Vastausta lähdetään hakemaan toteamalla pääkuvan 600-800 vuotta vanhojen saksien ja sormustimien muistuttavan nykyvastineitaan. Sitten kerrotaan saksia olevan kahta tyyppiä. Keritsimiin yhdistämäni malli on yhtä kappaletta ja varsinaisissa saksissa kaksi terää.
Porvareihin päästään hyppäämään, kun ymmärretään saksia tarvittavan monessa toimessa. Eli ei sen kummempaa.
"Heliga Birgitta och pilgrimsmusslan"... Edellisellä vuosisadalla käsiteltiin jo yksi pyhimysmerkki ja nyt on toinen. Vaikka nyt mukaan saadaan Pyhä Birgitta hänestä ei kerrota juuri mitään ja pyhiinvaelluksista asia menee lähes täysin päällekkäin edellisen kanssa. Eli eteenpäin.... uskon tiellä, sillä seuraavaksi kysytään, mitä Jeesuksen kuva kertoo uskosta ja kauppasuhteista keskiajalla.Jees... jotain ihan uutta minulle. Lähtöesineenä on kirkon lattian alta löytynyt rauhantaulu(*). Ainoa esinetyypin edustaja Ruotsissa, joten tuskin Suomessa on yhtään. Kuvauksen perusteella katolisessa jumalanpalveluksessa tätä kuvaa on ensin suudellut pappi alttarilla ja sitten se on kiertänyt jokaisen seurakuntalaisen suudeltavana. Pitäisikö ottaa joskus kertauskurssi keskiajan katolisen jumalanpalveluksen vaiheista?
(*) Visa Immonen on arvostellessaan Sofia Lahden väitöskirjaa käyttänyt sanaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti