


(Laitilan kylien varhaisvaiheista on olemassa hieno sivusto.)







Sainton, a southern Frenchman from Toulouse, of naive and fiery temperament, was living with a full-blooded German musician from Hamburg, named Luders, the son of a bandsman, of a brusque but friendly disposition. I was much affected when I heard, later on, of the incident which had made these two men inseparable friends. Sainton had been making a concert tour by way of St. Petersburg, and found himself stranded at Helsingfors in Finland, unable to get any further, pursued as he was by the demon of ill-luck. At this moment the curious figure of the modest Hamburg bandsman's son had accosted him on the staircase of the hotel, asking whether he would be inclined to accept his offer of friendship and take half of his available cash, as he (Luders) had of course noticed the awkwardness of the other's position.Kuka oli tämä Sainton-parka, joka oli jäänyt jumiin Helsinkiin? Mark Twain tapasi hänet ja kumppaninsa Ludersin vuonna 1874 Lontoossa, kuusikymppisinä ja valkohapsisina. Twain kirjoittaa heistä kirjeessään pitkähkön pätkän, todeten miesten ensitapaamisesta:
When Herr Luder was 25 years old, he was a famous pianist,—pianist to the king of Prussia. He happened upon Sainton, 25 years of age also, & at that time becoming an accomplished violinist, but a stranger in a strange land & very poor.Ilmeisesti tapaaminen Helsingissä siis 1840-luvun alussa? Ajoitukseen sopisivat Åbo Akademin digitoimat konserttiohjelmat, joista selviävät miesten kokonaiset nimet: Carl Lüders, Prosper Sainton. Historiallisen sanomalehtiarkiston avulla luulisi konserttiajankohdan helposti tarkentuvan.... Löytyy konsertti-ilmoitus Helsingfors Tidningarin numerosta 6.6.1838. Tuolloin Sainton oli Helsingissä matkalla jostain (Pietarista?) Tukholmaan ja antoi konsertin 9.6. Seuratalon suuressa salissa. Yliopiston tiloissa 5.7.1838 järjestettävää konserttiaan Sainton mainosti Finlands Allmänna Tidningissä 2. ja 4.7.1838.
Helsingin paikalla oli keskiajan alkaessa suo, jossa saamelaiset kävivät kalastelemassa. Kalastuspaikka valittiin nimenomaan siksi, että Helsinginniemi olisi mahdollisimman epäsopiva paikka ihmisasutukselle. Taka-ajatuksena oli, että näin ollen (vaikkapa) ruotsalaisille ei tulisi mieleenkään tehdä sinne (vaikkapa) kaupunkia. Valitettavasti saamelaiset aliarvioivat ruotsalaisten typeryyden totaalisesti, eikä mennyt kauaakaan, kun ensimmäiset ristiretkeilijät ilmestyivät horisonttiin.Kaupunkien historiahan kestää uudelleenkirjoittamisen. Erinäisiä tiiliskiviä kantaneena ja kannatelleena kannatan erityisesti tiivistävää kirjoitusta, jota Hikipediasta löytyy Kotkan kohdalta:
Historiankirjoittamisen olennaisesta olemuksesta kirjoittaa Hikiaineiston Hikipedian historiassa Reinhold P. Nyyppäsuo ("ihan oikea parrakas FT, joka toimii Särjenpään aikuisopiston kotiseutu- ja rukinlapahistorian vierailevana luennoitsijana. Hänen yleisönosastokirjoituksiaan on julkaistu huomattavimmissa suomalaisissa paikallislehdissä"):
- Jumala loi maan
- Merikotka paskansi läntin keskelle Itämerta, josta kaupunki on saanut nimensä
- Kotkansaarelle tehtiin linnoitus. Purettiin. Kansa hurrasi.
- Rakennettiin tehtaita. Haistiin. Tehtaat lopetettiin. Valitettiin.
- Vietiin tykki Palotornin vuorelle. Taivaalta satoi mannaa.
- Purettiin ruma kauppahalli. Rakennettiin ruma kauppahalli.
- Rakennettiin Sapokka ja Pasaati. Kymiläiset ruikuttivat, että kaikki raha menee Kotkansaarelle.
- Täällä ollaan nyt. Toivottavasti ei olla huomenna.
Historiantutkimus ei ole pelkästään tapahtumien luetteloimista ja ajoittamista eli kronikointia. Historiantutkija valitsee, mitkä tapahtumat ottaa mukaan ja mitkä jättää merkityksettöminä pois. Tutkija joutuu punnitsemaan eri tapahtumien merkitystä historiallisten kehityskulkujen osina ja antamaan niille merkityksiä. Tähän on useita eri menetelmiä. Itse olen tutkimuksessani päätynyt loogiseen okkasionalismiin, jonka metodologia painottaa kolikonheittoa.Hikipediaa säännöllisemmin päivyttävää hupia tarjoavat Uutis-sirkus ja Lehti-lehti. Ensiksi mainitussa on joulukuussa 2009 kerrottu, että tykistömuseo antaa nuorisolle väärän käsityksen talvisodasta ja todettu "Kaiken kaikkiaan talvisotaa ylistetään tällä hetkellä synnytyslaitoksilla, neuvoloissa, päiväkodeissa ja ala- ja yläkouluissa aivan liian vähän.". Lehti-lehdessä kommentoitiin viime viikon veteraanipäivän huomioimista.