torstai 9. joulukuuta 2010

Motivaatiovajetta

HY AY Hhs 110 Historiantutkimuksen johdantokurssi, syksy 2010

Historiantutkimuksen johdantokurssin arvosana oli vihdoin ilmestynyt. Nelonen, mihin en ole ollenkaan tyytyväinen. Lisäksi joudun jäämään ikuisiksi ajoiksi epätietoisuuteen siitä, miksi en saanut vitosta. Oliko vika mummotutkielmassa vai tentissä, jossa mielestäni vastasin kaikkiin kysymyksiin jokseenkin mallikkaasti? Tätä ei numero kerro.

Samaan epätietoisuuteen tulen jäämään muidenkin opintosuoritusten suhteen, mikä ei ole omiaan motivoimaan seuraavaksi vuorossa olevien esseiden ja tutkielmien suhteen. Tekemisestä oppii, mutta arvostelusta ei, joten miksi alistaa itsensä arvostelulle? Voisi vain tehdä ja oppia, niinkuin tähänkin asti.

Sen sijaan alan suoritusintoilemaan ihan niinkuin koulussa. Ja ihan niinkuin koulussa ja korkeakoulussa, hakeudun itseäni fiksumman seuraan ja olen sitten kateudesta vihreänä, kun hän saa vitosen.

keskiviikko 8. joulukuuta 2010

Taloudellista historiaa

Palasin aamuyöstä (lento 4 tuntia myöhässä) Lontoosta, joka (kuten odotettua) tarjosi elämyksiä ja vei rahani. Ensiksi mainitusta lisää, kunhan olen nukkunut edes yhden kokonaisen yön. Mutta rahasta kaksi juttua rss-syötelukijastani.

1) Medievals.net oli esitellyt tuoreen tutkimuksen, jonka mukaan keskimääräräiset tulot olivat Englannissa keskiajalla kaksi kertaa suuremmat kuin tämän päivän köyhimmissä kehitysmaissa. Niitä voinee tuotantorakenteensa puolesta verrata Euroopan keskiaikaan, mutta vierastan kyllä rahavertailuja yli useamman vuosisadan.

2) Sen sijaan vertailu yli kahden vuosisadan oli mielenkiintoinen. Sellaiseen tarjosi linkin Dick Eastmanin blogi. Alla olevassa videossa ruotsalainen tilastotieteilijä esittelee englanniksi maailman maiden taloudellisen hyvinvoinnin kehityskulkua. Joka olisi kiva nähdä hieman hitaammin ja yksityiskohtaisemmin.

Miellyttävä museouutuus ja vuotta 1918

Paikkakunnista, joissa ei asu, syntyy hyvin läikittäinen kuva. Kauniainen on minulle serkkujeni lapsuudenkodit 1 ja 2, asema ja vanhan ostarin huone, jossa kävin aikoinaan viittomakielen tunneilla. Vaikka kaupunki on pieni ja nuori, on siellä toki hieman enemmän.

Tähän muuhun tarjoaa katsauksen muutama viikko sitten avattu Kauniaisten museo, joka on puhtaasti virtuaalinen. Tiedotteessa todettiin
Museokäyntiin Verkkomuseo Granissa tarvitaan vain tietokone ja internetyhteys. Museo on toteutettu yksinkertaisella tekniikalla, jotta mahdollisimman monilla olisi pääsy sinne. Museossa ei siksi ole käytetty sellaisia teknisiä ratkaisuja, jotka vaatisivat uudemman, suuremman tai tehokkaamman koneen.
ja tämä toteutuu rauhallisessa kokonaisuudessa. Erityisesti pidin kotiseuturetkistä, joita olen keräillyt myös kotikaupungistani - lähtemättä koskaan kävelylle... Kauniainen on niin pieni, että kävellen tai polkupyörällä voi helposti kulkea koko kaupungin läpi. Retket on suunniteltu pääasiassa maantieteellisesti, mutta yhdessä on teemana sota-ajat. Mikä tarjoaa aasinsillan vuoteen 1918, jota sivuten on taas tutkimuksia tuotettu:
Ennen ja nyt -lehdessä:
Jääkärien kuvia kaipaavan kannattaa poiketa Wikimediaan, jonne joku on ladannut suurehkon määrän kuvia kirjasta Puolustusministeriön sotahistoriallinen Suomen jääkärien elämäkerrastojulkaisu IV.

Arkistolaitoksen digitaaliarkistosta puolestaan osui silmiin polulta Hämeen läänin itäisen piirin virkatalojen tarkastaja>Hämeen läänin itäisen piirin virkatalojen tarkastajan arkisto>Sotilasvirkatalojen kartat linnoituksista ja majoituksista useampi kartta vuodelta 1918. Alla Kartta Koskensillan linnoitusalueesta Vanajan pitäjässä 1918-1918

tiistai 7. joulukuuta 2010

Pohjola pohjoismaisin silmin 1780

Carl August Ehrensvärdin matkapäiväkirja, joka on julkaistu kaksikielisenä laitoksena Matka Italiaan Resa til Italien. 1780, 1781, 1782 on kieleltään viehättävää. Kuvatessaan eteläisiä kansoja Ehrensvärd paljastaa jotain myös Pohjolasta:

"Kaikilla etelän kansoilla on tummat hiukset, vaalea kuuluu Pohjolaan; etelässä tukka on kihara, Pohjolassa suora." "Italiassa ei ole niin lihavia eikä niin laihoja ihmisiä kuin Pohjolassa."(s. 47)

"Pohjolassa [miesten] hiukset leikataan tasapituisiksi ja kammataan kokonaan taakse." (s. 48) Esimerkki tästä löytyy valtiopäivämies Matts Backmanin muotokuvasta vuodelta 1778. Muistaakseni kaikilla sivun ukoilla oli sama hiustyyli.

"Italialaista ei helposti saa ärsytettyä raivoon; raivostuessaan hänestä tulee murhaaja. Ranskalainen raivostuu helposti, eikä siis murhaa. Pohjolan asukas ei tule milloinkaan muuta kuin kiukkuiseksi." "Ranskalainen ja Pohjolan asukas eivät ollenkaan säilytä kylmäverisyyttään kohdatessaan vähäistä epäoikeudenmukaisuutta." (s. 53)

"Pohjolan asukkaat juopottelevat, rehvastelevat, tappelevat, harrastavat turhuuksia, ja heidän pyrkimyksenään on ennen muuta saada kaikilta osakseen imartelua; sillävälin he elävät horroksessa, ja eräänlaisesta mielen lepotilasta he saavat suurta lepoa. Ilmasto aiheuttaa heille puutteen, lyhyen työajan ja pitkän lepoajan ja niinollen se tarjoaa heille tuon mielenlaadun. On luonnollista, että pohjoiset kansat ovat kateellisia vastoinkäymisissä; on luonnollista, että pohjoiset kansat liioittelevat menestyessään." (s. 55)

"Ranskalaiset ovat iloinen kansakunta täynnä kiihkoilua. Pohjolassa asuu jähmeä kansakunta täynnä kiihkoilua, italialainen on kypsä ja täynnä tulta." (s. 57)

Onks reiluu?

Ori ja Rom Brafmanin kirjasta Sway. The Irrestible Pull of Irrational Behaviour selvisi, että kansojen käsitykset reiluudesta ovat erilaisia. Kansainvälisessä Kuka haluaa miljonääriksi -ohjelmassa ei oltukaan käyttäydytty joka paikassa samalla tavalla.

Yhdysvalloissa hätäkeino "Kysy yleisöltä" tuotti oikean vastauksen lähes aina (yli 90%). Paikalliset selvästi yrittivät vastata oikein ja auttaa kilpailijaa. Toisin toimittiin Ranskassa. Siellä kilpailija, joka ei keksinyt oikeaa vastausta kysymykseen "Mikä taivaankappale kiertää maata?" ei saanut armoa yleisöltä. Heistä 56% vastasi "aurinko" ja kilpailijan seurattua neuvoa kaikki eivät pystyneet pidättelemään nauruaan. Tulkinta: ranskalaisten mielestä pönttö kilpailija ei ansainnut heidän apuaan.

Vielä huonommin yleisöltä kysyminen toimi Venäjällä. Siellä yleisö johti harhaan niin fiksuja kuin tyhmiäkin (olettaen, ettei yleisössä istunut pelkästään tietämättömiä yksilöitä). Englantilainen professori Geoffrey Hoskins selitti käytöstä entisajan kylähallinnolla, jossa kaikki päätettiin yhdessä. Niin kauan kuin ihmiset olivat tasa-arvoisessa asemassa, heitä autettiin. Mutta köyhät olivat rasite yhteisölle ja rikkaaksi tullut epäilyttävä. Kommunismin aika eikä sen jälkeinen varallisuuden aika ole ollut omiaan muuttamaan näkemyksiä ja näin ei tv-ohjelman yleisöllä ollut intressiä auttaa yhtä rikkaaksi "muiden kustannuksella".

Miten suomalaiset yleisöt mahtoivat vastata? Kuinka kaukaa historiasta siihen löytyisi selitys?

sunnuntai 5. joulukuuta 2010

Metsästettyä

Talvinen metsästyskuva Kansan ystävästä 9.12.1882.

Taidehistorian opiskelija Hietzu raportoi Itä-Suomen monipäiväisestä museokierroksesta.

Kuukki oli tutustunut Espoon Kellomuseoon.

Marko Leppänen esitteli Helsingistä muistomerkin, joka ainakin minulta on jäänyt huomaamatta.

Henrik Josephson suosittelee på svenska lehteä Scandia, jonka tekstit ovat yhden numeron viiveellä luettavissa verkkosivuiltaan.

Anders Lindkvist suunnittelee på svenska 1800-luvun alun elävöittämistä.

Helsingin yliopiston Studia Generalia tarjoaa luentojen lyhennelmiä. Jussi Nuorteva oli puhunut tiedosta historiallisesta näkökulmasta.

Paula Arvas lainaa Sven G. Svenssonin dekkaria Tee tiedettä ja tapa : "Mutta kun ihminen oli historian dosentti - sillä se hän oli - ei olisi saanut olla kiltti. Ei helkkarissa. Ilkeys kuului olennaisesti akateemiseen keikarointiin. Historian alalla oli tuskin mahdollista päästä pitkällekään urallaan, ellei osannut nauttia toisten epäonnesta ja ilmaista iloaan kyllin kärkevin ja kyynisin sanakääntein."

Nettilehti Sermónes on verrannut Tanskalaisen Sven Hasselin sotamuistelmia Lars Westerlundin tutkimukseen Saksan vankileirit Suomessa ja raja-alueilla 1941 – 1944. Samalla sivulla myös muita sotahistoriallisia juttuja, joiden tasoa en osaa arvioida:
Ilmastotiedossa Heikki Nevanlinnan kirjoitus Ilmatieteen laitoksen historialliset lämpötilahavainnot Helsingissä.

Kari Latvus kirjoitti raamatuntutkijoiden blogitilanteesta, mutta saman voisi sanoa historiantutkimuksesta:
Aluksi on kyllä todettava, että Suomessa ollaan tästä junasta pahasti jäljessä, koska kielialue on suppea ja erityisesti uuden tekniikan haltuunotossa on näkyvissä selvä viive. Bibliobloggaus on saamassa englanninkielisellä alueella ulottuvuuksia, joista emme ole tietoisia. Facebook, Twitter ja muut uudet välineet ovat kovassa kurssissa. ...

Bloggaamisen motiivina ei ole raha (kukaan ei maksa raamatuntutkimuksen julkaisemisesta netissä), julkisuuden tai maineen tavoittelu. Bloggaamisen taustalla on yleensä kirjoittamisen intohimo, joka jo itsessään tarjoaa suuren tyydytyksen. Blogien synnyttämät keskustelut ja niistä oppiminen on bonusta.