lauantai 20. elokuuta 2016

Reilusti retroa

Vasa-museosta siirryin keskipäivän aikaan keskiviikkona Nordiska museetiin, jossa oli maailman hitaimman lounaslinjan lisäksi esillä m.m. näyttely Rejält retro. Se esitteli tietyistä maakunnista museokokoelmiin kerättyjä maalauskoristeltuja talonpoikaishuonekaluja eli arkkuja, seinäkaappeja ja kaappeja.

Esineiden lomassa oli erilaisia näkökulmatekstejä. Ihmeteltyäni vuosia sitä, että (käsittääkseni) Suomeen ei syntynyt yhtä vahvaa maalauskulttuuria, oli mielenkiintoista lukea, että kokoelmien kappaleet olivat vain joistakin maakunnista ja toisista ei ollut mitään. Tälle ei esitetty selitysmallia vaan todettiin aiheen kaipaavan tutkimusta.

Maalauksissa on alueellisia tyylejä, jotka eivät seuraa maakuntien tai valtakunnan rajoja. Reilusti sanotaan, ettei niitä voi yhdistää "ruotsalaisiksi". Yhdelle näytölle heijastettiin koristeaiheita, joiden alkuperää sai arvailla ennen kuin selvisi olivatko ne Ruotsista vai jostain ihan muualta.

Näyttely oli antoisa myös suhteessa viimeistelyvaiheessa olevaan krinoliiniartikkeliini, jonka kirjallisuustutkimuksessa on käynyt ilmi, että Suomessa ja Ruotsissa maaseudun kansa alkoi omaksua vaatemuotia aiempaa nopeammin 1700-luvun lopulla. Sama ajoitus on maalatuilla huonekaluilla, joiden kausi Ruotsissa jatkui 1800-luvun puoliväliin. Mutta mistä tämä tiedetään on jäänyt minulle vielä epäselväksi ja täytyy kertauslukea ennen materiaalin poislaittoa. Perukirjoja kun on useimmilta alueilta säilynyt vasta juuri 1700-luvun lopulta.

Vaatemuodin omaksuminen on ymmärrettävää, sillä säätyläisiä nähtiin toreilla ja kirkossa. Sen sijaan yksi näyttelyteksti mietiskeli miten kartanojen sisustuksen selvä vaikutus on välittynyt. Näyttelytekstit siis kertoivat paljon siitä mitä ei tiedetä, mikä oli virkistävää ja ajatuksia herätävää.

Hauska oli myös rinnastus nykyajan statushuonekaluihin kuten muotoiluklassikkoihin. Pisteessä, jossa moderniin kaappiin heijastettiin vanhat koristeaiheet suurennettuina, innostuin seisomaan ja valokuvaamaan koko sarjan. En osannut ohjauksen mukaisesti valita suosikkiani, mutta valokuvista parhaat kuusi ovat nämä.


Ei kommentteja: