

Lavery viittasi myös tekstiin (tutkimukseen?), jossa oli todettu Ruotsin kirkon olleen liian nuori ja yksinkertainen vaatiakseen varsinaista uskonpuhdistusta. Hanna Pirinen puolestaan totesi, että saksalaisesta näkökulmasta tanskalainen kirkko on tänäpäivänäkin katolisen oloinen. Senkin puhdistus jäänyt puolitiehen. Vastauksena yleisökysymykseen Pirisen sanoi, että "luterilaisuudesta" kirjoitetaan Ruotsissa vasta Upsalan päätöksen jälkeen eli puhdas oppi ei ollut pääasia?
Laveryn ja Pirisen välissä puhui Markus Hiekkanen, joka toi esille sen, että kivikirkoissamme katoliset koristukset, eli maalaukset ja alttarikaapit olivat käytössä uskonpuhdistuksen läpi ja 1700-luvulle asti. Alttarien osalta päätelmä perustui korvaavien installaatioiden hankkimisajankohtiin. Ovelaa.
Hiekkasen kaavioista oli selvää, että rakentaminen loppui kuin seinään 1550-luvulla. Tätä kuvittamassa oli Kokemäen sakaristo (!). Yleisökysymykseen siitä, mikä aloitti Suomen kivikirkkojen rakennusbuumin 1430-luvulla ei ollut selvää vastausta. Monin eri kriteerein oli hyvät ajat.
Lounaalta palatessa kysyin paikallisilta järjestäjiltä luentosalin vitriinissä olevasta lankusta. Petri Karonen ystävällisesti selitti Mauno Jokipiin 1960-luvun lopussa tuoneen Uppsalasta perinteen, jossa väittelijä lyö teesinsä naulalla "seinään". Ilmeisesti tuorein laitoksen väitöskirja yhdestä naulasta roikkuikin.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti