Palatessani alakertaan oli syytä lähettää Twitteriin toinenkin kuva.
Lipunmyynnin yhteydessä! Upeaa @DesignmuseoFI . Mutta jos lainaan blogissa twiittiä, jossa on kuva museostanne... pic.twitter.com/PHP1Io7so0
— Kaisa Kyläkoski (@K_KM_K) October 28, 2015
Teksti siis tosiaan oli lipunmyyntipisteen yhteydessä, mutta selkäni takana lippua lunastaessani, joten en sitä huomannut. Koska kyse Designmuseosta, tämän täytyy olla tarkoituksellisesti suunniteltua. Kuten tekstikin.Siinähän on heti alkunsa tämä hullunhauska ilmaisu "omaan käyttöön", josta viimeksi keskusteltiin Laura Boxbergin aloitteesta syyskuussa. Tuolloin Designmuseon kuraattorin viesti
@laurabxb @DesignmuseoFI sallii kuvien käytön blogeisssa. Kuvaamiseen kannustetaan, poikkeustapauksista ilmoitetaan. #AskACurator
— Merja Vilhunen (@merjavilhunen) September 16, 2015
Nyt seinällä olevan tekstin mukaan "oman käytön" rinnalla sallittu valokuvaaminen "sosiaaliseen mediaan". Onko tässä uusi määritelmäsuo? Suomenkielisen Wikipedian mukaan Sosiaalinen media (lyhennetään usein some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.Ilmeisesti kommentointimahdollisuus riittää mahdollisuudeksi "olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja", sillä blogialustat on listattu samassa artikkelissa välineeksi. Itse en ole mieltänyt blogia sosiaaliseksi mediaksi ja siksi esitin twiittini kysymyksen paikan päällä.
Aamun videolinkityksiin palaten - monellako Suomen museolla on linjaus videokuvaamisesta ja eroaako se valokuvaamisesta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti