sunnuntai 12. joulukuuta 2010

Kerättyä

Talvinen toimintakuva on Joulupukki-lehdestä 1901.

Tavallisissa tarinoissa lapsuudenmuisto:
Yhdet vahvimmista lapsuusmuistoistani liittyvät sukututkimukseen. Isäni on toki aina ollut kiinnostunut vanhoista asioista ja suvusta, mutta ollessani ehkä ala-asteen ekoilla luokilla, hän koki varsinaisen herätyksen asiaan ja alkoi intohimoisesti tutkia omaa sukuaan. Kun päivätyö metsässä, pellolla, navetassa oli tehty, hän paneutui koko sielullaan penkomaan Matti Juhonpoikia ja Juho Matinpoikia. Tutkimusta ei saanut häiritä joutavanpäiväisillä löpinöillä. Kuva isästä istumassa kirjoituspöytänsä ääressä mutisten itsekseen vuosilukuja ja wanhalla ruotsilla ilmoitettuja kuolinsyitä on kai palanut pysyvästi verkkokalvoilleni, niin helposti sen saan mieleeni palautettua. Muinaiset sukupolvet ja esi-isät päihittivät elävät - minutkin- ihan 6-0.

Muistan miten ainakin kerran meille tuli isää auttamaan eräs edistyneempi ja ansioitunut Sukututkija. Hänen täytyi olla Merkittävä Henkilö, koska isä antoi hänelle luvan tupakoida meillä sisällä, siis MEILLÄ, jossa tupakka oli jotain todella, todella vierasta. Muistan kuinka katselin lumoutuneena kattoon nousevia savukiehkuroita ja nyrpistelin pahaa hajua. Ja muistan senkin, kuinka olisin halunnut katsoa telkkaria, vaan ei saanut häiritä mokomalla mölytoosalla Sukututkijoita. Parrakas herra Sukututkija lähti iltamyöhään Samaralla kotiinsa, mutta se tupakansavu leijui pirtissä päiviä vierailun jälkeen.
Metropolian blogissa on Anne Kettusen kuvaamia Kummallisia museoita. Anne Kettunen oli myös tehnyt jutun Ateneumin konservaattorin työstä.

Samana päivänä Lastenkirjahyllyssä Maarit Malmbergin kirja Aapeli ja sotaveteraani Reino, josta kirjoitin kesällä.

Kantele.net-lehdessä juttu kanteleperinteen tutkija Anna-Liisa Tenhusesta.

Hollantilaisessa Deventer Burgerscap-blogissa valokuvatarina keskiajalta englanninkielisin kuvatekstein.

Kerroskiisselin kirjoittaja oli vieraillut Sota-arkistossa (eli Kansallisarkiston toimipiste, joka on lähempänä Kalasataman metroasemaa kuin Kaisaniemeä tai mikä sen virallinen nimi nyt taas olikaan.) Hän oli myös lukenut Lars-Otto Bacmanin kirjaa Brott mot annans liv i Syd-Osterbotten under 1800-talet. Ja ollut Vantaalla kanssani samassa salissa.

Harri Hirvelä oli käynyt Ruorsin Krigsarkivetissa ja saanut lisätietoa esi-isästään.

Amma oli lukenut Carita Forsgrenin Auringon kehrän, joka jäi minulla ensimmäiseen sivuun. Vai kappaleeseen?

Rauno Lahtinen oli löytänyt historiallisen ja tuoreen uutisen väliltä sähköisen yhteyden.

Salla Brunou luki Huovisen Veitikan: "Kokonaisuutena Veitikka oli purevan osuvaa, yhtä aikaa naurattavaa ja karmaisevaa luettavaa. Ehdoton must kaikille toisesta maailmansodasta kiinnostuneille. "

Kari Rydman kirjoitti kielen ja kulttuurituotosten yhteydestä.

David Nessle oli kirjoittanut på svenska myöhäisistä arkkiveisuista ruotsalaisesta ja amerikkalaisesta näkökulmasta.

Anders Jonsson esitteli på svenska kirjan 101 historiska myter, josta hän ei antanut paljoa positivisempaa arviota kuin mitä tässä blogissa on jo esitetty.

Kungliga Biblioteketin pienpainateblogissa, också på svenska, teatterin mainosjuliste vuodelta 1705, ohjekirjanen potaskasta 1700-luvulta sekä Kustaa III:n kuoleman johdosta julkaistu sururuno.

Tuuli Hakulinen sai paikallisen opastuksen Vologdassa ja totesi:
Kuvittelin itseni tai kenen tahansa tuntemani vantaalaisen pitämässä spontaania kaupunkikierrosta kotikaupungissani. Jos ei naamani olisi ollut jo valmiiksi pakkasesta punainen, olisin varmasti punastunut. En saanut mieleeni yhden yhtä faktaa kotikaupungistani. Puolentoista tunnin esitelmää historioineen ja eri kehitysvaiheineen en pystyisi pitämään edes Helsingistä. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta, kun tunsin oloni venäläisiin verrattuna moukkamaiseksi, mitä tulee historiaan ja kirjallisuuteen.

lauantai 11. joulukuuta 2010

Kokemäeltä Amerikkaan, osa 75

Arvo Brynolf syntyi Kokemäellä Järilän Keskipereen isännän Otto Fredrik Kustaanpojan ja vaimonsa Maria Juhontyttären pojaksi 14.4.1891. Arvo Pere otti passin 23.6.1913, mutta oli vielä Keskipere laivan Arabic matkustajaluettelossa sen saapuessa Bostoniin 24.7.1913.

Ensimmäisen maailmansodan kutsuntakorttia täytettäessä Arvo asui naimattomana Minnesotan Duluthissa. Siellä hän asui vielä 1954, jolloin useampikin sanomalehti julkaisi uutisen kaupungin rehellisistä kansalaisista; sairaskohtauksen saaneelta Arvolta ei oltu viety tasusta isoja rahoja.



Arvo Pere kuoli Minnesotassa 6.12.1957.

Lähteet:
Kokemäen kastetut
Siirtolaisuus tilasto, Kansallisarkisto
Ancestry.com. Boston Passenger Lists, 1820-1943 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations, Inc., 2006.
Ancestry.com. World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations Inc, 2005.
Winona Republican-Herald, 10.5.1954
Ancestry.com. Minnesota Death Index, 1908-2002 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations Inc, 2001.

Epäyleviä ajatuksia historiasta

Armas J. Pullan kirjasta Epäylevien ajatusten sanakirja (s. 27-28)
  • Onnellinen kansa, jolla ei ole historiaa! - C. B. Beccaria
  • Historia on vaarallisempi tuote kuin mikään kemian aikaansaannos. - Paul Valéry
  • Historia: olettamuksiin rakentuva vähäpätöinen tiede ... tapa kertoa asioista, miten ne ovat voineet tapahtua. - Ernest Renan
  • Historia toistaa itseään - ja historioitsija toisiansa. - Philippe Guedalla
  • Jumala ei voi muuttaa mennyttä. Historioitsijat voivat. - Samuel Nutler
  • Historia on alituista uudelleen aloittamista. - Thukydides
  • Historiankirjoittajien joukossa tapaa runsaasti syyttäjiä, puolustajia ja tuomareita, mutta vähän todistajia. - Dean Acheson

perjantai 10. joulukuuta 2010

Suomen sodan aikaan Ruotsiin menneitä

Merimies Samuel Sakén otti Suomen sodan aikaan niin nopeasti jalat alleen, ettei papintodistus tarttunut mukaan. Tästä tuli ongelma kun teki pari vuotta myöhemmin Tukholmassa mieli naimisiin ja näin julkaistiin ylläoleva ilmoitus sanomalehdessä Inrikes tidningar 30.4.1812.

Samuel oli syntynyt oman ilmoituksensa mukaan 26 vuotta aikaisemmin Uudessakaupungissa, jossa hänen isänsä, perämies Carl Sakén, edelleen asui. Vastaavaa kastetta ei Hiskistä löydy, mutta porvarin poika Carl Sakeen avioitui 9.12.1767 Uudessakaupungissa porvarintytär Maria Brukan kanssa.

Suomen sodan aikana armeijaa seurasi Ruotsiin talollisen poika Jacob Mattsson Leisalan talosta Pöytyältä. Isänsä Matts Mattssonin kuoltua pojan olinpaikka ja elossaolo piti saada selville, jotta perinnönjako saataisiin suoritettua. Kuuluttajana oli vainajan leski ja alla oleva ilmoitus julkaistiin sanomalehdessä Posttidningar 5.8.1813.

Hiski kertoo Leisalan isännän kuolleen 10.3.1813 67 vuoden ja kuuden kuukauden iässä.

Suomen sotaan ja Varsinais-Suomeen liittyen: Varsinais-Suomen liiton sivuilta löytyy Eero Auvisen esitys Sotatoimet Saaristomerellä v. 1808 - 1809 Suomen sodan ajan merisotaa, maihinnousuja ja sissitoimintaa tukien / Krigsoperationer i Skärgårdshavet 1808 - 1809 som stöd för Finska krigets sjökrig, landstigningar och partisanverksamhet.

Terveiset Lontoosta (2/2)

En ollut koskaan aiemmin käynyt Museum of Londonissa, mutta jostain oli syntynyt positiivinen ennakkonäkemys, joka ei osoittautunut virheelliseksi. Museo tarjosi esineitä ja asiaa jääkaudesta nykypäivään. Tavaraa ja omaksuttavaa oli niin paljon, että vastaanottokyky tyssäsi kauan ennen loppua.

Roomalaisen kauden laajuus ja komeus yllätti. Seuralaiseni ei pitänyt malliksi sisustetuista huoneista, jotka hänestä näyttivät liian moderneilta. Kieltämättä muistuttivat suomalaista 1700-luvun huonetta. Ja Lontoon roomalaisen ajan eli ajanlaskun ensimmäisten vuosisatojen käsityöläisten lavastetut putiikit olisi voinut siirtää lähes mille tahansa vuosisadalle 1800-luvulle asti.

Toisin kuin British Museumissa täällä oli monenlaista interaktiivisuutta. Antoisin oli se kuuntelupiste, jossa sai näytteen Lontoossa keskiajalla (näyttelyn määritelmän mukaan 4xx-15xx) puhutuista kielistä. Jollei tälläista jo Aboa Vetuksessa ole, voisi lisätä. (Vaikka Kuriositeettikabinetin tuoreen numeron mukaan kyseisen museon ääninäyttely ei ollutkaan kovin onnistunut.) Pukeutumispiste oli myös kiva. Yleisen edun nimissä säästän ihmiskunnan Tudor-myssyposeerauskuvaltani.

Lontoon 1600-luku oli katastrofien aikaa. Tässä vaiheessa en enää jaksanut katsoa kaikkea tarkasti, joten mieleen jäi vain, että kaupungissa painettiin viikottain uutislehtinen edellisen viikon kuolleiden määristä syineen. Oletettavasti tämä tarjosi lukijoille mahdollisuuden poistua kulkutautiuhkan alta kaupungin ulkopuolelle. Pienemmissä kaupungeissa, kuten Suomessa, saattoi luottaa muuhun tiedonkulkuun?

Seuraavan ajanjakson osioon oli toteutettu tosi hauska "viihdepuutarha" (pleasure garden), jossa oli mallinukkeja esittelemässä muotia ja luonnolliseen koon heijastettuja videopätkiä useammalla seinällä kertomassa ajan tavoista. Elävää kuvaa näkyi muutamassa muussakin paikassa museota, esimerkiksi Lyonsin teetarjoilija hymyili ja tarjoili viehättävästi.

Pohjimmiltaan museo oli ratkaisultaan hyvin perinteinen aikakausia kuvaavine tiloineen, mutta esillepano oli monipuolinen ja jätti tuoreen vaikutelman.

torstai 9. joulukuuta 2010

Helsinkiläistä kalenterintäytettä

Matkani aikana alkoi Hdelsingin työväenopiston kurssi-ilmoittautuminen. Ajattelin menettäneeni mahdollisuuden osallistua kolmannen kerran vanhojen käsialojen kurssille, mutta onneksi vapaita paikkoja oli vielä tänä aamuna ja pääsin ilmoittautumaan. KOOÄ.

Ilmaisluentojen tarjonnassa kevätkaudella:
Mannerheim kaunokirjallisuuden hahmona
Ke klo 18 – 19.30 Töölön kirjasto, Mika Waltari -sali, Topeliuksenkatu 6
2.3. Paavo Rintalan Mummoni ja Mannerheim -trilogia, Ilmari Turjan Päämajassa ja Laila Hietamiehen Sonja-sarja
9.3. Juha Seppälän Suomen historia, Jari Tervon Troikka, Raija Orasen Metsästäjän sydän ja Hannu Raittilan Marsalkka
FM Lea Toivola

Murroskohtia Suomen historiassa – kirjailijat kertovat
25.1. – 16.3. klo 18 – 19.30 Malmitalo, Malmin kirjasto, Ala-Malmin tori 1
Kirjailijat kertovat kansakunnan murroskohdista kaunokirjallisuuden aiheina ja lähtökohtina. Kirjailijavierailut järjestetään yhteistyössä Malmin kirjaston kanssa.
25.1. Sisällissodan Tammisaari ja toisen maailmansodan Kuopio
Kirjailija Sirpa Kähkönen.
15.2. Sisällissodan Suomi
Kirjailijat Leena Lander ja Hannu Raittila
16.3. Jatkosota rintamalla
Kirjailija Antti Tuuri

Suomen taiteen historiaa
Ti klo 17 – 18.30 Kanneltalo, auditorio, Klaneettitie 5
1.2. Esihistoriallisesta taiteesta suurvalta-aikaan
8.2. Valistuksesta realismiin
15.2. 1900-luvun taide
Katja Weiland
Näitä ennen Tieteiden päivät, jonka ohjelmassa muun lomassa myös historiaa, erityisesti Tieteiden yönä (lue: iltana), jolloin minulla kylläkin kalenterissa taas avoimen yliopiston luento. Haluttaisi siis olla suunnilleen neljässä paikassa yhtäaikaa.
HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO
klo 18.00–22.00
Horisontissa Helsinki -näyttely, Sofiankatu 4
Helsingin kaupunginmuseon tutkijoiden tietoiskuja:
* 18.00 Tutkija Satu Savia: Helsinki vuonna 1970. Kaupungin arki Eeva ja Simo Ristan valokuvissa
* 18.40 Tutkija Pirkko Madetoja: Hetekan henki. Hygienia ja ideologia kohtasivat putkihuonekaluissa
* 19.20 Tutkija Marcus Haga: Aleksei Apostolin tuuba
* 20.00 Yksikönpäällikkö Anne Mäkinen: Porrashuoneet arjen näyttämönä
* 20.40 Yksikönpäällikkö Riitta Pakarinen: Helsinkiläislapset sata vuotta sitten. Löytöretki Signe Branderin valokuviin

KANSALLISARKISTO
klo 18.00–22.30
Rauhankatu 17
Luentosarja uudessa tutkijasalissa
* Klo 18.15 Avaus: Jussi Nuorteva
* Klo 18.30 Professori Matti Klinge: Historian historia
* Klo 19.00 Kirjailija Anna Kortelainen: Huutoja ja kuiskauksia tutkijasalissa – anna arkisten haavojen olla?
* Klo 19.30 Dosentti Jukka Kortti: Banaali moderni – medioitunut kulutusarki ja historia
* Klo 20.00 Dosentti Kai Häggman: Historiatutkimuksen uusi suunta – suurmiesmonumenteista pienen ihmisen historiaan
Näyttely
* 2–3 vitriiniä aulassa arjesta eri aikakausina (Yksityisarkistoyksikön aineistoa)
Arkistojen arki: Kurkistus kulissien taakse
* 7. kerroksen päädyssä olevat virkahuoneet auki yleisölle. Niissä esitellään arjen arkistotyötä, esim. arkistojen järjestämistä, sähköisten aineistojen neuvontaa (Sähke, Vapa, e-AMS), seulonta-asioita, yksityisarkistojen kysymyksiä yms.
Sähköisen tilausjärjestelmän sekä tietokantojen yms. esittely Vanhassa tutkijasalissa
* Astia, Saha, Digiarkisto, Vakka, Portti, Karttahaku yms.
Opastetut kiertokäynnit arkistossa
Klo 18, 19, 20, 21 ja ruotsiksi 19.30 ja 20.30
* Kierretään luettelohuone, vanha tutkijasali, mikrofilmisali, karttamakasiini ja konservointiyksikkö, jossa esitellään konservointityötä sekä annetaan arjen vinkkejä yksityishenkilöille.
Kirjatori Aulassa
* Myynnissä edullisesti koti- ja ulkomaista tieteellistä ym. kirjallisuutta sekä arkistolaitoksen omia julkaisuja.
* Filmi- ja DVD-esityksiä arkistosta ja sen työstä luentosalissa
Kahvila klo 18–22, tarjolla arjen herkkuja
Musiikkia: Sibelius-lukion esiintyjiä

GLOSSA – Keskiajan tutkimuksen seura
Tieteiden talo, Sali 312
* 18.00–18.45 Filosofian tohtori Timo Joutsivuo: Mielenliikkeet ja hyvinvointi myöhäiskeskiajan lääketieteessä
* 18.45–19.30 Filosofian tohtori Georg Haggrén, humanististen tieteiden kandidaatti Elina Terävä ja filosofian maisteri Ulrika Rosendahl: Pilkahduksia elämästä keskiajan maaseudulla – Espoon Mankbyn kylä ja sen arkeologiset löydöt

Terveiset Lontoosta (1/2)

Vietin itsenäisyyspäivää oikein traditionaalisesti eli hyödynsin lakisääteisen vapaapäivän poistumalla maasta. Parilla palkattomalla vapaapäivällä sain kokoon ihan mukavan ja museopitoisen loman Lontoossa.

Heti kaupunkiin päästyä kaipasin kompassia eli eksyin ensimmäisen (enkä viimeisen) kerran. Eksyminen oli lähellä myös British museumissa, mutta siellä kulkureitit olivat sentään suoria. Kartan avulla löydettiin Euroopan huoneet, jotka tulivat kyllä kierrettyä ajallisesti takaperoisessa järjestyksessä. Samaan harvoin toimivaan ratkaisuun sorruin viimeisenä päivänä suorittamassani uusinnassa.

Annista jäi mieleen Rooman valtakunnan jälkeisen Euroopan huone. Ensimmäisellä käynnillä kuljin tyytyväisenä vitriiniltä toiselle: "Kato kuinka mielettömän iso solki!". Mutta jälkikäteen ajateltuna mieleen ei jäänyt juuri mitään. Tuntui, että vitriinejä olisi voinut käyttää muistipelinä: edellisessä oli pari solkea ja aseen palasta, niin tässäkin, mikä on oleellinen ero?

Toisella kerralla keskityin, kävin huoneen vitriinit läpi aikajärjestyksessä, luin tekstejä ja kuuntelin ääniopasta. Muistiinpanoihin ei edelleenkään piirtynyt mitään kovin oleellista. Yksi hauska juttu oli pyhiinvaeltajien merkit. Reitit oli tuotteistettu jo 500-600 -luvuilla.

Hienoja esineitä oli toki paljon, myös varhaisempaa historiaa esittelevissä huoneissa. Nissä oli jopa yksi modernin museoteknologian ilmentymä, animaatio viljan viljelyn leviämisestä lähi-idästä pohjoiseen ja länteen. Loppui vuosituhat ennen Suomea eli kävijä sai jäädä käsitykseen, ettei Suomessa koskaan omaksuttu uutta elintapaa.

Suomea yritin hakea myös Victoria&Albert -museosta. Olin heidän kokoelmatietokannastaan löytänyt kahden suomalaisen ryijyn koordinaatit, mutta perille päästyä jouduin toteamaan huoneen suljetuksi. Päänautinnoksi jäi siis kaksikerroksinen korugalleria, jonka modernissa osuudessa oli sentään kolme korua Suomestakin. Mutta mielenkiintoisin oli Euroopan perinnekorujen vitriinirivi, jossa Islanti, Ruotsi ja Norja mukana, muttei Suomi eikä muistaakseni myöskään Tanska.

Osittainen pettymys oli myös teatteriesitys The Railway Children. Lupauksen mukaisesti "lavalle" tuli aito höyryjuna. Mutta ei omalla voimallaan vaan todennäköisesti sähköveturilla työnnettynä. Mikä oli ehkä toimivampi ratkaisu?