan osaan kuului, että minun piti olla hieman hiprakassa, mitä seikkaa Sjöstrand korosti punaisilla täplillä otsassa."

Wikipedian mukaan Adolf Lindforsin kausi Ruotsalaisessa teatterissa alkoi vuonna 1873, joten häntä maskeerannut Sjöstrand oli kymmenisen vuotta vanhempi kuin valokuvassaan.

Ei kommentteja: