torstai 3. toukokuuta 2012

Virtuaalivierailu kolmeen museoon

1. Tietokoneeni "Yle misc" -kansion 1305609782092_1305609782148.mp3 osoittautui kiertokäynniksi Helsingin työväenasuntomuseossa. Tuntemattomaksi jäänyt nyrpeä ja tympeä naisääni haastatteli kaupunginmuseon Jere Jäppistä, joka vastasi asiallisesti ja selkeästi. Muistin museon huoneet viime käynniltäni niin hyvin, että tuntui melkein kuin olisin ollut paikan päällä. Jäppinen puhui samoja asioita kuin käyntini opas, mutta teki selvemmäksi, että huoneet oli lavastettu käyttäen lähtökohtana todellisia perheitä.

Mielenkiintoisin osa tuli lopussa, jossa naisääni kyseenalaisti huoneen, joka on jätetty silleen talon viimeisen asukkaan kuollessa. Jäppinen perusteli hyvin kokonaisuuden arvoa ja naisääni vikisi keksimättä kunnon argumentteja. Eli keskustelu olisi voinut olla mielenkiintoisempikin. Kyse kuitenkin Ylen ohjelmasta eli jo kuunneltavuus oli plussaa.

2. Vasa museetin sivuilta voi ladata heidän äänioppaansa useammalla kielellä, myös suomeksi. Kuuntelin ruotsinkieliset tiedostot, jotka tarjosivat perustiedot laivasta ja ajasta, mutta eivät pystyneet tuomaan puulaivaa luokseni.

3. Historiska museetin sivuilla äänioppaat ovat vain ruotsiksi. Esihistorian ja viikinkien opastukset palauttivat mieleen näyttelyarkkitehtuurin ja esineitäkin. Sekä siksi, että olen katsellut näyttelyt useampaan kertaan, että siksi, että olen katsonut ne myös ainakin kerran äänioppaan kanssa.

Mutta tuoreimman perusnäyttelyn osan "Sveriges historia" olen nähnyt vain kerran saamatta siitä kovinkaan paljon irti. Lähinnä jäi mieleen lähes-tulkoon kompastumiset aikajanalla, joten olin hieman yllättynyt, kun lataamani tiedostot paljastuivat näkövammaisille tarkoitetuksi kokonaisuudeksi. Eli tarjosivat vieläkin täydellisemmän virtuaalivierailun kun esineitä ja ympäristöä kuvattiin heitä varten.

Historian esitys tuntui äänityksessä kuviakaatavammalta kuin mitä se paikan päällä hahmotin. Kustaa Vaasa oli pahis, ruotsalaisten rauta orjien kahleina, Lappi ja saamelaiset valloitettiin hopean tähden ja ruotsalaisten kansallistavat ovat 1800-luvun tuontitavaraa Saksasta. Aurinko alkoi paistaa vasta kun päästiin 1900-luvulle ja silloin ei varjon paikkaa ollutkaan.

Olin luullut, että Bernadottelandian nationalismi tarvittiin Suomen menetyksen trauman ylipääsemiseksi. Äänioppaan mukaan kansallismielisyyttä käytettiin yhtenäistämään kansaa, joka oli siirtolaisuuden ja teollistumisen myötä rankassa muutoksessa. Vastaavaa viestiä löytyi tuoreimmasta BBC:n Making history jaksosta, jossa kerrottiin, että paikallista vapun viettoa elvytettiin samaan aikaan kuin sosialistit omivat päivää itselleen.

Virtuaalivierailua Historiska museetiin voi täydentää verkkosivuilla, joissa kokoelmakannasta voi yksinkertaisesti hakea perusnäyttelyssä esillä olevia esineitä. "Sveriges historia" kokonaisuudesta jäi minulle ensikäynnilläni parhaiten mieleen alla näkyvä koruneula, jostain kumman syystä.

Ei kommentteja: