Verkkosivuille on tehty melko kevyt katsaus ja joukkoon on yritelty sirottaa tietoa arkeologian teknologiastakin. Omat tietoni arkeologiasta eivät riitä arvioimaan, onko tekstissä mitään kummallista tai päivitystä vaativaa. Asutus esitetään pitkänä jatkumona toisin kuin Tiedevartin joulukuisessa ohjelmassa, jossa toimittajan kyseenalaistamatta Aarno Palotie sanoi
Meidän perimämme on valikoitunut tänne jo silloin kun me muutettiin tänne 2000-4000 vuotta sitten pieni porukka niin se jo siinä vaiheessa kertyi oma geenipoolimme, oma keräämömme, joka on pienempi ja rajallisempi kuin muualla päin Eurooppaa.Lähetin Palotielle tiedustelun tästä uustulkinnasta 15.2.2013, mutta en ole toistaiseksi saanut vastausta.
Ruotsinkielisellä oppimissivustolla Vetamix ei ole kokonaisuuksia vaan yksittäisiä mediapaloja, joita yhdistävät toki asiasanat. Videoiden joukossa on kolmen minuutin perehdytys arkeologiaan sekä ilahduttavasti muutama leike melko tuoreista kaivauksista
- Utgrävning av medeltida by i Vanda (2010)
- Nu är det arkeologernas tid på Själö (2010), huom linkki dokumenttiohjelmaan Kvinnorna på Själö (2008)
- Arkeologisk utgrävning i Pargas (2008)
- Utgrävning i Pargas - osteologisk analys (2008)
Mutta viimeinen on kuvattu Ruotsissa. Jää yleissivistyksen / opettajan ammattitaidon varaan huomata ero Suomeen. Eroahan on ja hieman hämmentävästi Vetamix tarjoaa ilman selkeää "varoitusta" myös paljon leikkeitä ruotsalaisesta ohjelmasta Rena rama forntiden, jossa nimenomaan esitellään Bernadottelandian esihistoriaa (jaksot listattu alla). Onko mahdollisesti ajateltu, että kyseessä on myös ruotsinkielisten esihistoria? Viikinkien perintöä kun esitellään muutenkin neljässä videossa: Eddan, Arvet efter vikingarna, Vikingajul 1/2, Vikingajul 2/2.
Ruotsinkielisten tuleminen ennen ristiretkiä esitetään videopätkässä Hur kom svenskarna till Finland? nojaten Vöyristä löydettyyn riimukiveen, joka ainakin Wikipedian mukaan on todettu väärennökseksi. Vastapainoksi kannattaa kuunnella Derek Fewsterin haastattelu Är vår historia konstruerad i efterhand? , jossa vilahtaa viikinkien jälkeläisyys ruotsinkielisen kansan myyttinä. Fewster kumosi myös myyttiä ristiretkien väkivaltaisuudesta. Kuitenkin pätkässä När kristendomen kom till Finland puhuttiin (suomeksi, ruotsiksi tekstitettynä) miekkalähetyksestä...
Kuvassa (ilmeisesti) suomenruotsalaisten toive-esi-isä (Library of Congress, Flickr).
Rena rama forntiden (UR 2003)
- Spår från forntiden
- Världsbilden under forntiden
- Hakkors
- Bronsåldersfrisyr
- Långhus
- Den sanna historien
- Forntidskärlek
- Heligt berg
- Runor
- Gånggrift från stenåldern
- Livet efter döden
- Skönhet och mode
- Vikingabåt
- Gudar och offerlundar
- Fornnordiska
- Rökstenen
- Kungagraven i Kivik
- Järnåldersmat
- Ben och skelett
- Lugnarohögen
- Ingvarståget
- Fröslundasköldarna
- Istidens fornlämningar
- Historiska museet
- Vikingarnas världsbild
- Runristare
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti