Viime viikonlopun Tallinna-raportista hyppäsin Kumun yli. En suinkaan siksi, ettei siitä olisi ollut sanottavaa. Erityisesti pidin näyttelystä Lukutaito – lukutaidottomuus. Tallinnan XVI grafiikan triennaali, joka on esillä vielä pari viikkoa. Osa teoksista ei auennut seinäkylttejäkään lukemalla, mutta osa kolahti perille.
Toril Johanssen oli tehnyt aikasarjoja sanojen esiintymisestä tietyissä julkaisuissa. Samaa tekstikaivelua tekevät "digitaaliset humanistitkin", mutta tällä kertaa tämä on taidetta.
Virossa kauneus on naistenlehtien mukaan vaaleissa hiuksissa. Liina Siib kommentoi tätä maalaamalla ihanteeseen sopivien naisten kasvoille brasilialaisen heimon kasvomerkkejä, joiden koodit eivät meille avaudu. Seinäkylttiä lainaten taiteilija herätti kysymyksiä kulttuurin säilyttämisestä, muuttumisesta ja unohtamisesta ja lukutaidottomuuden suhteellisuudesta.
Oliver Lass on kartoittanut utopisten ajatusten syntyhistoriaa. Tutun tekstin sijaan hän esittää tuloksensa kaaviona, jonka informaatiotiheys on huomattavan suuri.
Historian perusopintoja suorittaessani löysin sivuston, jossa oli hieman
yksinkertaisempia vaikutuskaavioita, joista oli ymmärtämiselle aitoa
hyötyä. Ovatko historiantutkijat tarpeeksi avoimia vaihtoehtoisille
(epätieteellisillekin) esitystavoille? Olenko minä?
Innovatiivisuudessa tarvitaan kuitenkin rajoja, niin analyysin kuin esityksenkin kanssa. Andres Talin teos koostui englanninkielisestä Raamatun tekstistä, josta oli vahvennettu sana Jumala. Kertooko kuvio jostain vai ei?
Kuljin toki läpi myös perusnäyttelyn. Edelliseltä eli ensimmäiseltä käynniltä kuutisen vuotta sitten oli jäänyt parhaiten mieleen "ne päät". Tälläkin kertaa Villu Jaanisoon installaatio miellytti. Voiko missään muualla olla "todellisemmin" menneisyyden moninaisten ihmisten keskellä?
Viikonloppuni sai hienon lopun, kun satamaan mennessä poikkesin Viron nykytaiteen museossa. Sen näyttelyssä oli Jass Kaselaanin installaatio, jossa oli myös päitä pylväiden päässä. Niiden mallina olivat olleet kaduilta löytyneet nuken päät, jotka ovat sekä inhimillisiä että geneerisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti