keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Omaan käyttöön - osa 438

Piipahdin tänään Designmuseoon katsastamaan lapsuuden muotoilunäyttelyn, jonka aikajänne 1900-luku on historiaksi luettava. Ovesta sisään, lipputiskille näyttämään museokorttia, tarra rintamukseen ja kakkoskerrokseen. Tein  melko pikaisen kierroksen, jossa ehdin havaita yhden epäilyttävän vuosiluvun, joten otin valokuvan ja lähetin Twitteriin - vaihteeksi valokuvausasiaa vatvomatta.

Palatessani alakertaan oli syytä lähettää Twitteriin toinenkin kuva.
Teksti siis tosiaan oli lipunmyyntipisteen yhteydessä, mutta selkäni takana lippua lunastaessani, joten en sitä huomannut. Koska kyse Designmuseosta, tämän täytyy olla tarkoituksellisesti suunniteltua. Kuten tekstikin.

Siinähän on heti alkunsa tämä hullunhauska ilmaisu "omaan käyttöön", josta viimeksi keskusteltiin Laura Boxbergin aloitteesta syyskuussa. Tuolloin Designmuseon kuraattorin viesti
Nyt seinällä olevan tekstin mukaan "oman käytön" rinnalla sallittu valokuvaaminen "sosiaaliseen mediaan". Onko tässä uusi määritelmäsuo? Suomenkielisen Wikipedian mukaan 
Sosiaalinen media (lyhennetään usein some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.
Ilmeisesti kommentointimahdollisuus riittää mahdollisuudeksi "olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja", sillä blogialustat on listattu samassa artikkelissa välineeksi.  Itse en ole mieltänyt blogia sosiaaliseksi mediaksi ja siksi esitin twiittini kysymyksen paikan päällä.

Aamun videolinkityksiin palaten - monellako Suomen museolla on linjaus videokuvaamisesta ja eroaako se valokuvaamisesta?

Ei kommentteja: