Abraham Stenfeltin moninaisia vaiheita metsästäessäni Siikajoen seurakunnan rikoskirja oli olennainen lähde ja jo melko varhain satsasin siihen, että rahalla tilasin siitä kuvan Kansallisarkiston Oulun toimipisteestä.
Se, että rikoskirjaa ei oltu mikrofilmattu eikä täten myöskään digitoitu Kansallisarkiston toimesta, ei ollut yllätys, sillä saman olen huomannut vuosien varrella muista seurakunnista. Mutta Abrahamin liikkeistä kertovia muuttokirjoja haikaillessani havahduin siihen, että kyseisissä seurakunnissa muuttokirjat olivat jääneet kuvaamatta. Tämä tuntui oudommalta, sillä monista seurakunnista näitä on.
Yksi vain paperisena saatava muuttokirja oli Abrahamin Jyväskylästä Raahen kautta Vaasaan viemä. Kun olin juuri äskettäin ollut Vaasassa ja rippikirjoista näkyi kaikki päivämäärät, tuntui poikkeaminen arkistoon tätä varten turhalta. Mutta kun autoretkireittini muotoutui niin, että ennen museoiden avautumista tiistaiaamuna oli aikaa, niin mikä ettei.
Ja kannatti. Ei siksi, että muuttokirjan oli sattunut Raahessa kuittaamaan Hohenthal-tutkimuksesta tuttu pappi, vaan siksi, että jyväskyläläinen pappi oli tittelin "entinen aliupseeri" lisäksi maininnut, että Abraham oli Jyväskylässä toiminut paikallisen kruununvoudin toimistossa.
Tällä matkalla ahersin myöhemmin Oulun Kansallisarkiston toimipisteessä, jossa pyysin eteeni Siikajoen seurakunnan "Rikos- ja irtolaisrekisteri-ilmoitukset". En löytänyt niistä mitään Stenfeltiin liittyvää, mutta selaillessa huomasin nimekkeen täysin harhaanjohtavaksi. Toki joukossa oli käräjiltä lähetettyjä rikosilmoituksia, joita on joistain seurakunnista digitoituinakin. Mutta myös paljon muuta kirjeenvaihtoa sekä esimerkiksi rokotuslistoja.
Eli
1) Resurssien puitteissa kaikki asiakirjat kannattaa tarkistaa.
2) Seurakuntien Kansallisarkistolle luovuttama aineisto näkyy Vakasta, ei Digitaaliarkistosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti