lauantai 2. joulukuuta 2017

Marraskuuta

15.11.
  • Tämän iltaisen yleisöluennon pitäjän olin viimeksi nähnyt Haikossa kylpytakissa. Tuli jatkuvasti mieleen. [Tilaisuudesta ei ole blogitekstiä.]
16.11.
19.11.
  • Näköjään montaa on harmittanut, kun sata tuhatta (vai kaksi) teki jotain harmitonta huvikseen ja sitten siitä kerrottiin tv-uutisissa. Sillä eihän tänne tultu hauskaa pitämään. #Suomi100 [Länsimetro
20.11.
21.11.
  • Julkinen esiintyminen, kun ei ole viikkoihin puhunut juuri kenenkään kanssa. Ans kattoo. Onneksi Suomessa eli tuskin tulee palautetta muuten kuin selän takana.
22.11.
  • Aina jotain. Raija Oraselta on pudonnut Marko Hakasen väitöskirjan nimestä alkupuoli ja vaihtunut kirjoittaja Onnelaksi.
24.11.
  • Kuvassa mukana.
25.11.
  • Kirosanat raikaa, kun yritän avata vanhentuneita kirjanmerkkejä. Onko kukaan kertonut @Museovirasto lle PYSYVISTÄ tunnisteista? Tai verkkosivujen nimeämisestä?!
  • Vanhentuneet osoitteet kun "avautuvat" tähän "tiedotteeseen". [Sain vanhan osoitteet konvertoitua pienellä mietinnällä ja askartelulla. Mutta saman olisi voinut uudelleenohjaussivu tehdä automaattisesti!]
27.11.

Huutokauppoja Tukholmassa

Sanomalehtien ihanuuteen lähteenä kuuluu se, että ne kertovat siitä, miten asioita oikeasti tehtiin. Mutta voivat samalla herättää lisää kysymyksiä. Kun "Bancohusetissa" Tukholmassa huutokaupattiin suomalaisia tiloja, kuka niitä oli ostamassa? Lähtikö joku Suomesta tätä varten pääkaupunkiin? Oliko siellä asiamiehiä, jotka ottivat toimeksiantoja kirjeitse? Asiamiehiä, jotka ostivat tilat ja myivät ne eteenpäin?

Kysymyksiä herättivät sanomalehdessä Posttidningar ainakin 19.8.1771 ja 24.10.1771 julkaistu ilmoitus 30.10. pidettävästä huutokaupasta. Myytävänä olivat pankille panttina jääneet tilat Uudeltakirkolta (Kalanti). Männäisten masuuni, sahamylly, lukuisia tiloja. Kyseessä taitaa olla yksittäisen säätyläisen talousongelma. Wikipedia-sivua vilaisten mahdollisesti ruukin perustajan Anders Backmanssonin (aat. Nordencrantz).


Tammelan Jokioinen on vastaavissa ilmoituksissa  sanomalehdessä Posttidningar 14.3.1771 ja 25.3.1771 sekä uudelleen 28.1.1773 ja 15.3.1773. Leike viimeksi mainitusta.


Kolmantena esimerkkinä säterirustholli Asikkalasta. Ilmoitus sanomalehdessä Posttidningar 24.9.1789.

Kyseessä ovat siis olleet säätyläisten omaisuuden pakkohuutokaupat. Näistä ovat olleet kiinnostuneita varmaan muutkin kuin mahdolliset ostajat. "Kukas sen Jyrängön omistaakaan? Ai, ai, hänenhän tulevaisuus näytti pari vuotta sitten niin lupaavalta. Meni naimisiin sen tädin kummiltytön kanssa, minkäs niminen hän nyt taas olikaan..."

perjantai 1. joulukuuta 2017

Sisarukset pitkin Eurooppaa


Tämä ilmoitus Posttidningarissa 11.3.1816 sivuaa Suomea vain vähän, mutta kertoo taas yhdestä sisarussarjasta, jonka tiet ovat eronneet ja viestintä katkennut.

Åmålissa asunut Anna Brita Tegelman kuulutti vanhemmilta saadun perinnön takiaveljiään. Näistä Petter oli 8 tai 9 yhdeksän vuotta aiemmin ollut korpraali Tukholman (kaupungin?) kaartissa. Yhtä vanha tieto oli veljestä Eric Jacob, joka oli tuolloin ollut kaivertaja Pariisissa!

Kolmanteen veljeen Anna Brita oli pitänyt yhteyttä kirjeitse muutaman vuoden ajan, mutta ei ollut kuullut tästä nyt viiteen vuoteen. Lars Gustaf oli viimeisen kirjeensä lähettäessään Vaasassa kirjansitojan kisällinä. Juuri Suomen sodan jälkeen vai sen aikana?

Rippikirjasta 1807-1813 Lars Gustafia ei löydy kirjansitoja Hedmanin sivulta. 51-vuotiaan Anna Brita Tegelmanin kuolemasta kertoi Post- och Inrikes tidningar 12.3.1830.

torstai 30. marraskuuta 2017

Kirkkoherran hyvyys


Yllä Rymättylän kirkko Armas Lindgrenin piirtämänä lehdestä Ateneum 9-11/1901. Rymättylän kirkkoherra Erik Wallenius kuoli 29.2. 1772. Sanomalehdessä Dagligt Allehanda julkaistiin 29.8.1772 teksti hänen elämästään. Mahdollisesti se on ollut osa lesken ylimääräisen armovuoden hakemusta, johon lopussa viitataan.

Kirkkoherraa kehuttiin siitä, että hän oli huolehtinut äidistään ja sisarestaan - tätä ei siis nähty itsestäänselvyytenä?
Oaktad den ringa lön han hade wid Regementet, och den fattigdom som honom tryckte, tog han icke destomindre år 1742 så wäl sin blinda och fattiga Moder, Änke-Probstinnan Wallenia född Loschöld, som och sin ena Syster Sal. Kyrkoherden Burmans Änka til sig, födde, klädde och skötte dem; den förstnämde i 22 år till des hon dog, och den sistnämnde icke allena til sin döde-dag, som war den 29 Febr. innewarande år, utan för at icke efter sin död låta hänne i elände förgås, har han gjordt hänne til lika Arftagerska med sin efterlämnade kära Maka, i den lilla qwarlåtenskap som efter honom fants, icke stigande til mer än 3020 Daler K:mt. [...] tog sin andra Syster Capellan Petrelii Änka til sig som njöt hans understöd i några år
Walleniuksen isä kuoli vuonna 1735 ja sisaren aviomies jo 1732. Kuka heitä "ruokki, puki ja hoiti" ennen kuin Wallenius otti vastuun vuonna 1742? Toisen sisaren ensimmäinen aviomies kuoli 1731 ja hän meni uudelleen naimisiin vasta 1739.

No, kirkkoherran hyvyys ulottui toki perheen ulkopuolellekin. Tekstin mukaan hän oli isän ja holhoojan asemassa pitäjän köyhille ja isättömille lapsille.
han har warit Fader och Förmyndare för en del af Socknens fattiga och faderslösa barn, tagit dem till sig, upfostradt, födt och klädt dem m. m., som wore widlyftigt at anföra.

keskiviikko 29. marraskuuta 2017

Helsingissä syntynyt englantilainen

Eilen FB:n sukututkimuspalstalla etsittiin kastetta naiselle, jonka sukunimestä kysyjällä oli epävarmuutta. Etunimet "Tony Paula Odelma" olivat siinä määrin oudot, että kokeilin sanomalehtien antia ja eksyin sitten veljensä matrikkelitietoihin (yhteys Kokemäelle!) sekä perehtymään isänsä elämään, josta en lehtien ulkopuolelta löytänyt juuri verkkolähteitä.

Suomen Kuvalehdessä 36/1917 Edward Hallin  60. syntymäpäivän johdosta julkaistun kuvan teksti kertoo syntymäpäiväkseen 31.8.1857. Mercatorissa 7-8/1911 hänen sanotaan olevan "an Englishman born in Helsingfors in 1857" eli Helsingissä syntynyt englantilainen. Kasteensa löytyy näin yksinkertaisesti ja merkinnän mukaan vanhempansa ovat kauppakonttoristi William Rudolf Hall ja vaimonsa Alexandrina Zelie Cornetz. Pojan syntymän aikaan William Rudolf Hall tarjosi englannin opetusta Korkeavuorenkadulla (Helsingfors Tidningar 8.4.1857)

Edward Hall ei ollut ainoastaan "etnisesti" englantilainen vaan myös vielä vuoden 1885 alkaessa Englannin kuningattaren alamainen. Tämä käy ilmi vihkitodistuksesta, joka tietenkin myös kertoo avioliiton ajankohdan ja morsiamensa nimen: Anna Amalia Matilda Almberg. (Kiitokset Digihakemistoon yksityiskohtaista työtä tehneelle!)

Ennen avioliittoaan Hall oli pyörittänyt toimistoa Helsingissä ja ilmoituksensa perusteella hänellä oli kattava kielitaito.

Vuoden 1882 loppuun mennessä Hall oli muuttanut Joensuuhun, mikä selittää tutustumisen joensuulaiseen Almbergiin. Karjalattaressa 22.2.1887 julkaistun ilmoituksen mukaan Hall ansaitsi elantoa ainakin saksalaisen siemenkaupan asiamiehenä.

Ilmoitus Suomalaisessa Wirallisessa Lehdessä 6.10.1887 paljastaa, että alussa linkittämäni matrikkelitiedot johtivat jossain määrin harhaan. Edward Hall ilmoitti tuolloin, että "Pojan Iwar Oskar Rafael Almbergin kasvatusisänä ja laillisena holhojana saan tämän kautta ilmoittaa, että mainitun pojan nimi tästälähin on Iwor Raphael Hall." Valitettavasti Turun kastetut vuodelta 1879 eivät ole verkossa, joten jää epäselväksi oliko äitinsä esimerkiksi Hallin vaimo. (Lisäys 29.11.2017 11:40. Sain FB:ssä ystävällisen huomautuksen, että Turun kasteet ovat nähtävissä SSHY:n jäsenpuolella. Kastemerkinnän ja kommentoijan linkittämän rippikirjan 1877-1888 sivun 67 (3.9.1) perusteella Ivar oli Hallin myöhemmän vaimon (joka käytti myös nimeä Silander) avioton lapsi. Tämä Turussa syntynyt Anna Amalia Matilda sai muuttokirjan Joensuuhun 5.11.1883, mutta sen rippikirjasta en häntä onnistunut löytämään.)

Edward Hallin tyttäreksi Ylioppilasmatrikkelissa (pdf) ilmoitettu Tony Paula Odelma on saman lähteen mukaan syntynyt Helsingissä 13.4.1882 eli hänkään ei ole Hallin ja Almbergin avioliitosta, vaikka esimerkiksi oman avioliittonsa yhteydessä Edward ja Anna mainitaan sanomalehdissä vanhemmikseen (esim. Savotar 31.3.1910). En ole kasvattilapsiin aiemmin törmännyt, tämä oli opettavaista.

Karjalattaressa 3.10.1890 Edward Hall ilmoittaa myytäväksi talonsa, "joka tänä vuonna on perinpohjin laitettu, edullisilla ehdoilla". Vaikuttaa muuton valmistelulta, mutta vasta ilmoituksessa 12.4.1892 kerrotaan, että Edward Hall paikkakunnalta poismuuttamisen tähden myy "parempia ja vanhempia huonekaluja sekä talouskapineita, muiden muassa topattuja salimööbeliä, vanhempi flygeli, kukkia y.m.". Lista täydentyy 22.4., jolloin myynnissä on "Yksi päivällis-servisi, kaksi kirjahyllyä, käsikärrit, pieniä pyöreitä pöytiä, divanipöytä, höyläpenkki, suksia, vaatteita y. m."

Ja kesäkuussa 1892 Hall on uudessa toimessaan Ahlströmin konttorilla, aivan toisella puolella Suomea (Björneborgs Tidning 21.6.1892). Hän ehti työskennellä 4 vuotta Antti Ahlströmin alaisena ja tämän kuoltua "vastuullaan oli juoksevat asiat, myynti ja kirjeenvaihto" (Maarit Grahn: Perheyhtiö ja paikallisuus. A. Ahlström Osakeyhtiön historian perintö Noormarkussa). Vuonna 1904
prokuristi Edward Hall, joka oli noin kahdeksan vuoden ajan vastannut yhtiön operatiivisesta johdosta, erosi yhtiön palveluksesta. Pöytäkirjojen mukaan Hall erosi vedoten terveydellisiin syihin ja levätäkseen saatuaan hoidettua loppuun tärkeimmän tehtävänsä, Antti Ahlströmin perinnön hoitamisen. Hall kuitenkin siirtyi jonkin aikaa eronsa jälkeen Karhula Osakeyhtiön palvelukseen. (Grahn)
Ainakin vuonna 1913 Hall oli Karhulan toimitusjohtaja (Dagens Tidning 6.8.1913). Olikohan Hallin työsuhteilla mitään yhteyttä siihen, että A. Ahlström Oy osti Karhulan osakekannan 1915? (Verkossa Karhulan historiasta Karhulan teollistuminen ja kuvagalleria Karhu ja tähti.) Vai menettikö hän kaupan yhteydessä tai maailmansodan myötä työpaikkansa?

Edwardin isä oli kuollut 69-vuotiaana vuonna 1900 (Wasa-Posten 1.5.1900). Edwardin äiti kuoli juuri kun digitoidut lähteet päättyvät ja kuolinilmoituksestaan selviää, että hänkin oli maahanmuuttaja, mutta Sveitsistä.

Kuolinpaikakseen ilmoitettu Rauhalan huvila lienee sijainnut niillä Vanajan pitäjän mailla, jotka Edward vaimonsa kanssa hankki vuonna 1907. Koska hän oli edelleen Britannian alamainen, kauppa vaati erityisluvan (Suomalainen Wirallinen Lehti 28.1.1907). Edward Hallin mainitaan asuneen Vanajan Idänpäässä (SWL 18.11.1914).


tiistai 28. marraskuuta 2017

Palautteesta, vastavuoroisuudesta ja tieteestä

1) Sain sunnuntaina julkaisemaani karttavinoiluun DF:n projektin työntekijältä maanantaina spostiini ystävällisen ja perustellun vastauksen. Toivottavasti en ainoastaan siksi, että olin seminaarin jälkeisessä vastaanotossa esittänyt samaiselle henkilölle näkemyksiäni palautteeseen vastaamisen tärkeydestä. Aihe, johon palaan toistuvasti eli se taitaa olla minulle tärkeä. Tai kipupiste.

2) Kun sain kutsun kokemusasiantuntijana esiintymiseen Kuva-arkistopäivillä päätin, että en tällä kertaa puhuisi palautteesta. Pidin viikko sitten tämän päätöksen, mutta ensimmäisen päivän esitysten innoittamana puhuin vastavuoroisuudesta. Siitä miten hullulta näyttää, kun kuvakokoelman haltija saa yhteisöltä kokoelmaansa rikastuttavaa tietoa ja sitten ei jaa kuvia heidän kanssaan. Toivottavasti sentään kiittävät tiedon (eli palautteen) antajaa.

3) Yllä näkyvään kuvaan (kuvaelementit Flickr Commonisista) lopetin esitykseni maaliskuussa Helsingin kaupunginmuseon henkilöstötilaisuudessa, kun edellisen kerran olin kertomassa kuva-arkiston/kokoelmaselaimen loppukäyttäjän kokemuksista. Minut (toisin kuin edelläni puhunut maksava asiakas) keskeytettiin useita kertoja ja tuntemuksekseni jäi, että viestini palautteen antoon kehoittamisesta ja sen vastaanotosta ei mennyt perille.

Yksi esimerkeistäni oli cakewalk, joka HKM:n mukaan "nähtiin Helsingissä ensimmäisen kerran Siltasaaren Circus Cinisellin esittämänä syksyllä 1904" ja alkuperäislähteiden mukaan tunnettiin muualla Suomessa jo 1903. Näköjään blogitekstissäni ei ole yhtään ajoitusta Helsingistä, mutta rohkenen silti väittää HKM:n tietoa virheelliseksi.

Mutta kyseisessä tilaisuudessa sain museon tutkimuspäällikkö Minna Sarantola-Weissilta kuulla, että kyseessä ei ole "virhe", sillä tieteen luonteeseen kuuluu, että tiedot korjaantuvat. Ilmeisesti hän tarkoitti, että minun sietäisi korjata blogitekstiäni, sillä yli puolen vuoden jälkeen museon teksti ei ole muuttunut yhtään.

4) Pauli Ohukainen julkaisi äskettäin blogitekstin Huuhaan tunnistusopas ja yksinkertaistuksena taulukon.
Sen lisäksi, että kaksi ensimmäistä riviä tiivistävät edellä esitettyä, voi tietenkin jäädä miettimään, onko blogini lähempänä tiedettä vain huuhaata.

5) Palaten alkuun ja Kokemäen Villiön koordinaatteihin, joita MV:n muinaismuistonäkymässä ihmettelin jo toukokuussa 2013. Annoin tuolloin palautetta Twitterissä ja myös sivuston omalla lomakkeella. Mutta Villiö on portaalissaan edelleen "paikallaan". Ettei tiedon "vääryys" jäisi kokemukseni ja jankutukseni varaan, kaivoin esille Maanmittaushallituksen uudistusarkiston Villiön kylän peltokartan selityksineen 1768-1768 (A41:59/1), jossa kylä on ilmiselvästi kiinni joessa, kuten kaikki muutkin Kokemäen historialliset kylät.

Voisin lähettää uudelleen viestiä Museovirastolle, mutta enpä taida viitsiä. Jos palautetta ei huomioida, sitä ei huvita toista kertaa antaa, oli asia uusi tai vanha. Kokemusasiantuntijuuteni perusteella.

Hutkimuksen paikkailua

Pääsin eilen arkistoon ja kirjastoon ratkomaan perjantaina ilmaantunutta Länna-ongelmaani. Samalla paljastui aukkoja hutkimusprosessissani.

Ensinnäkin olen käyttänyt runsaasti aikaa valitamalla yksityisesti ja eri keskusteluissa sitä, että Ruotsissa ei ole paikallishistorioita. Mutta olinko verolähteitä läpikäydessäni kiinnittänyt huomiota pitäjässä henkikirjoitettujen määrään, joka olisi kertonut pitäjästä jotain? Ehen ja vasta nyt keräsin pätkän tilastoa tilien loppuun valmiiksi lasketuista luvuista.

Tuo oli silkkaa tyhmyyttä, mutta miten olin onnistunut muodostamaan käsityksen, ettei Lännasta ollut henkikirjoja ennen vuotta 1671? Todennäköisesti tekemällä tai tulkitsemalla SVAR-haun jotenkin väärin. (Ellei digitointeja sitten ole kevään jälkeen juuri tälle alueelle satuttu lisäämään.) Ikävä juttu, sillä asettaa kyseenalaiseksi kaiken muunkin "olemattoman".

Eilen siis löysin Petter Sundin isän henkikirjasta 1650 eli voin turvallisesti väittää Petterin syntyneen Lännassa ja kasvaneen Mörtsundan tilalla.

Entä se 1500-luvun tili, josta tarkistuskierros alkoi? Ennen kuin ehdin kaivaa sitä SVARista katselin tuloksettomasti maakirjoja ja yhtäkkiä päähäni pälkähti sana LÄÄNITYS. Lähes oitis sitä seurasi "se Almqvist, jota Olof Ångermania kirjoittaessa käytin". Jätin näyttöpäätteen ja siirryin Kansallisarkiston kirjastoon.

Ja Almqvistin Den civila lokal förvaltning i Sverige 1523-1630 tosiaan kertoi, että käytännöllisesti katsoen koko Länna oli läänitetty Penningbyn haltijalle eikä tiloja täten kruunun tileihin merkitty. Tämä minun olisi pitänyt OÅ:n perusteella osata arvata, sillä Raaseporin voutikunnassa oli vastaava tilanne jonkun pitäjän kohdalla.

Tyytyväisenä "saavutuksiini" teki melkein mieli jättää tarkistamatta Kansalliskirjaston varastosta Uppland-hakuammunnalla tilaamani teokset. Mutta piankos nuo.

Ja kannatti. Ensinnäkin Birger Lundbergin Territoriell indelning och skatt i Uppland under medeltiden vahvisti tekemäni tulkinnan. Lisäksi kertoi, että Länna olisi löytynyt kokonaisena vain kahdesta voudintilistä. Näistä toisessa, vuodelta 1555, Lännassa ja sen saaristossa oli noin 89 verotalonpoikaa. Huomattavasti järkevämpi lukema kuin julkaisusarjassa Det medeltida Sverige, johon suhtaudun nyt varauksella. (Tosin pitäisi kai tarkistaa sekin, menikö joku kohta minulta ohi.)

Eikä tässä kaikki! Puhtaaksikirjoitetusta laamanninkäräjien pöytäkirjasta vuodelta 1579 löysin Mörtsundan omistusta käsittelevän jutun! Tila oli sukuoikeuksia loukaten myyty ulkopuoliselle ja saatiin nyt tuomiolla takaisin eräälle Erich Jönssonille Sääli, että hänen yhdistämisensä Sven Olssoniin on lähteiden (tai ainakin taitojeni) puitteissa mahdotonta. Jollakin miesten välisellä sukulaisuussuhteella olisin taas sata vuotta lähempänä viikinkejä. Innostuin niin, että kaivoin vihdoin esille kuvat Lännan riimukivistä.