Anna Möttölä kirjoitti Suomen elokuvatutkimuksen seuran kuukauden kolumnissa elämänkerrallisista elokuvista:
Historiallisella elokuvalla ei ole samanlaista velvollisuutta esityksensä todentamiseen kuin akateemisella historiantutkimuksella, mutta menneisyyden mielikuvituksellistaminen ei ole ongelmatonta. Vaikka teosten avoimesti myönnettäisiin olevan pitkälti fiktiota, jo oikeiden nimien käyttö asemoi elämäkertaelokuvan tositarinaksi. Tutkimuksessa pelkkä virheiden osoittelu tai tuomitseminen ei mielestäni kuitenkaan ole antoisaa. Sen pohtiminen, miksi poikkeuksia faktoista on tehty, ja mitä ne kertovat elokuvan tekoajasta sen sijaan on. Samoin historiallisen ja elämäkertaelokuvan kerrontakeinojen näkyväksi tekeminen.Outi Aution blogin nimi on Kosketan eilistä ja sieltä löytyi mm. tekstit
- Historiaa kera hapansillin ja merivettä päälle Virolahdelta Sotkamoon
- Kotkan Haapasaari 60°17′21″N, 27°11′32″E
- Heikki Yrjönpoika Pukki, vähäkyröläinen kirjanoppinut
- Vähäkyröläisiä: Heikistä Jormaan
- Hannu Hanski - onnekas sankaripurjehtija
- Virolahti oli satamapaikka jo 1336
- Lauri Valentininpoika Pungemakar oli kukkaromaakari 500 vuotta sitten
- Laki se Sielun hirmutta mutt Cristus sen tas lohdutta...
Juha Leinivaara reflektoi K.O. Lindeqvistin Suomen Historia-kirjan äärellä.
Jenni Sahramaa kirjoitti katonkatteista.
Arto Hautala tuoreen pääministerimme sukutaustasta.
Nimimerkki EE oli lukenut Irja Virtasen kirjan Kenttäharmaita naisia.
Reija Satokangas esitteli historian valintakokeiden vastausten helmiä. Osalle meistä oikeat vastaukset eivät ole itsestään selviä. Itseluottamuksen (mahdolliseksi) palauttamiseksi voi yrittää etälukion Suomen historian käännekohtia -kurssin testejä (jokaisen osion viimeisenä "Testaa tietosi"). Monivalintaa ja vain itse näet tuloksesi.
Olli Löytty oli lukenut Teemu Ikosen tänä vuonna ilmestyneen kirjan 1700-luvun eurooppalaisen kirjallisuuden ensyklopedia eli Don Quijoten perilliset ja toteaa
Kirjaa selatessa muistuu väkisinkin mieleen historioitsijoiden toistelema ajatus siitä, että menneisyys on vieras kulttuuri. Toisaalta on kiehtovaa nähdä, mistä eräät nykyisin selviöinä pitämämme määritelmät ovat saaneet alkunsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti