Vanhuus, homous, leijonakorutyyli, ihonväri, maalaisuus, naiseus, vihreäsilmäisyys tai nuorisolaisuus ovat aivan liian laajoja määreitä, että ihmisestä voi niiden perusteella päätellä mitään yleispätevää.Eikä jokainen menneisyyden talonpoika ollut samanlainen oli kulttuuri kuinka yhteisöllinen tahansa. Perho jatkaa
Yksilön ominaisuudet, valinnat, ympäristö ja persoonallisuuden piirteet muokkaavat ihmisen identiteetin, eivät helposti havaittavissa olevat kattomääritelmät kuten ikä tai väri. Tai miten kokonaisen kansan voisi bulkittaa yhdeksi ryhmäksi? Suomen kansa sellaista, kreikkalaiset tällaista. Ei totta.Jari Järvelä esitteli viime perjantaina vuonna 1918 painetun maantiedon kirjan tekstiä Italiasta ja jatkoi maantieteellisistä stereotypioista maanantaina. Ne olivat esillä tällä viikolla muutenkin, sillä useammalla kanavalla uutisoitiin Eeva Rinteen tutkimusta, jossa oppikirjoista on kriittisellä luennalla nähty muun muassa, että
Suomi nähdään oppikirjoissa varsin yhtenäisenä sekä etnisesti että kulttuurisesti. Historian kirjoissa ei kerrota esimerkiksi Suomen vähemmistöistä. Monikulttuurisuus paikannetaan uudeksi asiaksi. Eikä myöskään Suomen itäisistä kulttuurivaikutteista puhuta. Suomi kuuluu joko läntiseen Eurooppaan, EU:hun tai Pohjoismaihin, Rinne lisää. (Aikalainen)Rinteen gradu Spatiaalinen maailmankuva ja kansallinen identiteetti suomalaisissa maantiedon, historian, yhteiskuntaopin ja kotitalouden oppikirjoissa on verkossa samoin kuin varmaankin myös mielenkiintoinen Mari Lyytikäisen gradu Tuntematon Musta Afrikka : 'neekerit' kansakoulun maantiedon oppikirjoissa 1920-luvulla.
Stereotyyppiset suomalaisugrilaiset tuohivirsut Eesti Rahva Muuseum (viisud, ERM B 7:35/ab)
P. S. Oppikirjoista pari gradulinkkiä lisää
Holopainen, Mari K: Tiedon omaksujista tiedon rakentajiksi. Tutkiva oppiminen ja Pietarin muuttoliike historian oppikirjoissa ja opetussuunnitelmissa sekä oppilaiden tiedon prosessointi tutkivan oppimisen opetuskokeilussa
Latvala, Elisa E: Kylmän sodan historiatiedon muuttuminen oppikirjoissa historian oppikirjojen sisällöllisen tiedon muuttuminen ja lukion opintosuunnitelmien perusteiden lähtökohdat muutoksille
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti