Joko vanhojen käsialojen kurssimateriaaleissa on mukana 1900-luku? [Kansalliskirjaston käsikirjoituskokoelmissa Aleko Liliuksen Autograafikokoelma (F II 50)]
Tiesin mitä tilasin @NatLibFi, mutta itkun sekaisessa kiukussahan allekirjoituskeräilijöiden kokoelmia aina katsoo. [Samasta kuin edellinen]
Maksettiinko kätilölle tulojen mukaan vai oliko joku muukin laskutuskriteeri? #sote [Kyrenius, Eva: Muistiinpanoja Tampereella tapahtuneista synnytyksistä 1879-1909. DD 189 Kansalliskirjaston käsikirjoituskokoelmat. Kirsi Vainio-Korhonen ystävällisesti vastasi "Ainakin 1700-luvulla kätilöille maksettiin varallisuuden mukaan. Rikkailla oli korkeimmat taksat ja kaikkein köyhimpiä piti palvella ilmaiseksi."]
8.12.
Vinkki kouluttajille. Kirjoittajilta on ihan turha pyytää lyhyitä esittelyjä. Edes ohje "yhdestä pisteestä" ei auttanut.
Mitä opin @Tietokirjailija koulutuksessa tänään? Essee voi olla sen näköinen, että useampi lukija miettii, onko kirjoittaja ollut kännissä. [Mahdollisesti eri ryhmässä ollut Katja sai päivästä irti 10 ohjetta elämäkerturille]
Tätä hetken kuluttua @tiedekulma ärsyttävässä kakkoskerroksessa, jossa vieressä muita työskentelijöitä. Toistaiseksi ei yleisövyöryä [Aikanaan istuimet täyttyivät, sillä ilmeisesti oli rekrytoitu opiskelijoita. Eivät saaneet kovin mielenkiintoista katsausta vammaishistoriaan.]
Verrattuina muihin kohdennuksiin, Adlibriksellä on evästeet ja analyysi kohdallaan. En minä näistä mitään osta, mutta ovat ainakin aihepiiriä, joka kiinnostaa. Ja yksi on hyllyssä valmiiksi.
13.12.
Asioita, joita ei haluaisi huomata kurssin ryhmäpresispäivänä. Missään ei lue, kauanko meidän piti esiintyä. Mielikuva vartista, mutta onko se totta vai tarua? S*it. [Ajan puuttuminen oli vain yksi monista asioista, jotka kurssissa Politics of Memory and Oblivion eivät olleet kohdallaan. Varsinaisia luentoja 5 op:n kurssilla oli vain neljä, joten käytännössä kyse oli itseopiskelusta. Olisin ehkä esseen saanut aikaiseksi, mutta päätin (loppuvuoden kiireessä) jättää väliin. Onneksi päsmäröin ryhmätyöaiheeksi Aleksanteri II:n patsaan, sillä siitä sain jotain irti. Ks. Miksi meillä on Aleksanteri II:n patsas Senaatintorilla? ja Valaistu hallitusjuhla 1.3.1880]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti